Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Mer vilt på menyn

Lite blev lite till, följt av mer och med sikte på ännu mer. Växjö kommun har gradvis introducerat vildsvinskött i sina måltider och där gällande avtal gett en rejäl skjuts framåt i arbetet.

| 2021-11-17
Marita Johanneson, upphandlare, och Anneli Ekstedt, chef för måltidsorganisationen inom Växjö kommun. Foton: privat respektive Alexander Hall.

I samverkan med kommungrannarna Alvesta, Lessebo, Ljungby, Markaryd och Uppvidinge i Kronobergs län har Växjö sedan hösten avtal med Åke P. om leveranser av vildsvinskött.

-Vi är jättenöjda. Det har fungerat väl att lägga in regelbunden servering även i skolorna av vildsvinskött, säger Anneli Ekstedt, chef för Växjö kommuns måltidsorganisation.

– Vi har börjat med att ha det på menyn var sjätte veckan, men vi skulle gärna ha ett ännu tätare intervall. Men då behöver vi känna oss säkra på att få tillräckliga volymer av köttet.

Enstaka serveringar för några år sedan har följts av utbildningsinsatser och en första satsning på vildsvinskött vid äldreboenden till att nu servera köttet regelbundet även i skolorna..

I likheter med många andra kommuner i Syd- och Mellansverige har Växjö kommun sökt en modell för att köpa in vildsvinskött.

Lösningen blev en specifik upphandling av viltkött där marknadsförutsättningarna undersöktes ordentligt och där kommunerna såg till att få mervärden som att köttet endast ska komma från beställarens närområde för att bidra till att hålla nere viltstammen.

-Jag arbetade då inte med livsmedelsupphandlingen, men jag vet att det fanns intresse att bryta ut viltkött som produktområde från ordinarie köttupphandling utifrån ett ökat behov av att erbjuda sådana måltider och där ett eget avtal bedömdes göra det möjligt även för mindre aktörer att konkurrera, säger Växjö kommuns upphandlare Marita Johanneson.

-Nuvarande avtal med Åke P. som leverantör gäller från 1 september ifjol för två år med möjlighet till förlängning ett plus ett år. Vi är nöjda med utfallet och jag tycker att hela processen kring upphandlingen och samverkan med måltidsorganisationen som nyttjar avtalet fungerat väl.

Parallellt bidrog även Länsstyrelsen med insatser inom ramen för sin livsmedelsstrategi som vilthanteringskurser för jägare och kockutbildning för tillagning av viltkött.

Grunden för arbetet i Växjö har varit ett politiskt initiativ som kommunorganisationen kunnat möta genom ett särskilt avtal för viltkött, samverkan med flera kommuner samt stöd från Länsstyrelsen.

-Vi har serverat vildsvinskött längre inom äldreomsorgen då de inköpen kunde göras till lägre belopp. För skolorna är det nytt med regelbunden servering av vildsvinskött sedan avtaget började gällde och det har tagit emot väl av eleverna, säger Anneli Ekstedt.

-Även från de övriga kommuner som nyttjar avtalet får jag överlag positiv respons och hela arbetet har byggt på ett bra samarbete med dem och bra samverkan mellan måltidsorganisationen och upphandlingsavdelningen i Växjö kommun.

Sedan ifjol pågår även en statlig satsning fram till 2025 med möjligheter att få ekonomiskt stöd till projekt som främjar inköp av vildsvinskött inom offentlig sektor.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling KöttVäxjö kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl