Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

MER eller mindre mängdförteckning

ExpertkommentarVad bör upphandlaren tänka på när MER och mängdförteckning ska användas i den upphandlade entreprenaden? Inköpsrådets expert Jakob Waldersten ger råd som både den oinvigde i MER och den vane upphandlaren har glädje av.

| 2021-09-06
Jakob Waldersten är Inköpsrådets expert på entreprenadupphandlingar.

Vid upphandling av mark- och anläggningsentreprenader är det brukligt att upprätta en eller flera mängdförteckningar där ett antal olika à-priser och delbelopp efterfrågas med tillämpning av Mät- och Ersättningsregler, MER.

Fördelen med mängdförteckning enligt MER är att beställaren, liksom vid fast pris, får in utvärderingsbara anbudssummor där anbudsgivarna kalkylerat efter samma förutsättningar (mängder). Samtidigt är ersättningsformen fortfarande rörlig då arbetena ersätts efter uppmätning varför angivna mängder inte behöver vara exakta (och ÄTA-diskussioner färre än vanligt).

Rätt gjort är mängdförteckning ett utmärkt hjälpmedel att både konkurrensutsätta och reglera mark- och anläggningsentreprenader. Felaktig användning kan däremot leda till betungande konsekvenser för inblandade parter.

Så vad bör man som upphandlare tänka på när MER och mängdförteckning ska användas i den upphandlade entreprenaden? Jag tänkte i denna kommentar introducera den obekante i MER och ge några råd som även vana upphandlare kan ha nytta av.

Så ska en mängdförteckning vara upprättad
Syftet med MER är att reglera ersättning för arbeten som förtecknats i en teknisk beskrivning upprättad med koder på produktionsresultatsnivå (projekterade lösningar) enligt AMA och RA. MER reglerar på detaljnivå hur varje enskilt arbete ska mätas och hur det ska ersättas.

Mängdförteckningen och teknisk beskrivning hänger alltså ihop som en enhet. Det framgår också av ”kompletthetskravet” i MER vilken innebär att mängdförteckningen ska vara komplett och omfatta samtliga arbeten som ingår i den tekniska beskrivningen.

Kännetecknande för en mängdförteckning är att det i själva beskrivningen av arbetet anges vad som ska regleras. Till höger om dessa rader finns fyra kolumner (enhet, mängd, à-pris och belopp) som fylls i enligt vad som följer av MER, exempelvis:

Kod        Rubrik                                          | Enhet              | Mängd            | à-pris              | Belopp |

[Beskrivningstext för arbetet]

Fall A                                                            m3                      1 500

Fall B                                                            m3                      1 000

Maskinetablering                                       –                          –                          –

Uttag av massor                                        –                          –                          –                          –

För de allra flesta arbeten ska reglerbar mängd anges som antal, längd, area eller volym tillsammans med den mängd anbudsgivaren ska räkna med.

För vissa typer av arbeten anges det i MER att ”Arbete ersätts med ett belopp”. För dessa arbeten sätter man streck i de tre första kolumnerna (så kallade trestreckare).

Ibland anger reglerna i stället att ”Arbete mäts och ersätts på sätt som anges i mängdförteckning” och det är då upp till beställaren att välja mellan att infordra à-pris (rekommenderas) eller ett belopp för hela arbetet.

I undantagsfall, och endast då reglerna uttryckligen anger att arbetet ska ersättas genom annan kod, ska streck anges i samtliga fyra kolumner (så kallade fyrstreckare).

Ersättning ska begäras för arbeten på lägsta möjliga kodnivå. Det är tyvärr inte ovanligt att beställare anger otillåtna tre- och fyrstreckare på högre nivå, exempelvis BCB.71 Åtgärd för väg trafik trots att det under den koden återfinns tolv koder avsedda för reglerbara trafikåtgärdsarbeten. Ett sådant förfarande tvingar anbudsgivarna att lämna spekulativa priser vilket inte är syftet med MER (eller upphandlingsreglerna).

När schaktningsarbeten ingår i entreprenaden behöver anbudsgivaren veta om massorna ska återanvändas på plats eller köras bort till deponi. Detta redovisas genom att ange mängden massor som Fall A (återanvänds) respektive Fall B (körs bort).

Utöver själva mängdförteckningen ska även MER listas som del förfrågningsunderlaget under AFB.22 (p. 6) i administrativa föreskrifterna.

Endast utförandeentreprenader
Eftersom MER endast innehåller koder på produktionsresultatsnivå samtidigt som den enligt reglerna ska vara komplett kan mängdförteckning i praktiken endast användas vid upphandling av färdigprojekterade utförandeentreprenader.

Vid totalentreprenader ställer beställaren krav på funktion under koder på byggdelsnivå i en rambeskrivning. Projekteringen, tillika arbetenas art och omfattning i detalj, är då inte klar vid upphandlingen – än mindre de olika delmängderna. Det är därför inte möjligt att upprätta en komplett mängdförteckning enligt MER (se MOTIV MER, 2 utg., sid 21).

Om man exempelvis ska upphandla en nyproduktion av byggnad med tillhörande markarbeten på totalentreprenad med fast pris kan det dock vara en idé upphandla det som styrd totalentreprenad. För arbeten från och med grundplattan (inkl. VA) begärs då fast pris medan det för markarbetena upprättas teknisk beskrivning och komplett mängdförteckning.

Mängdförteckningar i ramavtal
Vid upphandling av ramavtal är varken arbetenas omfattning eller förutsättningarna för kommande entreprenader kända. Trots det använder många upphandlande myndigheter mängdförteckning vid ramavtalsupphandling.

Mängdförteckningen innehåller då alla möjliga tänkbara arbeten som ramavtalet omfattar tillsammans med helt fiktiva mängder – något som bara leder till spekulativa prissättningar och bäddar för konflikter.

Vill man kunna använda mängdförteckningar i ramavtal bör man välja ramavtal där samtliga villkor inte är fastställda och upprätta komplett teknisk beskrivning och mängdförteckning inför varje förnyad konkurrensutsättning. Det kan dock vara svårt att för sådan upphandling ta fram ändamålsenlig utvärderingsmodell varför man i stället bör överväga Dis.

För ramavtal med samtliga villkor fastställda bör timpriser och självkostnadsprincipen användas för utvärdering och ersättning (se MOTIV MER, 2 utg., sid 21 och 73).

Lär dig mer om MER
Som bilaga till MER finns en omfattande Mall till mängdförteckning upprättad enligt reglerna. Genom att jämföra innehållet i mallen med upprättade mängdförteckningar kan du som upphandlare – och anbudsgivare – snabbar förstå strukturen och dessutom hitta eventuella felaktigheter.

Vill du lära dig mer om MER rekommenderar jag att du börjar med sid 15-60 i MOTIV MER. MOTIV är den delen av AMA-familjen som innehåller bakgrund och tolkningshjälp. Ha gärna MER och några färdiga mängdteckningar att jämföra med när du läser för ännu bättre förståelse.

Jakob Waldersten
jakob@wkab.nu

Läs mer av Jakob Waldersten:
https://inkopsradet.se/?s=Jakob+Waldersten

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “MER eller mindre mängdförteckning”

  1. Jennipher skriver:
    2021-09-16 kl. 13:35

    Tack för jättebra information!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Jakob Waldersten

Jakob Waldersten är jurist och ger rådgivning, håller utbildningar och föreläser genom egna bolaget Walderstens juridiska. Han har tidigare varit bolagsjurist på byggbolag, upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl