I början av sommaren sjösatte HBV sitt första DIS. Hittills har allmännyttans inköpscentrals sammanlagt 344 medlemsbolag beställt servicefordon för cirka 11,5 miljoner genom detta dynamiska inköpssystem.
Ville Gruner är ansvarig upphandlingskonsult för DIS:et på HBV. Han berättar att man såg behov av specifikt anpassade fordon med specifika funktionskrav bland medlemmarna. Hittills har allas beställningar sett olika ut.
– En del vill ha elbil, en del behöver hybriddrift. Med eller utan skjutdörrar, med dragkrok och så vidare. En del vill beställa med serviceavtal.
Gensvaret är gott från såväl beställare som leverantörer:
– Många tycker att det är fördelaktigt att få designa sina beställningar efter sina reella behov.
Varför valde ni att börja ”DIS-resan” med just fordon?
– Tekniken går fort fram på detta område och DIS hjälper till att hålla oss uppdaterade genom att hela tiden kunna erbjuda bästa fordonen och nyaste tekniken, men även lokala återförsäljare med dagsaktuella priser.
Särskilt glad är Ville Gruner över att både lokala leverantörer och leverantörer från olika delar av landet deltagit och vunnit upphandlingar.
– Det ger en bra konkurrens och det är så det ska fungera.
Hittills finns sex leverantörer i systemet som bygger på Vismas plattform Tendsign. Det har efterhand kommit in flera nya företag och ytterligare några är på väg att ansluta sig.
Johan Almesjö, vd på HBV, menar att DIS tillåter bättre anpassningar efter medlemsbolagens specifika behov än vad traditionella ramavtalsupphandlingar gör.
– Dessutom är öppenheten i systemet, för både köpare och säljare att kunna ansluta sig, av stor vikt för att nå framgång.
Detta första DIS-system har gett HBV mersmak. Under det närmaste året kommer fler DIS att lanseras:
– Nummer två blir ett DIS för lås- och passersystem, säger han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer