Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • CV-databas
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Domstolskoll
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Genomförda konferenser
      • Purchase to pay | 11 feb 2020
      • Praxisdagen Malmö
      • Praxisdagen Stockholm
      • Anbudsdagen
      • Hearing • Malmö • Förenklingar
      • Hearing • 18 juni • Förenklingar
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

”Många fördelar med DIS”

När förvaltningar och bolag inom Göteborgs stad framöver ska beställa laboratorietjänster kommer det att ske via ett dynamiskt inköpssystem. Matilda Olenmark ser fördelar för såväl köpare som leverantörer.

| 2018-05-28

Inköp och upphandling vid Göteborgs stad är på god väg mot kommunens första dynamiska inköpssystem (DIS). Att man börjar med laboratorietjänster beror bland annat på att behoven ser så olika ut inom organisationen. De prover som kommunen behöver få analyserade tas från exempelvis livsmedel, dricksvatten och avfall.

– Det blev tydligt redan tidigt i förarbetet att verksamheterna har olika behov både vad gäller analysomfattning och tid för provsvar, säger upphandlingsledaren Matilda Olenmark.

Hon ser en rad fördelar med dynamiska inköpssystem. LOU begränsar exempelvis möjligheten för upphandlande myndigheter att i en ramavtalsupphandling enbart prekvalificera leverantörer utifrån urvalskriterier utan tilldelningskriterier.

– I ett DIS är detta fullt ut möjligt. Beställarna kan anpassa sina egna kontrakt efter verksamhetens specifika behov.

Flexibilitet pekas ut som en annan viktig skillnad. I ett ramavtal kan inga nya leverantörer tillkomma under avtalstiden.

– Antalet leverantörer i DIS:et är inte begränsat och den som exempelvis av någon anledning nekats deltagande har obegränsad möjlighet att ansöka på nytt.

Leverantörer kan dessutom ansöka om att få vara med under hela giltighetstiden, i detta fall åtta år.

– Till skillnad mot ett ramavtal är giltighetstiden inte reglerad, varför vi här kunnat välja en längre giltighetstid.

DIS bjuder på en betydande öppenhet även på beställarsidan. Nya avropare kan ansluta sig under giltighetstiden.

– En klar fördel för våra samverkande kranskommuner som när som helst kan ansluta sig.

Upphandlingen annonserades den 15 maj. Först inrättas själva systemet och leverantörerna ansöker om att delta. I nästa steg gör beställaren avrop efter sitt behov, vilket sker som en konkurrensutsättning av de godkända leverantörer som finns i systemet.

När vi frågar om tekniska detaljer berättar Matilda Olenmark att befintliga system används. Tendsign för steg ett och Winst (Göteborgs stads eget namn på molntjänsten Visma Proceedo) för steg två.

Matilda Olenmark ser denna upphandling som ett pilotprojekt som hon hoppas ska ge god praktisk erfarenhet. Känns DIS som framtidens melodi för er?

– I förarbetet till en upphandling ställer vi oss alltid frågan vilket resultat vi vill uppnå och vilken upphandlingsteknik som lämpar sig bäst.

Hon betonar att det inte finns några klara riktlinjer för när ett DIS är absolut rätt upphandlingsförfarande. Möjligheten måste beaktas från upphandling till upphandling.

– Denna första gång har vi dragit nytta av att laboratorietjänster är en avgränsad tjänst som endast beställs av specifika beställare på en stabil marknad med ett begränsat antal leverantörer.

Målsättningen är att ta det dynamiska inköpssystemet i drift under sommaren. Därefter skrivs avropsavtal, vilka kan börja gälla den första september.

Totalt väntas affärsvolymen till runt 40 miljoner kronor under löptiden.

Så fungerar dynamiska inköpssystem


Ett dynamiskt inköpssystem fungerar ungefär som ett ramavtal. Ett visst antal leverantörer finns i det dynamiska inköpssystemet och kunder kan köpa varorna eller tjänster genom ett avrop. Till skillnad från ett ramavtal kan ett dynamiskt inköpssystem vara obegränsat långt. Det måste ha ett slutdatum, men det kan vara betydligt längre bort från starten är de fyra eller åtta år som gäller för ramavtal inom LOU respektive LUF.

Till skillnad från ramavtal kan nya leverantörer ingå i systemet även efter att systemet har startat, så länge de uppfyller de uppställda grundkraven. För ett ramavtal måste en ny leverantör vänta tills ramavtalet löper ut och ett nytt ramavtal handlas upp.

Två andra skillnader är att all hantering i ett dynamiskt inköpssystem måste ske elektroniskt och det går inte att begränsa systemet för ett visst antal leverantörer. Alla som uppfyller grundkraven får vara med i det dynamiska inköpssystemet. Det får inte heller vara någon kostnad för leverantören att vara med.

Dynamiska system får användas för varor, tjänster och även entreprenader. Det är dock begränsat till något som används frekvent och som är allmänt tillgängligt på marknaden. Det vore nog inte lämpligt att använda ett dynamiskt inköpssystem för något som kräver innovationer. I lagen finns det inget som hindrar att komplicerade varor eller tjänster hanteras via ett dynamiskt inköpssystem.

Möjligheten att införa dynamiska inköpssystem infördes i EU-direktiven från 2004. Det har dock varit frivilligt för medlemsländerna och det är först från och med 1 januari 2017 som möjligheten även finns i svensk lagstiftning. Andra EU-länder som Belgien, Finland, Storbritannien och Österrike har använt dynamiska inköpssystem i mer än tio år.

Läs mer: Dynamiskt inköpssystemÖvriga tjänster

Per Eriksson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

  • Upphandlingscenter Falun Borlänge-regionen söker Upphandlare

Lediga jobb

  • Upphandlingscenter Falun Borlänge-regionen söker Upphandlare
  • Upphandlare/inköpare till Medicinsk Diagnostik Karolinska
  • Göteborgs Stad söker upphandlingsjurist med förvaltningsjuridisk inriktning
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
Annons

”Systemet utvecklas efter våra behov”

När PRV utvecklade en ny inköpsprocess behövde myndigheten samtidigt ett upphandlingsverktyg som ger stöd i hela den sammanhållna processen. På köpet fick myndigheten ett system som utvecklas och anpassas efter nya och framtida behov i en kreativ och konstruktiv dialog med leverantören.

Åsikter på sajten

  • Ny modell ger Täby rätt fokusStort grattis bästa Vendela! Nu är upphandlingen i ordning och reda.
  • Rättsosäkert upphandla med lägsta prisJag delar inte alls advokatens uppfattning att det skulle vara rättsosäkert med att upphandla enligt lägsta pris. Det är väl...
  • Rättsosäkert upphandla med lägsta prisHåller med, i närmast ett raljerande inlägg. Om inte som Rasmus och Jesper påpekar detta kan styrkas genom hänvisning till...
  • Rättsosäkert upphandla med lägsta prisVad baserar du din uppfattning på att övervägande del av rättsfallen skulle ge myndigheten rätt att förkasta ett för lågt...
  • Rättsosäkert upphandla med lägsta prisÄr det någon ny praxis som är så myndighetsvänlig eller var kommer den här uppfattningen ifrån? Min erfarenhet från myndighetssidan...
  • Rättsosäkert upphandla med lägsta prisBra skrivet! Det har kommit en hel del konstiga domar där anbud med låga priser förkastats på märkliga grunder. Domstolarna...
  • EU: Så motverkas anbudskartellerSå om man får en känsla av att två leverantörer samarbetar vid anbudsinlämnande (tex lämnar lika priser) så kan/ska vi...
  • DIS ordnar konsten i FalunDissa DIS för Konsten Det finns ca 7000 konstnärer i Sverige där flertalet kan leverera till det offentliga. Konstnärer är...
  • EU: Så motverkas anbudskartellerMen kan jag utesluta den nästkommande anbudsgivaren med hänvisning till otillåtet samarbete då den först tilldelade vägrar teckna kontrakt och...
  • Fossilfritt bränsle och förnybar energiAvseende mål 14: Vid upphandling av produkter som används i /nära vatten skulle man också kunna ställa krav på material...

Senaste inläggen

  • Renoverar Göteborgs klassiker
  • Rättsosäkert upphandla med lägsta pris
  • Ny modell ger Täby rätt fokus
  • Direktupphandlat avtal godkändes
  • Värna ekosystemet och mångfalden
  • Parallell inköpsresa för Eslöv
  • Säkerhetsskyddslagens krav utökas
  • Stärker arbetet för hållbarhet
  • EU: Så motverkas anbudskarteller
  • Fossilfritt bränsle och förnybar energi
  • Trappa styr östgötska blöjtransporter
  • Informationssäkerhet och uppföljning
  • DIS ordnar konsten i Falun
  • Inte särskilda skäl för 14-årig avtalstid
  • Sommartider hej då
Bo Nordlin

Bo Nordlin, tidigare chefredaktör för Upphandling24, startade i september 2015 Inköpsrådet. Det är en ny sajt med fokus på inköp och upphandling och med större djup och mer analys.

Inköpsrådet är en sajt för kunskapsutbyte både mellan inköpare och upphandlare, men också mellan köpare och säljare.

Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer med Inköpsrådet, prenumerera då på vårt kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Vill du veta mer? Läs då om Inköpsrådets mål och vilka vi är.

Du kan också följa oss på Twitter, Facebook och Linkedin.

Vår integritets- och personuppgiftspolicy hittar du här.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april 2021
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 11 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 25 maj
  • Hantera överprövningar | våren 2021
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 12 oktober
  • Leda upphandlingar effektivt | 14 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Anbudsutvärdering – med utvärderingsmodeller och -kriterier | Hösten 2021