Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Med fokus på funktion

Charles Edquist, professor vid Lunds universitet, har länge uppmärksammat fördelarna med funktionsupphandling. Nu sprids hans slutsatser i den prestigefyllda vetenskapliga tidskriften Science and Public Policy. ”Att upphandla utifrån funktion kan få enorma effekter på kreativitet, innovationer och konkurrens”, säger han.

| 2020-08-26

Upphandlare som vill öppna för innovation och dynamik ska efterfråga en lösning på ett problem i stället för specifika produkter – det vill säga bedriva funktionsupphandling.

Det framhåller Charles Edquist, seniorprofessor vid Centre for Innovation, Research and Competence in the Learning Economy (CIRCLE) vid Lunds universitet (bilden).

Han har ett mångårigt förflutet som expert på innovationsfrågor och betonar innovationers inneboende kraft att omvandla samhället.

Charles Edquist lyfter särskilt fram hur en mer utbredd användning av funktionsupphandlingar skulle öppna för utveckling av nya produkter, ökad dynamik och större kreativitet.

Han har på uppdrag av Konkurrensverket undersökt hur offentliga aktörer kan använda sig av funktionsupphandling för att driva fram innovationer.

Tillsammans med Jon Mikel Zabala har han också nyligen skrivit en vetenskaplig artikel som är accepterad för publicering i den välrenommerade vetenskapliga tidskriften Science and Public Policy.

I artikeln konstaterar de att funktionsupphandling är den starkaste drivkraften som finns för innovationer. Det beror på den enorma omfattningen, omkring 15 procent av global BNP, det vill säga många gånger större än de samlade satsningarna på forskning och utveckling.

Men också för att den påverkar innovationernas riktning.

– Funktionsupphandlingar har en mycket stor betydelse för miljö- och klimatarbetet eftersom de inte bara påverkar innovationernas hastighet, men också deras riktning. Till exempel att utveckla solenergi snarare än kolenergi.

Finns det områden som är särskilt lämpliga för funktionsupphandling?

–  Det har jag inte analyserat. Men ett villkor är att det är möjligt att beskriva ett problem som ska lösas. Och det är ju faktiskt så att offentliga upphandlare köper produkter för att just lösa problem – för medborgarna. Alldeles klart är att man måste bedriva funktionsupphandling om man vill öppna för att en innovation (ny produkt) ska kunna bli resultatet av upphandlingen, säger Charles Edquist.

 Han betonar att det inte finns några juridiska hinder mot att göra funktionsupphandlingar.

– Det är dessutom en uttrycklig ambition från EU-kommissionen att fler funktionsupphandlingar ska genomföras.

Fördelarna med funktionsupphandling lyfts även fram av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA som anser att offentlig upphandling bör användas för att driva fram mer resurseffektiva lösningar och cirkulär ekonomi.

Ett exempel på hur funktionsupphandlingar fungerar i praktiken är Skellefteå kommuns app som ska underlätta vardagen för personer med kognitiva nedsättningar.

Ett annat exempel är den funktionsupphandling av larmtjänster som gjordes i Härnösands kommun.

Upphandlingsmyndigheten har tagit fram ett stöd för att ställa funktionskrav. 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud