Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Marknadskoll och helikopterperspektiv

Hur ska man kartlägga marknaden inom byggbranschen? Magnus Josephson ger råd och förklarar vad som skiljer byggbranschen från övriga branscher.

| 2020-05-04

Fråga: I ditt förra svar i expertspalten så skrev du om kartläggning av marknaden på lite djupare nivå. Vi behöver kartlägga vår marknad inom byggbranschen. Finns det något särskilt att tänka på då?

Svar: Tack för din fråga. Ja – byggbranschen har sina egna förutsättningar när det gäller vad som ska kartläggas. Det har alla branscher, så jag tänkte återkomma till det i kommande expertspalter och visa fler exempel.

Det som framförallt särskiljer byggbranschen är att det ofta rör sig om förhållandevis stora belopp som ska investeras. Det gör att projekten inte får gå fel, misstag blir dyra.

Här har du en bra utgångspunkt för att kartlägga till exempel vilka personer man ska bygga relationer med och ha dialog med, eller snarare – vilka roller hos kunden/beställaren som måste vara involverade i er dialog för att rätt personer hos kunderna ska få förtroende för er.

Vilka ska du då boka möten med? Ha först och främst i åtanke att du är experten på byggprojekt och att det inte är lika säkert att den offentliga beställaren är det. När det gäller byggentreprenader är en vinnande strategi att börja med att skapa sig ett helikopterperspektiv.

Byggentreprenader är komplexa att köpa in och myndigheter tar ofta hjälp av konsulter för att ta fram förfrågningsunderlag. Det kan till och med vara så komplicerat att det behövs olika konsulter för olika delar av förfrågningsunderlaget.

Det innebär att du behöver kartlägga vilka konsulter myndigheten samarbetar med och se till att skapa dialog även med dem. Det finns ofta ramavtal som visar vilka konsulterna är. Ring och fråga – det är enklast.

Här kan det dock vara en väldig blandning av lösningar, konsulter kan komma från olika håll utan någon särskild samordning, till exempel arkitekter och projekteringskonsulter. De kan ibland ha olika målsättningar och intressen.

Det svåra – men inte omöjliga – är då att hitta en röd tråd i kommunikationen som gör att alla sorters konsulter förstår värdet för dem med ert sätt att arbeta.

Resultatet av byggentreprenaden – byggnaden, simhallen, vägen – kan vara en del av en övergripande strategi för hur ett område eller en region ska utvecklas. Det innebär att personer med intresse av näringspolitik, socialpolitik, skolpolitik och miljöpolitik kommer att vara involverade.

Projektet kan vara en del av ett stort ”pussel”, där det gäller att passa in alla bitar på rätt ställe. Just det är en av de stora utmaningarna för många på den offentliga sidan. Här kan du hjälpa dem att få en bra överblick.

Visa exempel på hur denna överblick kommer att skapa ett framgångsrikt projekt tillsammans med er som vald leverantör. Ju bättre koll du har på vem som pratar med vem och vilka som har starka åsikter eller intressen i projektet, desto mer helikopterseende får du och kan bjuda myndigheten på.

Som expert är du van att hantera denna komplexitet, men den konstellation myndigheten sätter samman är unik och ofta en engångsföreteelse. Det kan finnas människor i projektgruppen som inte känner varandra, som inte är vana att samarbeta och som kanske inte heller kommer att jobba ihop när projektet är färdigt.

Det innebär att du som faktiskt är expert kan ge många bra tips och råd om vad som är viktiga förutsättningar för ett lyckat projekt, till exempel hur ett samarbete bör se ut för största möjliga framgång, innan förfrågningsunderlaget sammanställs.

Kartlägg också påverkarna i affären och se till att du och ditt företag är viktiga påverkare. Det kommer ni att bli om ni lyckas genomföra råden i denna text. Det är dock ganska få som lyckas. Varför kommer jag visa i nästa expertspalt…

Magnus Josephson

Kontakta Magnus Josephson om du har frågor om dina affärer.
Mejla info@inkopsradet.se

Läs mer: ExpertkommentarInköpsanalys

Magnus Josephson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Josephson

Magnus Josephson är upphandlingsjurist och affärsrådgivare med fokus på hur både säljare och köpare kan skapa bra avtal och investeringar.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst