Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Många försöker påverka upphandlare

Upphandlare hör till de mututsatta yrkena. Brottsförebyggande rådet listar ”erbjudanden” om måltider, biljetter rabatterade privatköp som särskilt vanliga.

| 2016-09-29

Till de yrkesroller som ofta får otillbörliga erbjudanden, mutförsök på ren svenska, hör upphandlarna. I en färsk rapport slår Brottsförebyggande rådet, Brå, fast att det kan handla om både större enskilda upphand­lingar och upphandlingar av mer löpande tjänster – ofta på en lägre nivå.

Mutor är inte synonymt med ett kuvert med kontanter. Allra vanligast är så kallad vardagskorruption med erbjudanden om måltider. Även olika typer av biljetter samt löften om rabatterade privatköp av varor eller tjänster hamnar högt upp på listan.

Den nya rapporten från myndigheten Brå är en uppföljning och utvidgning av tidigare studier. Även då pekades upphandlare och personer som tecknar avtal ut som en grupp som är särskilt utsatt för otillåten påverkan.

I undersökningen noteras att ett avtal kan vara skillnaden mellan konkurs och fortsatt verksamhet för en småföretagare. Jakten på ett kontrakt med en stor myndighet, som kan säkra den närmaste framtiden för ett företag, gör att en del går över gränsen.

Sammanlagt 45 500 anställda vid myndigheter och a-kassor har besvarat frågor om otillåten påverkan. Upplevelsen bland de tillfrågade är att fallen har ökat – och påverkansförsöken kan vara grövre än mutor.

– Det kan handla om allt från exempelvis obehagliga samtal och subtila hot till, i undantags­fall, våld, säger Karolina Hurve, utredare på Brå.

Nivån på utsattheten varierar mellan myndigheterna, men det finns stora lik­heter mellan dem vad gäller påverkansförsöken. Myndig­heterna har därför mycket att vinna på att samverka med varandra, särskilt med dem som har liknande typer av verksamheter, för att förebygga otillåten påverkan.

– Stöd till medarbetarna är betydelsefullt och att framför allt den närmaste chefen är viktig, säger Johanna Skinnari, projektledare på Brå.

Läs mer: AnbudKorruptionPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Många försöker påverka upphandlare"

  1. Kjell Fredriksson skriver:
    2016-10-03 kl. 13:00

    Jag roade mig med att söka på ”upphan” i rapporten och jag fick inte många träffar. Flera av träffarna var generella påståenden och/eller handlade om upphandling som sådant. Rapporten ger dåligt stöd för slutsatsen att upphandlare är speciellt utsatta. På sidan 119 står det t ex ”På de större myndigheterna som Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Kriminalvården, Migrationsverket och Polismyndigheten var det något fler än tio personer vardera som upplevde att detta var fallet. Även om det inte rör sig om ett stort antal personer, visar resultatet att påverkan mot offentlig upphandling förekommer.”

    Att påverkansförsök förekommer är inte alls samma sak som att många försöker påverka upphandlare.

    Svara
  2. Per Eriksson skriver:
    2016-10-03 kl. 13:34

    Hej Kjell,

    Denna rapport är en av flera som berör påverkan på offentlig upphandling.
    I denna, tidigare publicerade, Brå-rapport finns mer läsning: goo.gl/DSLP5e

    //Per

    Svara
  3. Ulla Hannegård skriver:
    2016-10-04 kl. 15:59

    Rapporten handlar inte som artikeln låter påskina om upphandlare som särskilt utsatta utan om (enligt rapporten)
    ”Yrkesroller inom upphandling
    I undersökningen framkommer även att yrkesroller som är involverade i upphandlingar och tecknande av avtal får otillbörliga erbjudanden. Det kan handla om både större enskilda upphandlingar och upphandlingar av mer löpande tjänster, ofta på en lägre nivå (Brå 2013:15). Utsatta yrkesroller kan innebära ansvar för inköp eller försäljning och inkluderar till exempel chefer, administrativ personal och verksamhetsansvariga.”

    Det är skillnad på att ha rollen inköpare eller upphandlare och att vara verksamhetsansvariga beställare i en offentlig organisation. Det är verksamhetsansvariga som ansvarar för budget i alla inköp som görs i organisationen och enligt rapporten är det dessa som är särskilt utsatta för korruptionsförsök/påverkan. Dessa har inte yrkesrollen upphandlare som artikeln hävdar.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025