Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Luleå har fokus på jämställdhet

Hur ställer man jämställdhetskrav i sin upphandling? Luleå kommun har jobbat strukturerat med frågan sedan 2016. ”Från början var vi lite halvt skräckslagna; hur ska det här gå? Nu är det helt naturligt”, säger inköpsstrateg Marianne Lundberg.

| 2021-02-26

Luleå kommuns inköpsavdelning har haft ett uttalat jämställdhetsperspektiv vid kravställning sedan 2016. Till en början var fokus på leverantörens interna jämställdhetsarbete.

Nu är målet även att det som köps in ska vara likvärdigt för kvinnor och män eller på annat sätt främja jämställdheten. Under 2021 ska samtliga nya upphandlingar följas upp utifrån jämställdhetskrav.

– Vi började i liten skala och har successivt utvecklat arbetet. Det gäller att ta små steg som testas och utvärderas för att sedan byggas på vid varje nytt avtal. Vid starten var vi nog alla lite oroliga hur det skulle gå. Vad skulle leverantörerna tycka? Men det har gått över förväntan, säger inköpsstrateg Marianne Lundberg. 

Utgångspunkten är Upphandlingsmyndighetens modell för strategiska inköp. Den beskriver upphandlingsprocessens tre steg, förberedande kartläggning och analys, själva upphandlingen, samt implementering och förvaltning av avtalet.

Till varje steg i modellen har det formulerats ett antal frågor ur ett jämställdhetsperspektiv: Är jämställdhet relevant i upphandlingen? Vem kommer att använda produkten eller tjänsten? Vilka konsekvenser får upphandlingen för kvinnor respektive män?

Kraven ska vara proportionerliga och nödvändiga, det vill säga ha en koppling till varan eller tjänsten som upphandlas.

– Dialogen med leverantörerna är oerhört viktig innan vi formulerar kraven. Vi kan inte ställa samma krav när vi upphandlar fotvård, där företagen ofta är små, som på teknikkonsulter, som ofta är stora, exemplifierar Marianne Lundberg.

Från början var jämställdhet ett kvalificeringskrav. Nu har mervärdeskrav införts där leverantörerna får beskriva hur de arbetar och hur de driver och förbättrar sitt jämställdhetsarbete*.

– I en upphandling av däck gavs ett mervärde om leverantören beskrev hur jämställdhetsarbetet utvecklades i verksamheten. I ett ramavtal för fototjänster förband sig leverantörerna att delta i en utbildning för att lära sig bildspråk med genusperspektiv.

Uppföljningen sker på olika sätt, genom platsbesök, uppföljningsmöten eller att leverantören får göra en självdeklaration av hur de arbetat.

– Uppföljningen har visat att företag blivit mer aktiva i sitt jämställdhetsarbete.

Hur har beställarna i verksamheterna reagerat?

– Nu är de allra flesta positiva, det ingen överraskning för någon. Och hittills har inte kraven varit kostnadsdrivande, alla är vinnare, säger Marianne Lundberg.

 

*Leverantören ska bland annat beskriva

– hur personalen får kompetensutveckling kring jämställdhet och jämlikhet

– hur leverantören arbetar för att öka det underrepresenterade könet bland de anställda

– hur leverantören arbetar (eller planerar att arbeta) för att bemöta kvinnor och män med olika bakgrund likvärdigt

– hur könsfördelningen ser ut på ledande positioner

– hur rutinerna ser ut vid föräldraledighet

– på vilket sätt arbetsplatsen är anpassad efter människors olika förutsättningar och behov

Läs mer: Upphandling JämställdhetKravställningLuleå kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna

Nytt från Upphandling24

  • Tyck till om uppföljning
  • Drömmer om kortare arbetstid
  • Fritt fram kräva miljömärkning
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Till försvar för LOV
  • Stora ratar hemtjänst-LOV
  • ”Från pärm till skärm”

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag