Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”LOU:s tilltro till löften vållar problem”

Lägsta pris-modeller brukar snabbt utmålas som syndabock vid misslyckade offentliga inköp. Den som söker förklaringar bör titta på reglerna som i praktiken tvingar upphandlare att acceptera anbud som ser för bra ut för att vara sanna, skriver Johan Lidén, advokat.

| 2019-11-21

Om du ska köpa en ny tv och vet exakt vilken storlek du vill ha och vilka funktioner som önskas, finns det sällan skäl att välja någon annan än den billigaste tv:n bland de som uppfyller din kravspecifikation.

Om du däremot, all annan specifikation lika, vill ha den mest prisvärda tv:n mellan 50 och 70 tum – ja, då kan det finnas skäl att välja den tv som ger mest bildyta för pengarna (lägst pris per tum). Det kan sägas innebära en utvärdering av kombinationen pris och kvalitet (bildyta).

Om du först efteråt kommer på att du ville ha funktioner som HDR, OLED och låg input lag – ja, då är båda inköpen lika dåliga.

En påtaglig skillnad mellan offentlig upphandling och privata inköp är den mycket långtgående skyldigheten för den offentliga inköparen att lita på leverantörens löften om framtiden.

Anbudsgivning i offentlig upphandling är i grund och botten löften om framtiden (särskilt när det gäller köp av tjänster). Leverantörer har, inom offentlig upphandling, något förenklat alltid rätten att få chansen att uppfylla sina löften.

Här råder en mycket tydlig hellre fria än fälla-ordning – endast om löftena uppenbart är helt uppåt väggarna kan ett anbud läggas åt sidan. Juridiska förutsättningar för att nå den bedömningen finns, enligt min erfarenhet, väldigt sällan.

En privat beställare kan resonera enligt följande:

  • OK, priset för denna kravspecifikation framstår som oroväckande lågt. Leverantören har visserligen lämnat en trovärdig affärsmässig förklaringsmodell, men riskerna med att ingå kontrakt till detta pris framstår likväl som för höga.
  • Varje detalj i avtalsförhållandet kommer att vålla konflikt, eftersom prisbilden är pressad till bristningsgränsen. Om det går åt skogen, kan kontraktet visserligen hävas, och full ekonomisk kompensation krävas.
  • Att ha rätt och att få rätt juridiskt är dock olika saker – och att slita en tvist i domstol drar alltid kostnader som inte fullt ut kan mätas och hämtas tillbaka, även vid full framgång.
  • Därtill: hur påverkas verksamheten i övrigt? Vilka övriga kostnader kan uppstå, som svårligen fullt ut kan kompenseras? Det ”positiva kontraktsintresset” låter bra – men försätts vi verkligen i exakt samma situation som om kontraktet hade fullgjorts korrekt från början? Vad händer med kraven vid en konkurs?
  • Nej, riskerna och insatserna är för stora – vi tar hellre ett något dyrare alternativ för att reducera riskerna för ett totalhaveri.

En offentlig beställare kan i princip inte förvägra en leverantör en ärlig chans att få uppfylla sina löften. För att vinna upphandlingar krävs därmed att väldigt prispressade löften lämnas.

Beställarens vapen är kontraktsvillkoren, principen att avtal ska hållas och vetskapen att viten och ersättningskrav kommer att kunna hämtas hem. En mer allmän riskobenägen känsla om att den där tv:n eller hantverkaren verkar för billig för att vara sann räcker inte långt. Syftet är förstås gott – ingen vill se godtycke avgöra vem som får offentliga kontrakt.

Men nästa gång medierna skriver om att en upphandling av ett komplext projekt verkar misslyckad, tänk på att problemet – lika gärna som att ”lägsta pris” har använts – kan vara att beställaren inte hade något annat alternativ än att ge leverantören chansen att uppfylla sina löften.

Det gick i så fall inte att på förhand, med tillräcklig säkerhet, slå fast att löftena var helt uppåt väggarna.

Johan Lidén
Advokat, Front Advokater

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "”LOU:s tilltro till löften vållar problem”"

  1. Monika skriver:
    2019-11-21 kl. 12:43

    Klokt skrivet!

    Svara
  2. Therese skriver:
    2019-11-21 kl. 15:30

    Mycket bra!

    Svara
  3. Magnus Josephson skriver:
    2019-11-21 kl. 17:13

    Bra att du tar upp denna fråga. Jag skulle nog säga att beställarens främsta vapen är djup kunskap om vad som köps och därmed förmåga att punktera påståenden och löften som inte är trovärdiga i kombination med en trovärdig process för uppföljning – som granskas i utvärderingen. Då kan man slippa falla för fagra löften.

    Svara
  4. Viktor skriver:
    2019-11-21 kl. 19:42

    Det är ju ett dilemma: Offentlig upphandling förutsätter ofta att beställaren har samma kunskap som leverantören. Men anledningen till att man vänder sig till en leverantör, är ofta att man själv saknar viss kunskap. Många UM har inte kompetensen att beskriva upphandlingsföremålet. Jag skulle aldrig kunna beskriva en modern bil, med alla dess funktioner. När jag som privatperson ska köpa något, så litar jag istället på leverantören. Jag tänker att den inte vill solka ner sitt varumärke. Jag googlar på leverantören etc.

    Svara
  5. Gerard Muller skriver:
    2019-11-22 kl. 08:34

    Det ligger en hel del i det som du framhåller. Måhända finns förklaring också i transaktionens karaktär och omfattning som zug um zug (kortfristighet) i förhållande till långfristiga och mer komplexa ”joint ventures”. Klassisk frågeställning om huruvida det enskilda fallet in extenso faller inom lagregelns tolkning- och tillämpningsområde…

    Svara
  6. Anna skriver:
    2019-11-22 kl. 15:40

    Väldigt bra skrivet! Trevligt med en advokat som har så pass stor insikt i verkligheten och inser att lösningen inte går att hitta bland lagparagraferna eller i ett aldrig så väl utformat avtal.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026