Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Lojala leverantörer är prio ett i kristider

ExpertkommentarOnboarding av personal är ett vedertaget begrepp och (i bästa fall) en etablerad process inom de flesta organisationer. För den som arbetar med inköp och upphandling finns viktiga lärdomar att ta till sig, skriver Inköpsrådets expert Helena Brynolfsson.

| 2022-08-18

Att säkerställa en flygande start för nyanställda är av högsta vikt för att snabbt integrera ny personal i organisationers struktur, kultur, vision, uppdrag och värden. Både kortsiktigt så att den nyanställde känner sig välkommen och snabbt kommer in i sitt jobb och börjar att leverera, och långsiktigt för att främja trivsel och medarbetarlojalitet.

För oss som arbetar med inköp och upphandling finns här paralleller att dra när det gäller våra leverantörer. Kortsiktigt i form av en bra uppstart efter avtal skrivits under och långsiktigt i form av kvalitetssäkrad leveranslojalitet.

Så frågan är: hur ser onboarding av leverantörer ut inom din organisation? Bra? Utvecklingsbar? Eller görs det inte?

Precis som när det gäller onboarding av personal, så förekommer det inom inköp allt ifrån tipptopp onboarding av leverantörer till att det helt enkelt inte existerar, det lyser med sin frånvaro. För merparten av våra leverantörer, vilket utgörs av småleverantörer (vår leverantörssvans), så behövs ingen ambitiös ombordstigningsprocess.

Men för våra strategiska och flaskhalsleverantörer krävs det definitivt. Inte minst i dagsläget när vi står inför en höst med fortsatt brist på material/råvaror, logistikutmaningar och högre priser. Förtroenden och relationer kommer även fortsatt att utmanas och ställas på sin spets. Har du inte proaktivt identifierat och investerat i dessa kan det stå dig dyrt, eftersom det är till både interna kollegor och leverantörer du vänder dig och förväntar hjälp när kris/krig/brist slår till.

För oss som arbetar med inköp handlar det (igen) om att ha koll på våra kritiska behov/leveranser/ leverantörer, det vill säga vilka varor/tjänster som måste levereras med regelbunden periodicitet (till exempel dagligen) för att vår verksamhet ska rulla runt och fungera.

Men det räcker inte med koll, du behöver även etablera ett gott samarbete med dessa strategiska leverantörer. På samma sätt som du behöver etablera och säkerställa bra samarbete internt med intressenter och strategiägare.

Så om din organisation inte jobbar med onboarding (eller uppstartsmöten/uppföljning) eller om det är av tveksam karaktär, så är det hög tid att ta tag i detta område. En bra start för att få till ett väl fungerande avtal under hela avtalstiden är att alla avtal/affärer av strategisk karaktär påbörjas med ett gemensamt uppstartsmöte mellan leverantör och kund. Allt för att säkerställa alla parters förståelse för avtalet och varandras verksamheter.

Det handlar om att redogöra för våra förväntningar på leverantören för att vi ska uppnå vårt mål med avtalet, men även lyssna på leverantörens. Så precis som onboarding av personal så behöver du ta fram en checklista för genomgång vid uppstartsmöte och sedermera uppföljning och avslut.

Du behöver med andra ord arbeta proaktivt, för det är ju så att proaktivt professionellt inköpsarbete lönar sig.

I Inköpsbarometern 2020 framgick det tydligt att inköpsavdelningar som byggt upp ett förtroende och kommit längre utvecklingsmässigt i sitt inköpsarbete innan coronakrisen slog till klarade sig bättre. Bland annat för att de hade mer leverantörsdialog, kunskap och kanaler att skaffa fram material/tjänster.

Ett stort fokus lades på att säkerställa leveranser och kontrollera leverantörer, vilket ledde till tätare leverantörskontakter och fler uppföljningsmöten.

Så med höstens intågande är din organisation förberedd och ekiperad när det gäller onboarding av leverantörer? Om inte, så är det dags att börja.

Helena Brynolfsson 
Prosourcia

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Helena Brynolfsson

Helena Brynolfsson äger och driver Prosourcia. Hon är tidigare koncerninköpschef med mer än 30 års erfarenhet av inköp från åtta olika företag/verksamheter. Hon har lång erfarenhet av att bygga upp inköpsfunktioner där struktur och kompetens inom inköp saknats. Hon kan förändringsarbete och att utveckla strategier som leder till besparingar och effektivitet. Hon är ofta anlitad som föredragshållare och utbildar regelbundet studenter.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026