Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Lojala leverantörer är prio ett i kristider

ExpertkommentarOnboarding av personal är ett vedertaget begrepp och (i bästa fall) en etablerad process inom de flesta organisationer. För den som arbetar med inköp och upphandling finns viktiga lärdomar att ta till sig, skriver Inköpsrådets expert Helena Brynolfsson.

| 2022-08-18

Att säkerställa en flygande start för nyanställda är av högsta vikt för att snabbt integrera ny personal i organisationers struktur, kultur, vision, uppdrag och värden. Både kortsiktigt så att den nyanställde känner sig välkommen och snabbt kommer in i sitt jobb och börjar att leverera, och långsiktigt för att främja trivsel och medarbetarlojalitet.

För oss som arbetar med inköp och upphandling finns här paralleller att dra när det gäller våra leverantörer. Kortsiktigt i form av en bra uppstart efter avtal skrivits under och långsiktigt i form av kvalitetssäkrad leveranslojalitet.

Så frågan är: hur ser onboarding av leverantörer ut inom din organisation? Bra? Utvecklingsbar? Eller görs det inte?

Precis som när det gäller onboarding av personal, så förekommer det inom inköp allt ifrån tipptopp onboarding av leverantörer till att det helt enkelt inte existerar, det lyser med sin frånvaro. För merparten av våra leverantörer, vilket utgörs av småleverantörer (vår leverantörssvans), så behövs ingen ambitiös ombordstigningsprocess.

Men för våra strategiska och flaskhalsleverantörer krävs det definitivt. Inte minst i dagsläget när vi står inför en höst med fortsatt brist på material/råvaror, logistikutmaningar och högre priser. Förtroenden och relationer kommer även fortsatt att utmanas och ställas på sin spets. Har du inte proaktivt identifierat och investerat i dessa kan det stå dig dyrt, eftersom det är till både interna kollegor och leverantörer du vänder dig och förväntar hjälp när kris/krig/brist slår till.

För oss som arbetar med inköp handlar det (igen) om att ha koll på våra kritiska behov/leveranser/ leverantörer, det vill säga vilka varor/tjänster som måste levereras med regelbunden periodicitet (till exempel dagligen) för att vår verksamhet ska rulla runt och fungera.

Men det räcker inte med koll, du behöver även etablera ett gott samarbete med dessa strategiska leverantörer. På samma sätt som du behöver etablera och säkerställa bra samarbete internt med intressenter och strategiägare.

Så om din organisation inte jobbar med onboarding (eller uppstartsmöten/uppföljning) eller om det är av tveksam karaktär, så är det hög tid att ta tag i detta område. En bra start för att få till ett väl fungerande avtal under hela avtalstiden är att alla avtal/affärer av strategisk karaktär påbörjas med ett gemensamt uppstartsmöte mellan leverantör och kund. Allt för att säkerställa alla parters förståelse för avtalet och varandras verksamheter.

Det handlar om att redogöra för våra förväntningar på leverantören för att vi ska uppnå vårt mål med avtalet, men även lyssna på leverantörens. Så precis som onboarding av personal så behöver du ta fram en checklista för genomgång vid uppstartsmöte och sedermera uppföljning och avslut.

Du behöver med andra ord arbeta proaktivt, för det är ju så att proaktivt professionellt inköpsarbete lönar sig.

I Inköpsbarometern 2020 framgick det tydligt att inköpsavdelningar som byggt upp ett förtroende och kommit längre utvecklingsmässigt i sitt inköpsarbete innan coronakrisen slog till klarade sig bättre. Bland annat för att de hade mer leverantörsdialog, kunskap och kanaler att skaffa fram material/tjänster.

Ett stort fokus lades på att säkerställa leveranser och kontrollera leverantörer, vilket ledde till tätare leverantörskontakter och fler uppföljningsmöten.

Så med höstens intågande är din organisation förberedd och ekiperad när det gäller onboarding av leverantörer? Om inte, så är det dags att börja.

Helena Brynolfsson 
Prosourcia

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Helena Brynolfsson

Helena Brynolfsson äger och driver Prosourcia. Hon är tidigare koncerninköpschef med mer än 30 års erfarenhet av inköp från åtta olika företag/verksamheter. Hon har lång erfarenhet av att bygga upp inköpsfunktioner där struktur och kompetens inom inköp saknats. Hon kan förändringsarbete och att utveckla strategier som leder till besparingar och effektivitet. Hon är ofta anlitad som föredragshållare och utbildar regelbundet studenter.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl