Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Lojala leverantörer är prio ett i kristider

ExpertkommentarOnboarding av personal är ett vedertaget begrepp och (i bästa fall) en etablerad process inom de flesta organisationer. För den som arbetar med inköp och upphandling finns viktiga lärdomar att ta till sig, skriver Inköpsrådets expert Helena Brynolfsson.

| 2022-08-18

Att säkerställa en flygande start för nyanställda är av högsta vikt för att snabbt integrera ny personal i organisationers struktur, kultur, vision, uppdrag och värden. Både kortsiktigt så att den nyanställde känner sig välkommen och snabbt kommer in i sitt jobb och börjar att leverera, och långsiktigt för att främja trivsel och medarbetarlojalitet.

För oss som arbetar med inköp och upphandling finns här paralleller att dra när det gäller våra leverantörer. Kortsiktigt i form av en bra uppstart efter avtal skrivits under och långsiktigt i form av kvalitetssäkrad leveranslojalitet.

Så frågan är: hur ser onboarding av leverantörer ut inom din organisation? Bra? Utvecklingsbar? Eller görs det inte?

Precis som när det gäller onboarding av personal, så förekommer det inom inköp allt ifrån tipptopp onboarding av leverantörer till att det helt enkelt inte existerar, det lyser med sin frånvaro. För merparten av våra leverantörer, vilket utgörs av småleverantörer (vår leverantörssvans), så behövs ingen ambitiös ombordstigningsprocess.

Men för våra strategiska och flaskhalsleverantörer krävs det definitivt. Inte minst i dagsläget när vi står inför en höst med fortsatt brist på material/råvaror, logistikutmaningar och högre priser. Förtroenden och relationer kommer även fortsatt att utmanas och ställas på sin spets. Har du inte proaktivt identifierat och investerat i dessa kan det stå dig dyrt, eftersom det är till både interna kollegor och leverantörer du vänder dig och förväntar hjälp när kris/krig/brist slår till.

För oss som arbetar med inköp handlar det (igen) om att ha koll på våra kritiska behov/leveranser/ leverantörer, det vill säga vilka varor/tjänster som måste levereras med regelbunden periodicitet (till exempel dagligen) för att vår verksamhet ska rulla runt och fungera.

Men det räcker inte med koll, du behöver även etablera ett gott samarbete med dessa strategiska leverantörer. På samma sätt som du behöver etablera och säkerställa bra samarbete internt med intressenter och strategiägare.

Så om din organisation inte jobbar med onboarding (eller uppstartsmöten/uppföljning) eller om det är av tveksam karaktär, så är det hög tid att ta tag i detta område. En bra start för att få till ett väl fungerande avtal under hela avtalstiden är att alla avtal/affärer av strategisk karaktär påbörjas med ett gemensamt uppstartsmöte mellan leverantör och kund. Allt för att säkerställa alla parters förståelse för avtalet och varandras verksamheter.

Det handlar om att redogöra för våra förväntningar på leverantören för att vi ska uppnå vårt mål med avtalet, men även lyssna på leverantörens. Så precis som onboarding av personal så behöver du ta fram en checklista för genomgång vid uppstartsmöte och sedermera uppföljning och avslut.

Du behöver med andra ord arbeta proaktivt, för det är ju så att proaktivt professionellt inköpsarbete lönar sig.

I Inköpsbarometern 2020 framgick det tydligt att inköpsavdelningar som byggt upp ett förtroende och kommit längre utvecklingsmässigt i sitt inköpsarbete innan coronakrisen slog till klarade sig bättre. Bland annat för att de hade mer leverantörsdialog, kunskap och kanaler att skaffa fram material/tjänster.

Ett stort fokus lades på att säkerställa leveranser och kontrollera leverantörer, vilket ledde till tätare leverantörskontakter och fler uppföljningsmöten.

Så med höstens intågande är din organisation förberedd och ekiperad när det gäller onboarding av leverantörer? Om inte, så är det dags att börja.

Helena Brynolfsson 
Prosourcia

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Helena Brynolfsson

Helena Brynolfsson äger och driver Prosourcia. Hon är tidigare koncerninköpschef med mer än 30 års erfarenhet av inköp från åtta olika företag/verksamheter. Hon har lång erfarenhet av att bygga upp inköpsfunktioner där struktur och kompetens inom inköp saknats. Hon kan förändringsarbete och att utveckla strategier som leder till besparingar och effektivitet. Hon är ofta anlitad som föredragshållare och utbildar regelbundet studenter.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025