Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Leverantörsrelation i förändring

Coronakrisen har visat att inköpsarbetet går från effektivisering och besparing till att lösa verksamhetens problem på ett kostnadseffektivt sätt, skriver Anders Kron och Mikael Wallgren. I framtiden behöver vi anlägga ett totalt försörjningsperspektiv på inköpsfrågorna.

| 2021-01-17
Mikael Wallgren och Anders Kron på Convendor.

Traditionellt har inköp, och då framför allt offentlig upphandling, betraktats som ett motpartsförhållande och ett nollsummespel, där det jag vinner förlorar motparten och vice versa.

Under senare år har en utveckling mot allt mer komplexa inköp gjort att vi kommit till insikt att denna uppfattning inte längre håller. Om inte båda parter känner sig som vinnare i en avtalsrelation så kommer avtalet inte att hålla i längden!

Inte minst har nobelpristagaren Oliver Hart visat på detta i sin teoribildning kring avtalsrelationer men också professor Kate Vitasek och advokat David Frydlinger har betonat det inom ramen för sitt arbete med den så kallade Vestedmodellen.

Coronakrisen har dessutom gjort det tydligt att utvecklingen inom svensk offentlig sektor, från upphandlings- till inköpsprocess som pågått några år, inte räcker.

I framtiden kommer vi att behöva anlägga ett totalt försörjningsperspektiv på inköpsfrågorna. Egentligen innebär det att offentlig sektor ansluter sig till det Supply Chain Management- eller sourcingtänkande som varit rådande i tillverkningsindustrin i flera decennier.

Den ovan beskrivna utvecklingen inom inköp från upphandling till försörjning gör bland annat att den traditionella processbilden för inköp så som den bland annat kommer till uttryck i författarnas klassiska bild nedan, inte längre räcker:

I stället har krisen visat att inköp måste vara en integrerad del i själva problemlösningen:

 

Från att traditionellt ha arbetat så att man fått till sig ett definierat behov i form av en kravspecifikation så blir inköp allt mer involverad i hur problemet konkret ska lösas, antingen i form av ett inköp, drift i egen regi eller en kombination av dessa (make or buy).

Coronakrisen har också visat att ansvaret för själva inköpet inte räcker, utan att inköp måste ansvara för hela försörjningsprocessen inklusive logistik och  riskhantering. Det innebär också att fokus i inköpsarbetet går från effektivisering och besparing till att lösa verksamhetens problem på ett kostnadseffektivt sätt.

Detta kommer med allra största sannolikhet att ha en inverkan på den organisatoriska placeringen av inköp i framtiden liksom inköps medverkan i ledningens strategiska arbete.

Inköp kommer tillsammans med HR att i hög grad få ansvar för hela kostnadssidan i resultaträkningen, vilket i sin tur kommer att ställa krav på en ändrad kompetensprofil på inköpsavdelningens medarbetare. Denna utveckling har varit på väg ett tag men coronakrisen har accentuerat den.

Utvecklingen har också inverkan på relationen till leverantörer! Redan för femton år sedan konstaterade vi, när vi började göra våra Kralics matriser, att vi inte kunde fortsätta behandla alla leverantörer lika (oavsett vad LOU anses säga). Vissa är helt enkelt för verksamhetskritiska för att kunna spelas ut mot varandra på traditionellt sätt.

Våra leverantörsstrategier måste alltså anpassas efter typ av inköpsområde och leverantör.

Vi har också på senare år kommit till insikt att vissa leverantörsrelationer är så viktiga för verksamheten att vi inte talar om ett motpartsförhållande utan om ett partnerskap, där båda parter måste vara vinnare. Här har utvecklingen av Vestedmodellen spelat en stor roll.

I takt med att inköp förändrades från varor till funktioner så blev det också nödvändigt med en mer löpande uppföljning och dialog med leverantörerna, oftast i form av schemalagda möten på olika hierarkiska nivåer. Parallellt med detta utvecklades också en mer aktiv avtalsförvaltning.

En förändrad omvärld och ett ändrat synsätt på inköp gjorde att uppföljning och styrning av inköp successivt började införas inom offentlig sektor, i början ofta i form av standardiserade nyckeltal.

Successivt, med hjälp av spendanalys och Krajics matris, kom man (vi?) till insikt att leverantörsstyrningen faktiskt måste utgå från leverantörsrelationen, och att den är unik för varje inköpsområde eller kategori samt att kategorins roll i helheten beror på typ av verksamhet.

Eftersom leverantörsstyrningen på detta sätt blir en integrerad del i hela verksamhetsstyrningen kommer vi också att tvingas ta hänsyn till frågor som klimat, miljö, kvalitet och risk, vid utformningen av vår leverantörsstyrning.

Den ovanstående utvecklingen gör därför leverantörsstyrningen till en allt mer integrerad del av hela övergripande verksamhetsstyrningen. Eftersom styrning är ett stöd i att driva verksamhet (=management), så kommer detta också att gälla leverantörsstyrningen.

Styrningen (inklusive leverantörsstyrningen) blir helt beroende av vilken typ av verksamhet vi bedriver, och kommer därför se olika ut i olika delar av verksamheten.

För att kunna kommunicera ut i verksamheten så blir det allt viktigare att de olika delarna ”hänger ihop”. Vi brukar tala om ”den röda tråden” mellan vision, strategi, mål, verksamhetsstyrning, inköpsstyrning, inköpsverksamhet och operativt inköpsarbete.

 

Den röda tråden gör att sättet att driva inköpsverksamheten stämmer med verksamhetens övergripande vision och mål vilket underlättar acceptansen och förståelsen för inköp i organisationen.

Gary Hamel beskriver det: För att en organisation ska vara innovativ och utvecklande så måste dess medarbetare förstå och respektera sin roll i helheten.

Inköpsavdelningen behöver alltså:

  • Ta ett övergripande ansvar för hela verksamhetens försörjning av varor och tjänster
  • Inse att olika leverantörer är olika viktiga för verksamheten
  • Utveckla leverantörsstyrningen utifrån leverantörsrelationen
  • Integrera leverantörsstyrningen i hela verksamhetsstyrningen
  • Säkerställa att inköpsarbetet överensstämmer med hela verksamhetens mål och visioner

Anders Kron  
Mikael Wallgren
Rådgivare och utbildare på Convendor

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud