Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Leverantörer förstår vad som lönar sig

ExpertkommentarVi får inte glömma att leverantörer inte är dummare än att de förstår vad som lönar sig. Utfästelser som inte kostar något eller som svårligen kan kontrolleras lovas givetvis direkt av många leverantörer, skriver Per Werling, Antirio.

| 2022-09-08
Per Werling, upphandlingsjurist, Antirio.

Kommer du ihåg det där som förskolepersonalen och dina föräldrar försökte lära dig – med ärlighet kommer man längst.

Jag är beredd att satsa hundratusen kronor på att förskolepersonalen och dina föräldrar aldrig avsåg offentlig upphandling med den lärdomen.

När vi skapar våra tilldelningskriterier och krav måste vi alltid ha i åtanke att leverantörer inte är dummare än att de förstår vad som lönar sig. Utfästelser som inte kostar något eller som svårligen kan kontrolleras lovas givetvis direkt av många leverantörer.

Här kommer några riktigt svettiga exempel från riktiga upphandlingar där leverantörens sämsta sidor lockas fram.

”Leverantören ska vara co2-neutral senast år:

2023                10 poäng

2024                  5 poäng

2025                  3 poäng”

Med ärlighet kommer man längst, eller hur? Men vad händer om inte det löftet infrias efter påskrivet avtal?

”Leverantören ska ange vilken energibesparing som uppnås med värmepumpen.

30–60 procent                          10 poäng

10–29 procent                            5 poäng

1–9 procent                                 3 poäng”

Med ärlighet kommer man längst, eller hur – men jämfört med vad och under vilka väderförhållanden?

”Systemet ska kunna skapa följande rapporter:

Ärenderapporter                        10 poäng

Inloggningsrapporter                10 poäng         

Faktureringsrapporter               10 poäng”

Med ärlighet kommer man längst, eller hur – men när ska egentligen systemet kunna skapa de efterfrågade rapporterna?

I en del upphandlingar förekommer följande formuleringar:

”Ange kostnad för service (ingår inte i utvärderingen)”

Med ärlighet kommer man längst, eller hur? Ja men om det inte värderas ändå, då kanske tenderar att bli lite dyrt.

Men det är inte bara leverantörens ärlighet som sätts på prov.

I en del upphandlingar efterfrågas onödiga delpriser som till exempel:

”Ange priset för införandet av systemet och månadskostnad för systemet.”

En sådan prissättning brukas benämnas som ”front loaded”. Leverantören kan lockas av att placera hela ersättningen i införandekostnaden. Vilken leverantör vill inte få hela ersättningen direkt, speciellt i kontrakt med eventuella förlängningsoptioner.

Här följer exempel på krav med liknande problem:

”Systemet ska kunna integreras mot vårt ekonomisystem”

Det går givetvis men om ni inte prissatt kravet kan leverantören sannolikt ta extra betalt för detta.

Eller vad sägs om detta krav: ”Ange garantitiden”

Noll år bör vara väldigt lockande för leverantörer.

Man brukar skilja mellan formkrav och innehållskrav. Formkrav innebär att något ska anges, i det här exemplet en siffra. Kravets funktion tycks endast sortera bort leverantörer som inte klarar av att ange en siffra, vilket givetvis är oroväckande, men kanske inte så viktigt i det långa loppet.

Innehållskrav däremot uppställer någon form av minimikrav. I det här fallet bör formkravet kompletteras med ett innehållskrav: ”Garantitid ska anges, och som lägst vara fyra år”.

Min poäng är att vi upphandlare emellanåt uppställer tilldelningskriterier och krav som lockar leverantörer att inte vara helt ärliga. Utgångspunkten för alla tilldelningskriterier och krav måste bottna i bevis och hur vi formulerar våra tilldelningskriterier och krav.

Alla upphandlare har ett väldigt viktigt verktyg som inte framgår i lagen – språket. Dåligt utformade tilldelningskriterier och krav kommer obönhörligen utnyttjas av leverantörerna som en möjlighet att plocka lätta poäng.

Ibland lägger vi upphandlare oreflekterat till små ord i våra krav som kan ha stor betydelse för tolkningen av kravet, läs följande exempel och försök avgöra vad som gäller:

”Leverantören ska leverera support helgfria vardagar mellan kl 8 och 17.”

”Leverantören ska kunna leverera support helgfria vardagar mellan kl 8 och 17.”

I det andra exemplet – är du säker på att supporten ingår priset eller kan leverantören ta extra betalt för supporten?

Eller känslan av en snygg formulering:

”Leverantör ska erbjuda support helgfria vardagar mellan kl 8 och 17.”

Ska leverantören endast erbjuda support eller faktiskt utföra supporten?

Skäms inte över att vara övertydlig, skriv:

”Leverantören ska kostnadsfritt leverera support avseende systemet till myndighetens systemanvändare via telefon och e-post helgfria vardagar mellan kl 8 och 17 under hela avtalsperioden.”

”Ska kunna”, ”det ska vara möjligt”, ”erbjuda” är alltid luriga formuleringar. Utforma alltid krav och tilldelningskriterium utifrån tid, när ska det vara uppfyllt och kontrollerbart. Var övertydlig, om tveksamhet föreligger, skriv ”ska ingå i priset”, ”ska levereras”, ”kostnadsfritt”, ”från första dagen” med mera.

Språket som vi använder har en avgörande betydelse, kom ihåg att varje litet ord som vi använder, påverkar hur krav eller tilldelningskriterier ska tolkas. Fundera alltid över vilka tolkningar som kan göras och utgå alltid från att ärlighet inte varar längst i offentlig upphandling.

Per Werling
Upphandlingsjurist, Antirio

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Leverantörer förstår vad som lönar sig"

  1. Anett skriver:
    2022-09-08 kl. 08:29

    Bra ”påminnelse” för både upphandlare och anbudsgivare!

    Svara
  2. jan-olov waldemar stålhem skriver:
    2022-09-08 kl. 09:09

    de exempel av formuleringar herr juristen visar är av största vikt. jag har varit i byggsvängen i många år o började läsa FU(FFU hellre) i början 70-talet.
    förflackningen och problem som uppstår i genomförandet av ex.vis byggentreprenad är att kompetens både bland beskrivarledet och i produktionen avtar med exponentiell fart. skulden till detta är utbildning, kravställning och praktisk empiri!!!
    det är, fortfarande, tur att datorsystem för statiska och dynamiska beräkningar rörande hållfasthet är utvecklat.
    jsn

    Svara
  3. Leverantör skriver:
    2022-09-08 kl. 09:13

    Håller inte med dig Per om att leverantörer är oärliga.
    Jag tycker det är mer oärligt av upphandlande myndigheter att upphandla en sak och sedan förvänta sig en leverans av något annat, 99 gånger av 100 något som är betydligt dyrare än efterfrågat men till det lägre priset.
    Det vi kan vara överens om är att vill en myndighet ha kostnadsfri telefonsupport mellan vissa tider ska de upphandla just det.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Per Werling

Per Werling är upphandlingsjurist på Antirio där han hjälper leverantörer och upphandlare att göra bättre affärer. Per har 20 års erfarenhet som rådgivare, kurslärare och föreläsare inom upphandlingsområdet. Han företräder såväl upphandlande myndigheter och enheter som leverantörer. Per har även publicerat läroböcker och artiklar inom offentlig upphandling.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025