Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Leverantörer förstår vad som lönar sig

ExpertkommentarVi får inte glömma att leverantörer inte är dummare än att de förstår vad som lönar sig. Utfästelser som inte kostar något eller som svårligen kan kontrolleras lovas givetvis direkt av många leverantörer, skriver Per Werling, Antirio.

| 2022-09-08
Per Werling, upphandlingsjurist, Antirio.

Kommer du ihåg det där som förskolepersonalen och dina föräldrar försökte lära dig – med ärlighet kommer man längst.

Jag är beredd att satsa hundratusen kronor på att förskolepersonalen och dina föräldrar aldrig avsåg offentlig upphandling med den lärdomen.

När vi skapar våra tilldelningskriterier och krav måste vi alltid ha i åtanke att leverantörer inte är dummare än att de förstår vad som lönar sig. Utfästelser som inte kostar något eller som svårligen kan kontrolleras lovas givetvis direkt av många leverantörer.

Här kommer några riktigt svettiga exempel från riktiga upphandlingar där leverantörens sämsta sidor lockas fram.

”Leverantören ska vara co2-neutral senast år:

2023                10 poäng

2024                  5 poäng

2025                  3 poäng”

Med ärlighet kommer man längst, eller hur? Men vad händer om inte det löftet infrias efter påskrivet avtal?

”Leverantören ska ange vilken energibesparing som uppnås med värmepumpen.

30–60 procent                          10 poäng

10–29 procent                            5 poäng

1–9 procent                                 3 poäng”

Med ärlighet kommer man längst, eller hur – men jämfört med vad och under vilka väderförhållanden?

”Systemet ska kunna skapa följande rapporter:

Ärenderapporter                        10 poäng

Inloggningsrapporter                10 poäng         

Faktureringsrapporter               10 poäng”

Med ärlighet kommer man längst, eller hur – men när ska egentligen systemet kunna skapa de efterfrågade rapporterna?

I en del upphandlingar förekommer följande formuleringar:

”Ange kostnad för service (ingår inte i utvärderingen)”

Med ärlighet kommer man längst, eller hur? Ja men om det inte värderas ändå, då kanske tenderar att bli lite dyrt.

Men det är inte bara leverantörens ärlighet som sätts på prov.

I en del upphandlingar efterfrågas onödiga delpriser som till exempel:

”Ange priset för införandet av systemet och månadskostnad för systemet.”

En sådan prissättning brukas benämnas som ”front loaded”. Leverantören kan lockas av att placera hela ersättningen i införandekostnaden. Vilken leverantör vill inte få hela ersättningen direkt, speciellt i kontrakt med eventuella förlängningsoptioner.

Här följer exempel på krav med liknande problem:

”Systemet ska kunna integreras mot vårt ekonomisystem”

Det går givetvis men om ni inte prissatt kravet kan leverantören sannolikt ta extra betalt för detta.

Eller vad sägs om detta krav: ”Ange garantitiden”

Noll år bör vara väldigt lockande för leverantörer.

Man brukar skilja mellan formkrav och innehållskrav. Formkrav innebär att något ska anges, i det här exemplet en siffra. Kravets funktion tycks endast sortera bort leverantörer som inte klarar av att ange en siffra, vilket givetvis är oroväckande, men kanske inte så viktigt i det långa loppet.

Innehållskrav däremot uppställer någon form av minimikrav. I det här fallet bör formkravet kompletteras med ett innehållskrav: ”Garantitid ska anges, och som lägst vara fyra år”.

Min poäng är att vi upphandlare emellanåt uppställer tilldelningskriterier och krav som lockar leverantörer att inte vara helt ärliga. Utgångspunkten för alla tilldelningskriterier och krav måste bottna i bevis och hur vi formulerar våra tilldelningskriterier och krav.

Alla upphandlare har ett väldigt viktigt verktyg som inte framgår i lagen – språket. Dåligt utformade tilldelningskriterier och krav kommer obönhörligen utnyttjas av leverantörerna som en möjlighet att plocka lätta poäng.

Ibland lägger vi upphandlare oreflekterat till små ord i våra krav som kan ha stor betydelse för tolkningen av kravet, läs följande exempel och försök avgöra vad som gäller:

”Leverantören ska leverera support helgfria vardagar mellan kl 8 och 17.”

”Leverantören ska kunna leverera support helgfria vardagar mellan kl 8 och 17.”

I det andra exemplet – är du säker på att supporten ingår priset eller kan leverantören ta extra betalt för supporten?

Eller känslan av en snygg formulering:

”Leverantör ska erbjuda support helgfria vardagar mellan kl 8 och 17.”

Ska leverantören endast erbjuda support eller faktiskt utföra supporten?

Skäms inte över att vara övertydlig, skriv:

”Leverantören ska kostnadsfritt leverera support avseende systemet till myndighetens systemanvändare via telefon och e-post helgfria vardagar mellan kl 8 och 17 under hela avtalsperioden.”

”Ska kunna”, ”det ska vara möjligt”, ”erbjuda” är alltid luriga formuleringar. Utforma alltid krav och tilldelningskriterium utifrån tid, när ska det vara uppfyllt och kontrollerbart. Var övertydlig, om tveksamhet föreligger, skriv ”ska ingå i priset”, ”ska levereras”, ”kostnadsfritt”, ”från första dagen” med mera.

Språket som vi använder har en avgörande betydelse, kom ihåg att varje litet ord som vi använder, påverkar hur krav eller tilldelningskriterier ska tolkas. Fundera alltid över vilka tolkningar som kan göras och utgå alltid från att ärlighet inte varar längst i offentlig upphandling.

Per Werling
Upphandlingsjurist, Antirio

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Leverantörer förstår vad som lönar sig"

  1. Anett skriver:
    2022-09-08 kl. 08:29

    Bra ”påminnelse” för både upphandlare och anbudsgivare!

    Svara
  2. jan-olov waldemar stålhem skriver:
    2022-09-08 kl. 09:09

    de exempel av formuleringar herr juristen visar är av största vikt. jag har varit i byggsvängen i många år o började läsa FU(FFU hellre) i början 70-talet.
    förflackningen och problem som uppstår i genomförandet av ex.vis byggentreprenad är att kompetens både bland beskrivarledet och i produktionen avtar med exponentiell fart. skulden till detta är utbildning, kravställning och praktisk empiri!!!
    det är, fortfarande, tur att datorsystem för statiska och dynamiska beräkningar rörande hållfasthet är utvecklat.
    jsn

    Svara
  3. Leverantör skriver:
    2022-09-08 kl. 09:13

    Håller inte med dig Per om att leverantörer är oärliga.
    Jag tycker det är mer oärligt av upphandlande myndigheter att upphandla en sak och sedan förvänta sig en leverans av något annat, 99 gånger av 100 något som är betydligt dyrare än efterfrågat men till det lägre priset.
    Det vi kan vara överens om är att vill en myndighet ha kostnadsfri telefonsupport mellan vissa tider ska de upphandla just det.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Per Werling

Per Werling är upphandlingsjurist på Antirio där han hjälper leverantörer och upphandlare att göra bättre affärer. Per har 20 års erfarenhet som rådgivare, kurslärare och föreläsare inom upphandlingsområdet. Han företräder såväl upphandlande myndigheter och enheter som leverantörer. Per har även publicerat läroböcker och artiklar inom offentlig upphandling.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl