Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Lättare föra över personuppgift till USA

ExpertkommentarI min förra expertkommentar skrev jag om att EU-parlamentet hade invändningar mot European Union-U.S. Data Privacy Framework, ett ramverk som syftar till att göra det möjligt att överföra personuppgifter från EU till USA. Min gissning då var att EU-kommissionen ändå skulle driva igenom ett beslut om adekvat skyddsnivå för ramverket. Och det var det som hände, skriver Peter Nordbeck.

| 2023-10-02
Peter Nordbeck, advokat, Advokatfirman Delphi.

Mitt i sommaren kom EU-kommissionens beslut som innebär att personuppgifter kan överföras till USA utan krav på standardavtalsklausuler eller andra motsvarande skyddsåtgärder.

I denna expertkommentar redogör jag för beslutet och de praktiska konsekvenserna för myndigheter som använder tjänster där det blir fråga om överföring av personuppgifter till land utanför EU/EES (så kallat tredje land).

Vad innebär EU-kommissionens beslut om adekvat skyddsnivå för USA?
Beslutet innebär att överföringar av personuppgifter från EU till organisationer som anslutit sig till European Union-U.S. Data Privacy Framework kan skeutan att standardavtalsklausuler eller andra lämpliga skyddsåtgärder enligt artikel 46 i GDPR behöver användas. En översyn av hur ramverket fungerar ska göras regelbundet, den första inom ett år från det att beslutet trätt ikraft.

En lista över vilka organisationer som anslutit sig till ramverket finns bland annat på Integritetsskyddsmyndighetens (IMY:s) hemsida. Flera stora leverantörer är med på listan och en rimlig slutsats är att alla de stora leverantörerna kommer att delta.

För de leverantörer som inte deltar i ramverket gäller att en Transfer Impact Assessment (TIA) behöver göras på samma sätt som tidigare, men att de bedömningar som EU-kommissionen har gjort i sitt adekvansbeslut kan användas och blir en viktig del när en TIA ska upprättas.

En viktig avgränsning är att adekvansbeslutet bara gäller för överföringar av personuppgifter från EU till USA. Om överföring av personuppgifter sker till andra länder utanför EU/EES, som inte omfattas av något adekvansbeslut, behöver fortfarande en TIA upprättas.

Praktiska utmaningar med adekvansbeslutet
Adekvansbeslutet underlättar för myndigheter att träffa avtal med amerikanska it-leverantörer. En utmaning är dock att delar av it-leverantörernas tjänster kan komma att levereras från andra tredjeländer än USA.

Ofta gäller det supporttjänster. Ett vanligt upplägg är att data lagras i Sverige eller annars inom EU men att supporttjänster utförs av leverantörens personal eller underleverantörer i USA liksom i andra länder utanför EU/EES. För support som utförs i USA gäller adekvansbeslutet (om supportleverantören har anslutit sig).

Men hur ska myndigheten resonera kring support och andra liknande tjänster som utförs av företag i andra tredjeländer? Frågan är inte ny, men den ställs på sin spets i och med adekvansbeslutet.

En första fråga är vem som ansvarar för att säkerställa att supportleverantören i det andra tredje landet behandlar personuppgifter i enlighet med ramverket och GDPR. Är det myndigheten eller it-leverantörens ansvar?

Enligt Europeiska Dataskyddsstyrelsens (EDPB) rekommendationer 01/2020 om åtgärder som komplement till överföringsverktyg för att säkerställa överensstämmelsen med EU-nivån för skydd av personuppgifter ligger ansvaret på uppgiftsutföraren, som kan vara den personuppgiftsansvarige eller personuppgiftsbiträdet.

Om standardavtalsklausulerna personuppgiftsbiträde – personuppgiftsbiträde används innebär det således att ansvaret ligger på personuppgiftsbiträdet. Av artikel 44 i GDPR följer dock att den personuppgiftsansvarige och personuppgiftsbiträdet ansvarar för att villkoren i kapitel V i GDPR uppfylls. För att den personuppgiftsansvarige ansvarar talar även andra bestämmelser i GDPR, som till exempel kraven i artikel 28.

Ett rimligt förhållningssätt är att myndigheten under alla förhållanden har ett ansvar för att säkerställa att supportleverantören i det andra tredje landet behandlar personuppgifter i enlighet med ramverket och GDPR.

Som utgångspunkt bör myndigheten göra en TIA på överföringen till det tredje landet för att säkerställa att en överföring kan ske. En utmaning är dock att it-leverantörernas avtal inte sällan innehåller en uppräkning av underleverantörer som någon gång kan komma att användas, men att det är oklart vilka underleverantörer som används i det specifika fallet. Vidare framgår det inte tillräckligt tydligt i vilken utsträckning som underleverantörerna kommer att behandla personuppgifter i samband med supporten.

Det innebär att arbetet med att göra en TIA väsentligen försvåras. Frågan som myndigheten får ställa sig är om det är rimligt att lägga resurser på att göra en TIA när det är oklart vilka tredjeländer som personuppgifter kan komma att överföras till och om det överhuvudtaget sker en överföring av personuppgifter till det tredje landet.

Ett sätt att komma till rätta med problemet är naturligtvis att fråga leverantören. Erfarenhetsmässigt är det dock svårt att få svar som kan ligga till grund för en bedömning. Det vore önskvärt om it-leverantörernas villkor görs betydligt tydligare i denna viktiga del. Fram till dess får myndigheten göra en bedömning inom ramen för sin risk- och sårbarhetsanalys, där bland annat typen av personuppgifter och tillämpliga säkerhetsåtgärder är av betydelse.

Elefanten i rummet – Schrems III
Eftersom ramverken Safe Harbor och Privacy Shield båda underkändes efter att ha hamnat under EU-domstolens lupp hänger frågan i luften – kommer ramverket European Union-U.S. Data Privacy Framework klara en domstolsprövning?

Organisationen NOYB har redan sagt att man kommer att utmana adekvansbeslutet och nyligen kunde man läsa om att en medlem av det franska parlamentet har utmanat beslutet. Vi kan alltså med stor sannolikhet vänta oss en prövning av adekvansbeslutet i EU-domstolen.

Det går naturligtvis inte att nu uttala sig om utfallet. Men ett underkännande av adekvansbeslutet – ett Schrems III – skulle innebära ett hårt slag mot möjligheten att överföra personuppgifter till USA.

Hur bör då myndigheten tänka under tiden?

Jag menar att det är rimligt att utgå från att det är möjligt att överföra personuppgifter till USA med stöd av adekvansbeslutet. Myndigheten bör dock bevaka utvecklingen och ha en reservplan för det fall adekvansbeslutet skulle falla. I den utsträckning det är möjligt, bör myndigheten också ta hänsyn till ändrade förutsättningar i avtalet.

Peter Nordbeck
Advokat, Advokatfirman Delphi  

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Lättare föra över personuppgift till USA”

  1. Katarina Bjerling skriver:
    2023-10-05 kl. 12:58

    Min bedömning, som skribenten tar upp i sista stycket, är att beslutet inte öppnar upp för behandling av uppgifter i USA mer än i begränsad omfattning. Det finns ju en dom (FR 3079-23) som tar upp just detta vad gäller Kanada. Det formuleras ” Även om det förvisso kan konstateras att Kanada för närvarande har ett så kallat ”adekvansbeslut”, kan detta beslut upphävas från en dag till en annan.”.

    Det är inte speciellt ofta man vill ingå ett avtal på kanske 4-6 år med vetskapen att man när som helst måste stänga en tjänst.

    Bra av skribenten att ta upp frågan om supportflöden som är riktigt knivigt i sammanhanget.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Peter Nordbeck

Peter Nordbeck har över tjugo års erfarenhet av att arbeta med it-rättsliga frågor. Han fokuserar på outsourcing, molntjänstavtal och dataskydd och biträder klienter både inom privat och offentlig sektor. Vanliga ärenden är upprättande av avtal vid upphandlingar och risk- och sårbarhetsanalyser när myndigheter och andra enheter inom offentlig sektor tänker anlita molntjänstleverantörer. Han föreläser regelbundet om it-avtal, molntjänster och dataskydd.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026