Den 1 april träder lagen om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling i kraft. De nya reglerna gäller för alla upphandlingar, även direktupphandlingar, som påbörjats efter detta datum.
Dessvärre saknar många småföretag det systemstöd som behövs för att kunna fakturera på det sätt som lagen kräver. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, vill därför göra upphandlande myndigheter skyldiga att tillhandahålla en avgiftsfri fakturaportal för företag som fakturerar mer sällan och saknar eget systemstöd.
– Genom inrättandet av fakturaportaler kommer sådana företag att kunna leva upp till de nya reglerna och delta i upphandlingar. Det tycker vi är klokt och bra, säger Ulrica Dyrke, näringspolitisk expert för upphandlingsfrågor vid Almega.
Problemet är att Diggs föreskrift inte är synkroniserad med lagens införande. Enligt förslaget ska fakturaportal finnas först per den 1 oktober, alltså ett halvår efter det att e-fakturalagen trätt i kraft.
Ulrica Dyrke oroas för att detta tidsmässiga glapp kan medföra problem:
– Innan det säkerställts att det finns fungerande system och fakturaportaler på plats på myndigheternas sida anser vi att Digg inte kan vitesförelägga leverantörer att sända e-fakturor enligt den nya EU-standarden.
Andra företag som de stora byggbolagen och Trafikverket hänvisar till avgiftsfria portaler som vi småföretagare använder och har så gjort i flera år. Men kommunernas inköpsavdelningar tycks inte ha insett att även dom måste agera. Hur svårt kan det vara?