Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Läs kalkylreglerna i standardvillkoren

ExpertkommentarAvsteg från standardvillkoren riskerar att leda till otydligheter om det inte görs på rätt sätt och i vissa fall även högre anbudspriser, skriver Jenny Kenneberg, Brick Advokat.

| 2021-09-20
Jenny Kenneberg, Brick Advokat.

Min erfarenhet är att i stort sett samtliga byggentreprenader i Sverige handlas upp med något av standardvillkoren AB 04 (Standardvillkor för utförandeentreprenader) eller ABT 06 (Standardvillkor för totalentreprenader) som grund för avtalet.

I både AB 04 och ABT 06 finns ett kapitel (kapitel 1) som handlar om entreprenadens omfattning, det vill säga vad entreprenören ska räkna med i kalkylen för anbudet och vad som inte ska ingå.

Villkoren i kapitel 1 är av grundläggande betydelse för entreprenörens kostnadskalkyl. Det är dessutom så att det ofta görs kostnadsdrivande avsteg från standardavtalen i just villkoren i kapitel 1. Den typen av avsteg är i vissa fall motiverade men kan också vara olämpliga, vilket ska belysas något i det följande.  

Avsteg från standardvillkoren
Standardvillkoren är framtagna av föreningen Byggandets Kontraktskommitté (BKK). Kommittén har representanter från både konsult-, entreprenör- och beställarsidan. Det är alltså inte ensidigt framtagna villkor som i huvudsak tillvaratar en parts intressen, utan syftet med villkoren är att ge en god balans och optimal riskfördelning som gynnar samtliga parter.

Eftersom det är frågan om redan ”kompromissade” villkor som aktörerna i branschen är vana att arbete med är det i regel onödigt att ändra på dessa. Avsteg från standardvillkoren riskerar att leda till otydligheter om det inte görs på rätt sätt och i vissa fall även högre anbudspriser.

Entreprenören som ska kalkylera kostnaden för entreprenaden ska ju bland annat ta hänsyn till kalkylreglerna i kapitel 1 och om det har gjorts avsteg i den delen till entreprenörens nackdel brukar det avspeglas i priset.

Därmed riskerar den beställare som förskjuter risken i onödan eller i alltför stor utsträckning att få betala för entreprenörens ökade risk, utan att egentligen få en fördel i praktiken.

Ett tydligt exempel på riskförskjutning med begränsade fördelar för beställaren är ändring av bestämmelsen i AB 04/ABT 06 kap 1 § 6 om ansvar för lämnade uppgifter. Ändå är det förhållandevis vanligt att man ser ändringar av den bestämmelsen i just de offentligt upphandlade entreprenaderna. Så vad kan det då finnas för nackdelar med att göra den ändringen?

Ansvar för lämnade uppgifter
Villkoret i AB 04/ABT 06 kap 1 § 6 innebär att den part som lämnar uppgifter, undersökningsmaterial eller tekniska lösningar bär ansvaret för riktigheten av dessa. Om beställaren exempelvis har tagit fram en omfattande geoteknisk undersökning och bifogat den som en del av förfrågningsunderlaget är det således beställaren som bär ansvar för att den är korrekt.

Entreprenören har rätt att förlita sig på de lämnade uppgifterna när entreprenören beräknar kostnaderna för att utföra uppdraget. Skulle det sedan visa sig att det finns ett fel i undersökningen, kanske är det betydligt mer berg i marken än vad som angetts, kan entreprenören få ersättning för den fördyring som det innebär att exempelvis utföra sprängning.

Beställaren av en entreprenad vill ju ogärna betala den fördyring som sprängningen innebär så det kan ligga nära till hands att tänka riskminimering och friskriva sig från ansvaret för den geotekniska undersökningen.

Kanske vill beställaren lägga hela risken för eventuell sprängning på entreprenören genom att både skriva bort ansvaret för lämnade uppgifter och entreprenörens rätt till tillkommande ersättning för sprängning.

I den situationen har dock beställaren, enligt min mening, hamnat lite snett. Den gode entreprenören bör nämligen ta ut ett riskpåslag för den situationen att det finns berg i marken och det kan bli förhållandevis högt eftersom sprängning är dyrt. Kanske måste entreprenören dessutom anlita konsulter för att göra en egen geoteknisk undersökning innan arbetet påbörjas, vilket naturligtvis också ska räknas med i kostnadskalkylen.

Resultatet av situationen ovan blir därmed att beställaren betalar konsulterna två gånger, både vid den egna geotekniska undersökningen och i anbudet från entreprenören. Dessutom kan beställaren få ett anbud från entreprenören som inkluderar en viss bedömd mängd sprängning (sannolikt olika mängd i varje anbud) i stället för att endast betala den faktiska kostnaden för sprängningen om behovet skulle uppstå.

Det ska även noteras att om beställarens konsulter gjort fel i den geotekniska undersökningen kan beställaren ha rätt att kräva ersättning av konsultfirman för merkostnader som felet orsakat, det vill säga kostnadsökning till följd av att markförhållandet inte upptäcktes i tidigare skede.

Sammanfattningsvis är det en god idé att läsa kalkylreglerna i standardvillkorens första kapitel och tänka efter en extra gång inför eventuella avvikelser. Ibland finns det alldeles utmärkta skäl för en sådan avvikelse, men ibland hänger det med en riskförskjutning från tidigare avtalshandlingar som kommer kosta betydligt mer än den smakar.  

Jenny Kenneberg
Advokat, Brick Advokat

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Jenny Kenneberg

Jenny Kenneberg är advokat och delägare på Brick Advokat. Hon har mångårig erfarenhet av offentlig upphandling och har bland annat arbetat på Förvaltningsrätten i Stockholm och det statliga bolaget Swedavia. Sedan år 2020 är hon verksam på Brick Advokat med särskilt fokus på upphandlingsfrågor inom entreprenad- och fastighetsbranschen.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026