I juni vann ett konsortium bestående av turkiska Gülermak, italienska Astaldi och norskägda Segermo upphandlingen av stationsbygget Haga som ingår i Västlänkenprojektet i Göteborg. Tilldelningen uppmärksammades eftersom anbudet, även om det var klart godkänt, fick sämst betyg vid Trafikverkets utvärdering av skicklighet.
Samtidigt var det offererade priset mycket attraktivt. Vinnaren var en miljard kronor billigare närmaste anbud i upphandlingen.
NCC, som i detta fall var i partnerskap med tyska Wayss & Freytag, överprövade upphandlingen. Motiveringen var att kravet i prekvalificeringsunderlaget på att konsortiemedlemmarnas åtagande ska vara beskrivna till art och omfattning inte uppfylldes. Inte heller kravet på referensprojekt ansågs vara fyllt.
Önskemålet var att utvärderingen skulle göras om. Förvaltningsrätten går dock på Trafikverkets linje och avslår bolagens ansökan.
– Det känns väldigt bra att domen var så tydlig och kom så snabbt, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken vid Trafikverket.
Syftet med den inte helt oomtvistade Västlänken, som är en järnväg för pendel- och regiontåg i tunnel under centrala Göteborg, är att underlätta resandet. Tre nya stationer under mark planeras. Utöver Haga även vid Korsvägen och Göteborgs central.
– Nu kan vi gå vidare i planeringen för bygget av station Haga tillsammans med entreprenören, fortsätter Bo Larsson.
Hagaentreprenaden är värd 2,3 miljarder kronor. Hela detta infrastrukturprojekt går på 20 miljarder kronor räknat i 2009 års prisnivå.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer