Bo Larsson
Bo Larsson vidgar konkurrensen. Foto: Kasper Dudzik.

Konsortium skärper byggkonkurrensen

Inte färre än elva entreprenörer visade intresse för att bygga station Haga utmed Västlänken i Göteborg. Det blir ett turkiskt-italienskt-norskt konsortium som skärper byggkonkurrensen.

Nästa år är det byggstart för Västlänken som är Göteborgs största infrastrukturprojekt. Det handlar om en åtta kilometer lång tågförbindelse, varav sex kilometer i tunnel, under centrala Göteborg.

NCC har redan kammat hem entreprenaden för Centralen. Nu står det klart att station Haga kommer att byggas av ett sant internationellt konsortium.

Kontraktet på 2,3 miljarder kronor vanns av turkiska Gülermak, italienska Astaldi och norskägda Segermo som ingår i NRC Group. Gülermak och Astaldi äger två femtedelar var av konsortiet medan NRC Group har den resterande femtedelen.

I Haga-åtagandet ingår station plus 1,5 kilometer tunnel.

– Det har varit en gedigen process som säkerställt att vi valt rätt entreprenör både vad gäller kvalitet och pris, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket.

Vid upphandlingen har prekvalificering tillämpats. Sammanlagt elva företag ansökte om att få lämna in anbud och efter Trafikverkets urval fick fem gå vidare. Av dessa fem levererade tre skarpa anbud.

Daniel Pettersson, vd för NRC Group Sverige, beskriver kontraktet som en milstolpe i företagets historia:

– Vi är fantastiskt glada och stolta över att ha fått det här förtroendet från Trafikverket tillsammans med två så framstående entreprenörer som Astaldi och Gülermak.

Tilldelningsbeslutet, som går väl i linje med Trafikverkets ambition att locka fler utländska entreprenörer till Sverige, kan överprövas i tio dagar.

Hela Västlänken ska vara klar år 2026 till en kostnad av cirka 20 miljarder kronor mätt i 2009 års prisnivå. De andra huvudentreprenaderna, Korsvägen och Kvarnberget, släpps för anbud senare i år.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *