Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kritik om gas, byråkrati och kostnader

Striden om miljöbilen fortsätter med omfattande kritik mot regeringens föreslagna förändringar. Överlag är remissinstanserna kritiska mot att biogasfordon riskerar att utestängas från offentlig upphandling.

| 2021-07-29

Men kritiken gäller även befarade merkostnader, ökad byråkrati, politiskt hattande och konkurrensskevhet.

Det står klart när remissrundan nu är avslutad för den miljöbilsdefinition som ska träda ikraft 1 januari 2022.

Förändringarna bygger på implementering av EU-direktiv där många kritiska röster menar att regeringen trasslar in sig genom att ställa krav på begreppet ”ren lätt bil” för statlig fordonsupphandling.

Det kan innebära att endast elfordon uppfyller kraven. EU-direktivet bygger annars på att Sverige måste nå upp till andel på 38,5 procent för offentlig upphandling som uppfyller kravet på ”ren lätt bil”.

Gröna bilister fungerade med ett blogginlägg som något av en murbräcka för kritiken i våras och sedan har även Upphandlingsmyndigheten levererat ovanligt frän kritik mot regeringsförslaget med varning om ökad byråkrati.

2030-sekretariatet pekar på att hanteringen av miljöfordon redan tidigare kritiserats för att vara ryckigt och oförutsägbart:

”Att nu återigen göra ändringar ökar inte förtroendet hos aktörerna på marknaden, utan tvärtom spä på misstron och fördröja omställningen till lägre utsläpp från transporter.”, skriver sekretariatet i sitt remissvar.

Helsingborgs stad menar att förslagen i praktiken innebär att upphandlande myndigheter tvingas fasa ut lätta biogasfordon senast 2025

Kriminalvården ser en risk för minskad konkurrens genom färre anbud i vissa upphandlingar när främst mindre leverantörer under en övergångsfas kan få svårt att uppfylla miljökraven.

Kritik riktas även mot inriktningen att ställa krav på respektive upphandlande myndighet att uppnå målen – och inte som EU-direktiven bygger på att det är mål på nationell nivå. Region Stockholm och Region Östergötland är ett par kritiska remissinstanser på det området.

Flera kommuner och myndigheter menar också att regeringen tar för lättvindigt på risken för ökade kostnader. Trafikverket anser att de snäva tidsramarna leder till högre kostnader när myndigheten måste upphandla uteslutande elbilar nästa år.

Örebro kommun gör bedömningen att förslagen leder till betydande merkostnader och driver kravet att staten måste kompensera kommunerna ekonomiskt.

Göteborgs stad räknar med ökade fordonskostnader och ett behov av att investera i laddinfrastruktur. Enligt Göteborgs stad är problematiken särskilt stor inom vård och omsorg där personal idag kan använda förhållandevis billiga elhybrider med kort, årlig körsträcka.

”Med elbilar kommer de att få ökade kostnader. I synnerhet om det inte går att räkna in biogasbilar i definitionen lätta rena bilar, som generellt är billigare än elbilar och inte kräver laddinfrastruktur.”, skriver Göteborgs stad.

Örebro kommun lyfter också fram risker för snedvriden konkurrens när exempelvis privata hemtjänstföretag som upphandlats av kommunen inte kommer att omfattas av EU-direktivet.

Samtliga remissvar går att ta del av från regeringens webbplats. Regeringen har inför kritiken redan intagit något av en försvarsposition där Tomas Eneroth som ansvarigt statsråd  kommenterat att det handlar om ett EU-direktiv som Sverige måste inplementera och att regeringen kommer att lyssna på de synpunkter som framförs.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling MiljöbilRegeringen

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud