Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kriget fick kommun att betala mer

Juridisk krönikaEn leverantör ville ha mer betalt under pågående avtal eftersom drivmedelskostnaderna ökat på grund av kriget i Ukraina. Myndigheten gick med på kravet men en konkurrent ansökte om överprövning. Delia Ander, Adda Affärsconcept, och Henrik Norinder, Lunds universitet, analyserar förvaltningsrättens dom.

| 2024-01-18
Delia Ander, affärsrådgivare och jurist på Adda Affärsconcept, och Henrik Norinder, universitetsadjunkt vid Juridiska fakulteten, Lunds universitet.

En kommun godkände en leverantörs framställan om prisjustering under pågående avtal. Bakgrunden uppgavs vara stora kostnadsökningar på främst drivmedel som orsakats av krigsutbrottet i Ukraina.

Leverantören lade inte fram någon ingående utredning om hur Rysslands invasion har ökat drivmedelskostnaderna och därmed påverkat priserna för ett avtal avseende maskintjänster och vinterväghållning.

En konkurrent ansökte om överprövning av avtals giltighet och begärde att ändringarna som gjordes genom godkännande av prisjusteringar skulle förklaras ogiltiga och att hela avtalet skulle hävas.

Det har tidigare saknats rättspraxis från svenska domstolar. Förvaltningsrätten i Härnösand resonerar kring denna bestämmelse i ett relativt nytt avgörande i mål nummer 782-23.

Domstolen tar bland annat ställning till om det är tillåtet att ändra i ett ingånget avtal med hänvisning till oförutsebara omständigheter såsom krigsutbrottet i Ukraina med stöd av reglerna i 17 kap. 12 § LOU.

Reglerna i 17 kap. 9-17 §§ LOU utgör undantag från skyldigheten att genomföra en ny upphandling. En ändring av ett ingånget kontrakt eller ramavtal utan stöd i någon av dessa bestämmelser utgör en otillåten direktupphandling. 

Undantag från dessa regler ska tolkas restriktivt och i domstol är det kommunen som ska visa att undantaget i 17 kap. 12 § LOU är tillämpligt. Rysslands invasion av Ukraina är en oförutsebar omständighet som kommunen inte hade kunnat förutse när den tilldelade avtalet.

Kommunen har inte fört någon bevisning som stöder ett orsakssamband mellan invasionen och faktumet att drivmedelspriserna har stigit. Det kan inte heller anses vara allmänt accepterat att drivmedelspriser på marknaden har stigit enbart med anledning av invasionen.

En generell nationell vägledning saknas avseende hur upphandlande myndigheter ska hantera redan ingångna avtal som påverkas av Rysslands invasion av Ukraina. Adda Inköpscentral har fastställt en egen process för hantering av prisjusteringar i ramavtal med anledning av kriget i Ukraina samt ett informationsbrev till leverantörer.

Beviskravet är relativt högt ställt för att kunna åberopa undantagsreglerna i 17 kap 12 § LOU. Domstolen resonerar kring faktumet att prisfluktuationer på drivmedelsmarknaden har skett även tidigare samt att det finns andra tänkbara anledningar till att drivmedelspriserna har förändrats.

Domstolen gör bedömningen att sammantaget har inte kommunen visat att det föreligger sådana oförutsägbara omständigheter som medför att kommunen har haft rätt att godkänna prisjusteringarna och att den delen av avtalet som avser prisjusteringar ska förklaras ogiltig.

En juridisk finess är att förvaltningsrätten delar det ursprungliga avtalet avseende maskintjänster och vinterväghållning och ändringsavtalet som avser att reglera prisjusteringarna.

Avtalet får bestå eftersom talan om avtalets ogiltighet väcktes för sent, det vill säga mer än sex månader efter avtalet slöts. Talan avvisades i den delen.

Däremot beslutade domstolen att ändringsavtalet som tecknades mellan parterna som gällde prisjusteringar ska förklaras ogiltigt.  Ogiltigförklaringen gäller även retroaktivt, det vill säga från det att avtalet ingicks och innebär att alla prestationer som hunnit utbytas mellan avtalsparterna ska återgå.

Konsekvensen i praktiken blir att leverantören får återbetala och därmed återställa avtalsbalansen som tidigare fanns mellan parterna.

Man kan tänka sig att många frågor dyker upp i praktiken kring möjligheten/skyldigheten att göra prisjusteringar i ingångna LOU/ LUF-upphandlade avtal på grund av ökade drivmedelskostnader och andra kostnadsökningar som beror på det rådande världsläget.

Framställningar som är allmänt hållna ska inte godkännas. Stöd för ändringar ska alltid sökas i själva avtalet, i force majeure-klausulen, se vilka grunder för prisjustering som redan finns reglerade i avtalstexten med mera. Denna typ av oförutsebara omständigheter är sällan reglerade på förhand.

Det är alltid leverantören som ska visa vad de ökade kostnaderna grundar sig på samt vilken påverkan de har på produktens eller tjänstens totala kostnad. Varje avtal är unikt och bedömningen måste göras enskilt, man kan tänka sig att enbart vissa delar kan godkännas, att prisjusteringen är tidsbegränsad och är tillfällig.

Eftersom det saknas praxis från kammarrätter är det fortfarande en svår bedömning med tanke på att leverantörerna har expertkunskaper angående prissättning och prissättningens påverkan av ingångna avtal.

Målnummer och domstol: Förvaltningsrätten i Härnösand, dom den 16 juni 2023 i mål nr 782 – 23.

Delia Ander
Affärsrådgivare och jurist på Adda Affärsconcept

Henrik Norinder
Universitetsadjunkt vid Juridiska fakulteten, Lunds universitet och Avdelningen för byggproduktion, Institutionen för bygg- och miljöteknologi, LTH 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026