Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kräver utbildning om klimatpåverkan

Allmännyttiga Laxåhem börjar ställa krav på att leverantörer ska genomgå en utbildning i klimatpåverkan. Genom att samla små och stora företag hoppas Laxåhem få fart på inte minst omställningen till fossilfria transporter.

| 2021-10-08
Mattias Looström, vd för Laxåhem.

-Vi tror mycket på den modell som vi tagit fram där kommunens miljökontor ska leda utbildningar utifrån krav vi ställer i nya avtal om att entreprenörer ska gå en gemensam utbildning, säger Mattias Looström, vd för Laxå kommuns två fastighetsbolag – Laxåhem med drygt 600 lägenheter och Laxå kommunfastigheter.

Upplägget bygger på att utbildningen ska ledas av Sydnärkes miljöförvaltning, som Laxå kommun (5600 invånare, Örebro län) delar med grannkommunerna Askersund och Lekeberg.

Laxåhem ställer nu som krav att ramavtalsleverantörer ska delta i en årligt återkommande utbildningen.

-Vi har stämt av modellen med några leverantörer och fått positiv respons. Det här är någonting som även företagen efterfrågar för att bygga upp kunskap och sporra varandra genom att visa olika exempel hur man kan jobba., säger Mattias Looström.

Laxåhem ser också en möjlighet att sprida sina egna erfarenheter kring inte minst övergången till fossilfria transporter med numera el- och HVO-drivna fordon, vilket gäller även arbetsfordon.

-All vår personal har genomgått miljöutbildning som en del av arbetet för att miljödiplomera Laxåhem. Det vi sett som ett problem med vår tidigare kravställning på miljöområdet är svårigheter att kontrollera och följa upp efterlevnaden. Därför tror jag även att vi behöver jobba på andra sätt och utbildning är en del för att inspirera och visa möjligheter som finns för mindre klimatpåverkan, säger Mattias Looström.

Han pekar på att ”Laxåmodellen” kommer att ge god effekt i ett helhetsperspektiv för Laxå kommun.

-Vi är ganska avtalstunga genom att både kommunens vatten- och värmebolag gör avrop från de ramavtal som vi tecknar.

-Sedan finns ju möjligheter också för våra grannföretag inom allmännyttan att smidigt ansluta sig till vårt arbetssätt med utbildning av leverantörer genom att det anordnas av en kommunövergripande miljöförvaltning.

Branschorganisationen Sveriges allmännytta har i arbetet med en ny vägledning för upphandling av fossilfria transporter – som presenteras under ett webbinarium 18 oktober – lyft fram Laxåhem som en av förebilderna.

-Vi vill visa att det går och hur man gör. Därför har vi flera exempel från både stora och små företag som visar hur man kan gå tillväga. Alla kan ge effekt, även mindre bolag kan göra stor skillnad. Men vilken metod som väljs är såklart beroende av bolagets förutsättningar, säger Karl Törnmarck, projektledare på Sveriges allmännytta för upphandlingsvägledningen i en text på organisationens webbplats.

Läs mer: Upphandling KlimatpåverkanLaxå kommunSveriges allmännytta

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna

Nytt från Upphandling24

  • Tyck till om uppföljning
  • Drömmer om kortare arbetstid
  • Fritt fram kräva miljömärkning
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Till försvar för LOV
  • Stora ratar hemtjänst-LOV
  • ”Från pärm till skärm”

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag