Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Korrekt att sekretessbelägga protokoll

RättsfallsanalysDet var korrekt av Trafiknämnden i Region Stockholm att sekretessbelägga en anbudsgivares förhandlingsprotokoll, enligt en ny dom i Kammarrätten i Stockholm. Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2020-09-14
Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Kammarrätten i Stockholm anser att det var korrekt att, enligt 31 kap. 16 § offentlighets- och sekretesslagen, OSL, sekretessbelägga förhandlingsprotokoll som innehåller uppgifter om anbudsgivares tekniska lösningar och strategiska överväganden som anbudsgivaren gjort inom ramen för upphandlingen.

Fakta i målet
Keolis Sverige begärde att få ta del av anbudsgivaren Transdev Sveriges  förhandlingsprotokoll. Förhandlingsprotokollen hade upprättats i samband med flera förhandlingsmöten mellan Transdev och Region Stockholm  som skett inom ramen för en genomförd upphandling.

Den 20 maj 2020 bestämde regionen att uppgifter i protokollen om Transdevs lösningar, förberedelseplaner och priser skulle sekretessbeläggas.

Beslutet motiverades med att Transdev uppgett att handlingarna innehöll affärsstrategisk information. Regionen tog även hänsyn till att vid tidpunkten för beslutet genomfördes flera upphandlingar av kollektivtrafik som hade stora likheter med upphandlingen av busstrafik i Norrort och Norrtälje.

Uppgifterna skulle, om de blev kända för anbudsgivare som har för avsikt att inge anbud i dessa upphandlingar, medföra en risk för att konkurrenssituationen i upphandlingarna kraftigt försämras menade regionen.

Keolis överklagade beslutet till Kammarrätten i Stockholm.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterade kortfattat att de handlingar som Keolis begärt att få ut innehöll uppgifter om bland annat Transdevs tekniska lösningar och särskilda förhållanden samt strategiska överväganden och val som gjorts inom ramen för anbudsförfarandet i den aktuella upphandlingen.

Kammarrätten bedömde därmed att det fanns särskild anledning att anta att ett utlämnande av de begärda uppgifterna kunde innebära skada för Transdev. Beslutet att inte lämna ut handlingarna i dessa delar var därför korrekt.

Analys
Enligt 31 kap. 16 § OSL gäller sekretess för uppgift om en enskilds affärs- eller driftförhållanden när denne har trätt i affärsförbindelse med en myndighet, om det av särskild anledning kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs.

Detta innebär att ett rakt skaderekvisit gäller, det vill säga det föreligger en presumtion för att handlingen är offentlig.

Anledning att hemlighålla anbudshandlingar som avses i lagrummet kan, enligt förarbetena, sägas föreligga när det finns anledning att befara att ett offentliggörande av handlingarna skulle kunna medföra en inte alltför obetydlig skada för vederbörande anbudsgivare. Det bör emellertid för lagrummets tillämpning krävas att det ska föreligga någon speciell omständighet eller särskilda förhållanden som kan åberopas som skäl.

Kammarrätternas sekretessbedömningar framstår ofta vara schablonmässiga med korta domskäl, som i nu refererat mål. Som klagande blir det utifrån de knapphändiga domskälen svårt att förstå varför de olika uppgifterna just i detta fall är föremål för sekretess. Som myndighet blir det svårt att få vägledning av domskälen för framtida sekretessprövningar.

Exempelvis blir det helt omöjligt att förstå exakt varför vissa uppgifter ger uttryck för en ”anbudsgivares strategiska överväganden”, om domstolen aldrig redogör för hur domstolen resonerat.

Om domstolen godtar ett sekretessbeläggande endast med motiveringen att uppgifterna är av teknisk natur, så är det inte så konstigt att myndigheten framöver sekretessbelägger alla tekniska uppgifter i alla upphandlingar.

Det är också vårt intryck att sekretessbeläggningen av anbudshandlingar i offentliga upphandlingar ökat kraftigt de senaste åren. Numera sekretessbeläggs hela anbudshandlingar mer eller mindre rutinmässigt.

Det räcker ofta med mer eller mindre svepande påståenden från berörd anbudsgivare att informationen exempelvis utgör ”affärshemligheter” eller att anbudsgivaren lider skada (utan att förklara varför).

Vi kan konstatera att tröskeln för att en anbudshandling i en offentlig upphandling ska sekretessbeläggas har blivit lägre, en utveckling som ser ut att fortsätta.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms dom den 22 juli 2020 i mål nummer 3736-20.

Juristpanelen

Läs mer: RättsfallsanalysSekretess och offentlighet

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025