Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Konkurrenspräglad dialog i praktiken

Konkurrenspräglad dialog beskrivs ofta som tidsödande och komplicerat. Affärsconcepts Rickard Andersson, som använde upphandlingsformen vid SKI:s stora bostadsupphandling, ser många fördelar.

| 2017-03-01

SKL Kommentus Inköpscentrals upphandling av bostäder är unik på flera sätt. Inte nog med att det värdemässigt kan handla om en av årets allra största tilldelningar. För SKI:s del är det dessutom första gången som konkurrenspräglad dialog använts.

Inköpsrådet frågar Rickard Andersson, ansvarig upphandlingskonsult på Affärsconcept, om valet att metod. I de flesta traditionella upphandlingar av bostadshus ritar ju beställaren ett hus som sedan leverantörerna får prissätta.

– Vi bedömde redan tidigt att den metoden inte tar tillvara leverantörernas kunskap att kunna maximera huset avseende pris och utseende med just sitt byggsystem, säger han.

Rickard Andersson berättar att man redan tidigt i processen hade klart för sig att målet, kostnadseffektiva hus som ser bra ut, inte nås med för mycket detaljstyrning.

– Detaljstyrning förhindrar ofta att leverantörens byggsystem inte kan användas eller ger dyra ändringar. Därför såg vi konkurrenspräglad dialog som ett verktyg att tillsammans med leverantörerna kunna utforma hur kraven kan formuleras.

En åsikt om konkurrenspräglad dialog är att den är relativt sett resurskrävande.

– Ja, konkurrenspräglad dialog tar mycket tid. Men vi är säkra på att det har gett oss bättre hus än om vi hade valt ett annat förfarande.

Vilka fördelar ser du?

– Leverantörerna som varit med i dialogen har verkligen delat med sig av sina kunskaper och försökt att sätta sig in i vår situation som köpare. Vi har fått en bättre bild av hur leverantörerna resonerar och fått klart för oss vilka krav som är kostnadsdrivande.

Är det något som ni skulle ha förändrat när ni nu tittar bakåt?

– Med facit på hand kanske vi skulle ha bjudit in ytterligare några leverantörer att delta i processen efter som vi hade några som hoppade av under och efter dialogen.

Upphandlingsprocessen inleddes med en förstudie där SKI träffade kunder, leverantörer och andra som kunde ge kunskap. Flera grupper skapades, till exempel en referensgrupp med representanter från kommuner och kommunala bostadsbolag som främst bistått kring frågor om behov och krav på bostäderna.

Bedömningsgruppen, vars uppgift var att bedöma anbuden, innehöll bland annat personer med fackkunskap inom områdena arkitektonisk utformning och planlösningar. Intressentgruppen bestod av representanter från olika branschföreningar som Sveriges Byggindustrier och Sabo med uppgift att i olika faser ge tips och feedback.

Efter att ansökningarna kommit in valdes leverantörer till dialogen som bestod av tre fysiska möten. Till det tredje mötet hade upphandlarna tagit fram ett utkast till förfrågningsunderlag som leverantörerna tagit del av innan och fick ge synpunkter på.

Kommer vi att få se mer av konkurrenspräglad dialog?

– Vi menar att leverantörsdialog viktigt i alla upphandlingar. Dialog är ju tillämpbart, om än i olika omfattning och skede, i alla upphandlingsförfaranden.

Rickard Andersson säger att konkurrenspräglad dialog är ett av flera arbetssätt som SKI har med som alternativ när upphandlingsform ska väljas.

– Nya LOU ger ju också större möjlighet att använda förhandlat förfarande, vilket också kan vara ett alternativ för vissa upphandlingar.

Läs mer: KonkurrensSamhällsbyggnad

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Jurist till Inköps- och upphandlings­förvaltningen

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 6: Komplettering och förtydligande av anbudFörslag 6: Komplettering och förtydligande av anbud
Utvärdering i upphandlingar med breda sortimentUtvärdering i upphandlingar med breda sortiment
”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg””Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Småföretagaren : Utvärdering i upphandlingar med breda sortiment
Intressant frågeställning där kommuner behöver rannsaka om de köper in rätt saker till rätt pris. Som det är nu så…
Björn : Förslag 6: Komplettering och förtydligande av anbud
Det mesta som nämns redan är möjligt bara det beskrivs tydligt i upphandlingsföreskrifterna. Att öppna upp för vidlyftiga generella kompletteringar…
Amanda : Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Mycket intressant spaning och viktigt att detta lyfts! Känner som oftast en uppgivenhet när det kommer till att försöka begränsa…
Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.

Senaste inläggen

  • Förslag 6: Komplettering och förtydligande av anbud
  • Utvärdering i upphandlingar med breda sortiment
  • ”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått