Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Kommuner handfallna mot kriminella”

Kommunerna i Stockholms län bedriver inte något systematiskt arbete för att förebygga arbetslivskriminalitet hos sina leverantörer. Det framgår av en rapport från LO.

| 2022-08-19
Foto: Mostphotos

Osäkra arbetsvillkor, låga ersättningar eller kränkningar av mänskliga rättigheter är ett allvarligt problem på arbetsmarknaden.

Men oeriösa arbetsgivare gör också att andra löntagare påverkas indirekt genom en press nedåt på löner och villkor.  En annan konsekvens är att företag som följer reglerna riskerar att konkurreras ut.

LO-distriktet i Stockholm  har under de senaste åtta åren granskat vilka rutiner kommunerna i länet har för att kontrollera de leverantörer de köper varor och tjänster av.

Undersökningarna visar att det finns stora brister både i samband med att upphandling görs och när det gäller löpande kontroller och uppföljning av leverantörer.

I juni presenterade LO en ny rapport som bygger på intervjuer med fackliga företrädare och en enkät riktad till kommunerna i Stockholms län.

Resultaten pekar på att arbetslivskriminalitet är en stor utmaning för facken i länet samt att kommunerna är dåligt rustade när det handlar om att förebygga brott.

Kommuner och regioner har ett stort ansvar för att bekämpa arbetslivskriminaliteten, ett ansvar som de inte tar, enligt LO.

”Kommunerna i länet och Region Stockholm borde prioritera att angripa brottsligheten på lokal och regional nivå. Hittills upplever vi att den politiska viljan att göra detta har saknats”, skriver LO.

Enligt LO fattar politikerna i relativt liten omfattning beslut om upphandlingsunderlagen, och ännu mer ovanligt är att de är involverade i arbetet med att ta fram dem.

Merparten av de som besvarat enkäten kan inte uttala sig om huruvida kommunen genomför inspektioner på företag som kommunen har upphandlat, enligt rapporten.

Enkäten skickades till samtliga ekonomichefer i Stockholms län men endast sju svarade.

”Frågan tycks inte vara prioriterad” konstaterar LO.

De få kommentarer som lämnats pekar på att några kommuner kopplar samman insatser för att stävja olika former av oegentligheter inom kommunens egen organisation med att bekämpa arbetslivskriminalitet, enligt rapporten.

”Kommentarerna kan ses som en illustration på att kommunerna har en lång väg att gå när det handlar om att förebygga och hantera arbetslivskriminalitet”, skriver LO.

I juni meddelade civilminister Ida Karkiainen att regeringen tillsatt en utredning om hur oseriösa aktörer kan utestängas från offentliga upphandlingar. En av de delar som ska utredas är centraliserad myndighetsfunktion som ska underlätta effektiva och tillförlitliga leverantörskontroller. Utredaren ska presentera sina förslag senast den 31 augusti 2023.

Läs mer: Upphandling ArbetslivskriminalitetLORegion StockholmStockholms län

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist