Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Kommuner handfallna mot kriminella”

Kommunerna i Stockholms län bedriver inte något systematiskt arbete för att förebygga arbetslivskriminalitet hos sina leverantörer. Det framgår av en rapport från LO.

| 2022-08-19
Foto: Mostphotos

Osäkra arbetsvillkor, låga ersättningar eller kränkningar av mänskliga rättigheter är ett allvarligt problem på arbetsmarknaden.

Men oeriösa arbetsgivare gör också att andra löntagare påverkas indirekt genom en press nedåt på löner och villkor.  En annan konsekvens är att företag som följer reglerna riskerar att konkurreras ut.

LO-distriktet i Stockholm  har under de senaste åtta åren granskat vilka rutiner kommunerna i länet har för att kontrollera de leverantörer de köper varor och tjänster av.

Undersökningarna visar att det finns stora brister både i samband med att upphandling görs och när det gäller löpande kontroller och uppföljning av leverantörer.

I juni presenterade LO en ny rapport som bygger på intervjuer med fackliga företrädare och en enkät riktad till kommunerna i Stockholms län.

Resultaten pekar på att arbetslivskriminalitet är en stor utmaning för facken i länet samt att kommunerna är dåligt rustade när det handlar om att förebygga brott.

Kommuner och regioner har ett stort ansvar för att bekämpa arbetslivskriminaliteten, ett ansvar som de inte tar, enligt LO.

”Kommunerna i länet och Region Stockholm borde prioritera att angripa brottsligheten på lokal och regional nivå. Hittills upplever vi att den politiska viljan att göra detta har saknats”, skriver LO.

Enligt LO fattar politikerna i relativt liten omfattning beslut om upphandlingsunderlagen, och ännu mer ovanligt är att de är involverade i arbetet med att ta fram dem.

Merparten av de som besvarat enkäten kan inte uttala sig om huruvida kommunen genomför inspektioner på företag som kommunen har upphandlat, enligt rapporten.

Enkäten skickades till samtliga ekonomichefer i Stockholms län men endast sju svarade.

”Frågan tycks inte vara prioriterad” konstaterar LO.

De få kommentarer som lämnats pekar på att några kommuner kopplar samman insatser för att stävja olika former av oegentligheter inom kommunens egen organisation med att bekämpa arbetslivskriminalitet, enligt rapporten.

”Kommentarerna kan ses som en illustration på att kommunerna har en lång väg att gå när det handlar om att förebygga och hantera arbetslivskriminalitet”, skriver LO.

I juni meddelade civilminister Ida Karkiainen att regeringen tillsatt en utredning om hur oseriösa aktörer kan utestängas från offentliga upphandlingar. En av de delar som ska utredas är centraliserad myndighetsfunktion som ska underlätta effektiva och tillförlitliga leverantörskontroller. Utredaren ska presentera sina förslag senast den 31 augusti 2023.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling ArbetslivskriminalitetLORegion StockholmStockholms län

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas