Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Karlstadgrannar utvecklar egen modell

Värmlandsduon Forshaga-Kil har växt till en kommuntrio med gemensam upphandlingsfunktion sedan även Hammarö anslutit. Under 2022 läggs fokus på en rejäl översyn av kommunernas beställarorganisationer.

| 2022-01-19
Kristian Jeppsson, upphandlingschef för Forshaga, KIl och Hammarö kommuner. Foto: Forshaga kommun

-Ja, det blir nästa stora projekt som förarbete inför eventuellt införande av beställningssystem. Men vi har också ett nytt uppdrag från årsskiftet med att stödja tio kommunägda bolags upphandlingar i Forshaga och Kil, säger Kristian Jeppsson, upphandlingschef för de tre kommunerna som tillsammans har omkring 40 000 invånare och närheten till Karlstad gemensam.

Hösten 2019 inledes samverkan Forshaga-Kil när varsin upphandlare från respektive kommun bildade gemensam enhet och med en ny chefstjänst sedan Kristian Jeppsson rekryterats från motsvarande tjänst i Kristinehamns kommun.

Efter pågående rekryteringar kommer den gemensamma upphandlingsfunktionen att ha 7,5 tjänster, inklusive tillfälligt projekt.

-Det är en rejäl förstärkning jämfört med starten för två och ett halvt år sedan och ger förutsättningar att utveckla våra inköp. Men det är också så att vi fått ett bredare uppdrag. Hammarö tillkom i samarbetet i höstas och nytt för 2022 är att en av våra upphandlare kommer att stödja de kommunala bolagen i Forshaga och Kil, säger Kristian Jeppsson.

Men en förstärkt grundorganisation på plats räknar han att det finns utrymme för en viktig satsning.

-På halvtid tänker vi friställa en upphandlare som projektledare under ett år för att se över kommunernas beställarorganisationer inför eventuellt införande av beställningssystem – vilka är beställare, hur köper man, hur ser inköpsprocessen ut?

Forshaga är värdkommun för samarbetet där man valt en enkel finansieringsmodell som grund. Varje kommun finansierar två tjänster vardera som bas.

-Modellen är lite annorlunda eftersom den bygger på ett samverkansavtal enligt kommunallagen – vi är ingen inköpscentral och det finns ingen gemensam nämnd. Erfarenheterna hittills är att det fungerar väl. Vi kan jobba mer rationellt med upphandling, blir mindre sårbara, kan få fler kompetenser och en större enhet ger också möjlighet till utveckling, anser Kristian Jeppsson.

Vad vill du skicka med för lärdom till kommuner som funderar på att välja er modell?

-En stor utmaning är helt klart att samordna allting. Avstämning och förankring kräver sin tid och måste göras grundligt. Trots allt handlar det om tre skilda kulturer och där det också kan finnas skillnader i behov och ambitioner som man behöver få ihop. Utöver det har det känts viktigt att vi gjort förändringarna med stöd från högsta kommunledningarna.

Inriktningen är att samordnade upphandlingar för de tre kommuner i möjligaste mån. Tidigare har Forshaga och Kil varit en del av Karlstads kommuns inköpscentral.

-Den nya konstellationen växte fram utifrån viljan att stärka den lokala förankringen. Med det sagt finns en öppenhet för att samverka med andra kommuner. Forshaga har exempelvis ansvarat för en samordnad upphandling av HVB-hem för 14 kommuner i Värmland.

Närheten till ”stora Karlstad” är ofrånkomlig med bekvämt avstånd för arbetspendling från de tre kranskommunerna och förhållandevis stora, upphandlande myndigheter som Karlstads kommun, Region Värmland och MSB.

Kristian Jeppsson menar att den gemensamma upphandlingsfunktionen ökar chanserna att rekrytera personal och bli en mer attraktiv arbetsgivare.

-Jag upplever det som en fördel att man kan se möjligheter till utveckling och får en grupp kollegor. Sedan är det svårt överlag att rekrytera upphandlare.

Totalt fem kommuner – Forshaga, Grums, Hammarö, Karlstad, Kil – räknas till Karlstadsregionen där man i höstas enades om en avsiktsförklaring för att stärka samarbetet.

-Genom att samverka så löser vi komplexa utmaningar tillsammans. Vi kan använda våra resurser smartare, till exempel vid upphandling och även ha viss förvaltning ihop, sade Per Lawén, kommunstyrelsens ordförande i Forshaga, när överenskommelsen presenterades.

I en SR-intervju har Per Lawén kommenterat värdet av att de tre kommunerna går ihop om upphandling för att få ”muskler att kunna göra det som man behöver göra”.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Forshaga kommunHammarö kommunKils kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud