Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kampen började med LOV kontra LOU

Jobbigt men nödvändigt. Skiftet från LOV till LOU i hemtjänsten ses av Södertälje kommun som en vändpunkt i arbetet mot organiserad brottslighet och alltfler kommuner riktar blickarna mot exemplet Södertälje.

| 2020-10-16
Lena Karlsson Leksell och Boel Godner, Södertälje kommun.

Kriminalitet som tog sig in i valfrihetsmodellen LOV för hemtjänst och med efterföljande rättegångar fick Södertälje att byta strategi och istället begränsa antalet privata utförare med hjälp av LOU.

Kommunalrådet Boel Godner medverkade nyligen i Ekots lördagsintervju där Södertälje kommun presenterades som en förebild.

 -LOV-dramat 2013 har för Södertälje varit en milstolpe och en vändning för att arbete öppet mot organiserad brottslighet. Kommunen tillsammans med polis och andra myndigheter har sedan LSS- och hemtjänsträttegången förespråkat lagändring och mer kontroller för att motverka fusk och bedrägerier i välfärdssystemen. LOU är ett trubbigt instrument men ger oss möjlighet att ställa krav på och ha dialog med det fåtal företag som levererar hemtjänst i kommunen, kommenterar Boel Godner.

Den första avtalsperioden med LOU gällde till hösten 2018 och enligt fullmäktigebeslut skulle 60 procent av hemtjänsten bli kvar i egen regi för innevarande avtalsperiod. De fyra delarna för privata utförare planerades för två avtal som täckte 13 procent vardera av hemtjänsten och två avtal för sju procent vardera.

-En av de leverantörerna som tilldelades avtal – i det fallet gällande sju procent – hade dock svårt att komma igång enligt avtalsvillkoren och trots mycket stöd från oss klarade de inte sina åtaganden och avtalet hävdes. Så den delen LOU-upphandlades igen och den som fick det var en av de  tidigare leverantörerna, så idag är det en fördelning på tre externa leverantörerna med 20, 13 respektive 7 procents andel av hemtjänsten, berättar Lena Karlsson-Leksell, som är kvalitets- och utvecklingschef inom kommunens omsorgskontor.

Södertälje kommun kan överlag redovisa goda erfarenheter av sin hemtjänstmodell med exempelvis bra konkurrens i upphandlingarna. Det begränsade antalet utförare gör det enklare att driva kvalitetsfrågor och att motverka oseriösa leverantörer.

-Vi tycker absolut att vi fått ut det vi hoppades på genom bytet till en LOU-modell för hemtjänsten. Vi har bättre kontroll och dialog med utförarna och det faktum att de har sin andel fastställd gör det ganska lätt att möta dem alla tillsammans för diskussioner kring kvalitetsfrågor, säger Lena Karlsson-Leksell.

-De konkurrerar ju inte om att få till sig brukaren utan brukaren placeras utifrån det utrymme som finns genom den andel som regleras i avtal. Sedan försöker vi tillgodose önskemål från brukare om specifik utförare och när det inte går att möta direkt så får man ställa sig i en kö tills det blir plats över hos det företaget.

-Genom att det inte finns konkurrens mellan utförarna på det sättet som gäller inom LOV så känner vi att den modell vi har nu gagnar kvalitetsutveckling inom hemtjänsten på ett sätt som verkligen gynnar medborgarna.

Flera andra kommuner – exempelvis Botkyrka – har också tittar på Södertälje när man organiserat om sin hemtjänst.

I ett blogginlägg hyllar även Andreas Lundgren, socialdemokratisk nämndsordförande i Umeå, den vaksamhet som Södertälje visat för att freda välfärdssystemen från organiserad brottslighet.

I Umeå gick Socialdemokraterna bet på motsvarande skifte till LOU inom hemtjänsten.

-Inför hemtjänstbeslutet i Umeå, där vi från Socialdemokraterna ville se en övergång till en LOU-modell men röstades ner i fullmäktige, tittade vi på modellerna i Södertälje och Örebro som då var på väg att avsluta LOV ,säger Andreas Lundgren.

Han tycker det är särskilt intressant är att man väger in kvalitet bredare än bara den enskildes upplevelse utan även samarbete och uppföljningar.

-Vi kunde se från utvärderingarna kring LOV inom olika kommuner att vår kommunala hemtjänst låg högre i upplevd kvalitet av den enskilde än vissa LOV-företag i andra kommuner. Den slutsats man kan dra är att en bra kvalitet i den kommunala hemtjänsten också påverkar kvalitetsnivån bland privata utförare – att det sätter en form av lägstaribba för hemtjänsten.

Läs mer: Upphandling HemtjänstKriminalitetSödertälje lommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler

Nytt från Upphandling24

  • Stiftelseaffär med efterräkningar
  • Alla leverantörer ska inte vara lika
  • Robertsfors utmanar ”nya” lagen
  • Räkna med ökat polisintresse
  • Disputerar om krav och pris
  • “Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka

Kommentarer från läsarna

Björn : Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Så spännande. Man får känsla att det är mycket som inte kom upp till ytan. Jag tror kommunen vet mer…
Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…

Senaste inläggen

  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas