Kriminalitet som tog sig in i valfrihetsmodellen LOV för hemtjänst och med efterföljande rättegångar fick Södertälje att byta strategi och istället begränsa antalet privata utförare med hjälp av LOU.
Kommunalrådet Boel Godner medverkade nyligen i Ekots lördagsintervju där Södertälje kommun presenterades som en förebild.
-LOV-dramat 2013 har för Södertälje varit en milstolpe och en vändning för att arbete öppet mot organiserad brottslighet. Kommunen tillsammans med polis och andra myndigheter har sedan LSS- och hemtjänsträttegången förespråkat lagändring och mer kontroller för att motverka fusk och bedrägerier i välfärdssystemen. LOU är ett trubbigt instrument men ger oss möjlighet att ställa krav på och ha dialog med det fåtal företag som levererar hemtjänst i kommunen, kommenterar Boel Godner.
Den första avtalsperioden med LOU gällde till hösten 2018 och enligt fullmäktigebeslut skulle 60 procent av hemtjänsten bli kvar i egen regi för innevarande avtalsperiod. De fyra delarna för privata utförare planerades för två avtal som täckte 13 procent vardera av hemtjänsten och två avtal för sju procent vardera.
-En av de leverantörerna som tilldelades avtal – i det fallet gällande sju procent – hade dock svårt att komma igång enligt avtalsvillkoren och trots mycket stöd från oss klarade de inte sina åtaganden och avtalet hävdes. Så den delen LOU-upphandlades igen och den som fick det var en av de tidigare leverantörerna, så idag är det en fördelning på tre externa leverantörerna med 20, 13 respektive 7 procents andel av hemtjänsten, berättar Lena Karlsson-Leksell, som är kvalitets- och utvecklingschef inom kommunens omsorgskontor.
Södertälje kommun kan överlag redovisa goda erfarenheter av sin hemtjänstmodell med exempelvis bra konkurrens i upphandlingarna. Det begränsade antalet utförare gör det enklare att driva kvalitetsfrågor och att motverka oseriösa leverantörer.
-Vi tycker absolut att vi fått ut det vi hoppades på genom bytet till en LOU-modell för hemtjänsten. Vi har bättre kontroll och dialog med utförarna och det faktum att de har sin andel fastställd gör det ganska lätt att möta dem alla tillsammans för diskussioner kring kvalitetsfrågor, säger Lena Karlsson-Leksell.
-De konkurrerar ju inte om att få till sig brukaren utan brukaren placeras utifrån det utrymme som finns genom den andel som regleras i avtal. Sedan försöker vi tillgodose önskemål från brukare om specifik utförare och när det inte går att möta direkt så får man ställa sig i en kö tills det blir plats över hos det företaget.
-Genom att det inte finns konkurrens mellan utförarna på det sättet som gäller inom LOV så känner vi att den modell vi har nu gagnar kvalitetsutveckling inom hemtjänsten på ett sätt som verkligen gynnar medborgarna.
Flera andra kommuner – exempelvis Botkyrka – har också tittar på Södertälje när man organiserat om sin hemtjänst.
I ett blogginlägg hyllar även Andreas Lundgren, socialdemokratisk nämndsordförande i Umeå, den vaksamhet som Södertälje visat för att freda välfärdssystemen från organiserad brottslighet.
I Umeå gick Socialdemokraterna bet på motsvarande skifte till LOU inom hemtjänsten.
-Inför hemtjänstbeslutet i Umeå, där vi från Socialdemokraterna ville se en övergång till en LOU-modell men röstades ner i fullmäktige, tittade vi på modellerna i Södertälje och Örebro som då var på väg att avsluta LOV ,säger Andreas Lundgren.
Han tycker det är särskilt intressant är att man väger in kvalitet bredare än bara den enskildes upplevelse utan även samarbete och uppföljningar.
-Vi kunde se från utvärderingarna kring LOV inom olika kommuner att vår kommunala hemtjänst låg högre i upplevd kvalitet av den enskilde än vissa LOV-företag i andra kommuner. Den slutsats man kan dra är att en bra kvalitet i den kommunala hemtjänsten också påverkar kvalitetsnivån bland privata utförare – att det sätter en form av lägstaribba för hemtjänsten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer