Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Coronaviruset: Så hanteras akuta behov

Den rådande coronapandemin kan förorsaka plötsliga eller helt andra behov av varor, tjänster och byggentreprenader. Advokaterna Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi, redogör för hur du ska gå tillväga.

| 2020-03-24

Den senaste händelseutvecklingen relaterade till coronaviruset covid-19 innebär många utmaningar för samhället i stort, men kanske särskilt för offentlig sektor. Detta inkluderar flera upphandlingsrättsliga överväganden, i synnerhet till hur akuta behov som uppstått ska tillgodoses.

Det finns två huvudsakliga alternativ för att hantera akuta behov när de befintliga avtalen inte kan användas. Det ena är genom direktupphandling och undantaget för synnerlig brådska enligt 6 kap. 15 § LOU.

I den rådande situationen kan direktupphandling användas om

  • det föreligger ett akut behov, 
  • det finns ingen tid att hålla de frister som ett annonserat förfarande kräver,
  • behovet har uppkommit till följd av en oförutsedd händelse, och
  • det som anskaffas är absolut nödvändigt.

Det krävs inget längre resonemang för att konstatera att coronapandemin inte är något som en vanlig upphandlande myndighet i Sverige bör ha kunnat förutse. Så länge det rör sig om ett akut behov, och det rör sig om varor, tjänster eller byggentreprenader som är absolut nödvändiga (alltså av avgörande betydelse för verksamheten eller för att förhindra smittspridning), finns det goda förutsättningar för att kunna direktupphandla.

Det andra alternativet för att tillgodose akuta eller nya behov är att ändra och utvidga befintliga avtal. Detta kan göras enligt 17 kap. 12 § LOU om behovet av ändringen beror på omständigheter som myndigheten varken förutsåg eller borde ha förutsett vid beslutet att tilldela kontraktet. Återigen, det krävs inget längre resonemang för att konstatera att coronapandemin är en oförutsedd händelse.

Så länge ändringen inte innebär att avtalets värde ökar med mer än 50 procent, och att avtalets övergripande karaktär inte ändras (ett köpeavtal får inte bli ett hyresavtal), kan befintliga avtal utvidgas.

Det kan exempelvis röra sig om ramavtal där den avtalade produkten är slutsåld men som kan ersättas av en liknande produkt som inte är avtalad.

Ett annat exempel är att utöka avtalade volymer i avtalet. Ett sista exempel är att avtalet rör helt andra varor och tjänster men att leverantören även kan tillhandahålla de nya varorna eller tjänsterna som behövs på grund av coronapandemin. I samtliga exempel kan det befintliga avtalet utvidgas.

Vi vill med denna krönika framhålla att upphandlingsregelverket ger goda verktyg för att möta de utmaningar som coronapandemin innebär, i vart fall från ett legalt perspektiv. De verkliga utmaningarna kvarstår såklart.

Avslutningsvis vill vi passa på att rikta ett särskilt tack till alla medarbetare i offentlig sektor som just nu bekämpar Coronaviruset och dess konsekvenser. Ni gör ett fantastiskt arbete och vi är alla väldigt tacksamma för er insats.

Juristpanelen

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Jurist till Inköps- och upphandlings­förvaltningen

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Utvärdering i upphandlingar med breda sortimentUtvärdering i upphandlingar med breda sortiment
”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg””Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Utvärdering i upphandlingar med breda sortiment
  • ”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet