Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så upphandlar du med säkerhetsskydd

Säkerhetsskydd har hamnat högt på dagordningen. Men när och för vilka gäller säkerhetsskyddslagen och hur ska upphandlingen anpassas för att leva upp till lagens krav? Erik Olsson och Johan Falk från Advokatfirman Kahn Pedersen besvarar frågorna.

| 2017-11-02

Det har under sommaren stormat rejält i myndighetssverige kring IT-upphandlingar. Myndigheter verkar inte i tillräcklig mån ta hänsyn till säkerhetsskydd vid upphandling av IT-leverantörer. Något som inte diskuterats i samma utsträckning är hur en upphandling ska genomföras för att ta leva upp till säkerhetsskyddslagens (1996:627) krav. Hur upphandlar man med respekt för säkerhetsskyddet och hur ser man till att den egna organisationen lever upp till lagens krav?

Även om omständigheterna kring sommarens händelser är exceptionella vågar vi påstå att det inte är ovanligt att myndigheter eftersätter säkerhetsskyddsarbetet. Regelverket kan uppfattas som snårigt och bland de många krav som våra myndigheter har att uppfylla kan det hända att säkerhetsskyddet kommer i skymundan.

Inte bara myndigheter som förknippas med rikets säkerhet behöver ta ställning till säkerhetsskydd. 

Sommarens händelser har tydliggjort att det inte bara är myndigheter som normalt förknippas med rikets säkerhet som behöver ta ställning till säkerhetsskydd. Säkerhetsskyddade uppgifter förekommer inte bara hos myndigheter som normalt förknippas med rikets säkerhet, utan de kan avse uppgifter om elförsörjning, infrastruktur, telekommunikation, radio och tv, socialförsäkring samt hälso- och sjukvård.

Idag regleras frågor om säkerhetsskydd i säkerhetsskyddslagen (1996:627) och säkerhetsskyddsförordningen (1996:633). Utöver detta får även Säkerhetspolisen och Försvarsmakten meddela föreskrifter. Området är föremål för ett lagändringsarbete, ett arbete som har pågått en längre tid.  Propositionen förväntas presenteras i november 2017. Det ska också framhållas att det finns många andra aspekter, och lagar, som reglerar informationssäkerhet som inte behandlas i denna framställning.

Med säkerhetsskydd avses, enligt säkerhetsskyddslagen:

  1. skydd mot spioneri, sabotage och andra brott som kan hota rikets säkerhet,
  2. skydd i andra fall av uppgifter som omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen och som rör rikets säkerhet (hemliga uppgifter), och
  3. skydd mot terroristbrott (terrorism), även om brotten inte hotar rikets säkerhet.

Det finns ingen legaldefinition av vad som avses med rikets säkerhet men något förenklat innefattar begreppet Sveriges yttre säkerhet (totalförsvaret) och Sveriges inre säkerhet (det demokratiska statsskicket).

Ett fungerande säkerhetsskydd ska förebygga:

  1. att uppgifter som omfattas av sekretess och som rör rikets säkerhet inte obehörigen röjs, ändras eller förstörs (informationssäkerhet),
  2. att obehöriga inte får tillträde till platser där de kan få tillgång till uppgifter som avses i 1 eller där verksamhet som har betydelse för rikets säkerhet bedrivs (tillträdesbegränsning), och
  3. att personer som inte är pålitliga från säkerhetssynpunkt inte deltar i verksamhet som har betydelse för rikets säkerhet (säkerhetsprövning).

Säkerhetsskyddet ska även i övrigt förebygga terrorism.

Informationssäkerhet
Hemliga uppgifter måste omgärdas av skydd oavsett i vilken form de återfinns. Arbetet med informationssäkerhet ska säkerställa uppgifternas konfidentialitet, tillgänglighet och riktighet. Här ska myndighetens IT-säkerhet särskilt beaktas och myndigheter har en obligatorisk plikt att rapportera IT-incidenter som skett i dess informationssystem.

Tillträdesbegränsning
Tillträdesbegränsning syftar till att enbart behöriga personer ska ha tillgång till platser där hemliga uppgifter finns eller där det bedrivs verksamhet som har betydelse för rikets säkerhet. Det kan säkerställas genom fysiska åtgärder som lås, passerkontroller och övervakningskameror. Enskildas rättigheter att röra sig fritt ska dock inte inskränkas mer än nödvändigt.

Säkerhetsprövning
Personer som arbetar med eller får del av uppgifter som är av betydelse för rikets säkerhet eller för skyddet mot terrorism, måste vara pålitliga från säkerhetssynpunkt. En myndighet som omfattas av säkerhetsskyddsbestämmelserna är inte endast skyldig att göra säkerhetsprövningar när de nyanställer eller anlitar nya leverantörer. Myndigheten är alltid skyldig att ha det säkerhetsskydd som verksamheten kräver. Det kan innebära att en verksamhet som tidigare inte har följt kraven på säkerhetsskydd, trots att den skulle ha gjort det, står inför en betydande uppgift, som kan inbegripa att säkerhetspröva befintlig personal. En säkerhetsprövning kan innebära inhämtande av referenser, registerkontroll och särskild personutredning.

Varje verksamhet måste avgöra om säkerhetsskyddslagstiftningen ska aktualiseras.

Säkerhetsskyddslagen gäller för staten, kommunerna och landstingen, men även för aktiebolag, handelsbolag, föreningar och stiftelser över vilka staten, kommuner eller landsting utövar ett rättsligt bestämmande inflytande. Säkerhetsskyddslagen gäller även för enskilda, men enbart om verksamheten är av betydelse för rikets säkerhet eller särskilt behöver skyddas mot terrorism. Det är upp till varje verksamhet att avgöra om det inom hela eller delar av verksamheten finns uppgifter eller förhållanden som innebär att säkerhetsskyddslagstiftningen aktualiseras.

Att inventera sitt säkerhetsskydd
Några grundläggande saker att tänka på som myndighet när det är dags att se över säkerhetsskyddet är följande.

Säkerhetsanalys
En av de första åtgärderna bör vara att inventera vilka skyddsintressen som är relevanta för myndigheten. Myndigheter är skyldiga att undersöka, och dokumentera resultatet i en säkerhetsanalys, vilka uppgifter som skall hållas hemliga och vilka anläggningar som kräver ett säkerhetsskydd med hänsyn till rikets säkerhet eller skyddet mot terrorism. Arbetet kan organiseras av myndighetens säkerhetsskyddschef, en roll som alla myndigheter som omfattas av säkerhetsskyddslagstiftningen är skyldiga att fylla, om det inte är uppenbart onödigt.

För att säkerhetsanalysen ska fylla sitt syfte är det lämpligt att upprätta en handlingsplan för hur identifierade brister ska lösas. Exempelvis följer det av säkerhetsskyddsförordningen att en tjänsteman som inte har tillräckliga kunskaper om säkerhetsskydd inte får ta del av hemliga uppgifter. De hemliga uppgifter som finns inom myndigheten måste vidare inventeras regelbundet.

Säkerhetsskyddad upphandling – och upphandling med krav på säkerhetsskydd
När stat, kommun eller landsting genomför en upphandling där det förekommer hemliga uppgifter ska ett skriftligt avtal, vilket definieras i lagen som ett säkerhetsskyddsavtal, träffas med anbudsgivare eller leverantörer. Avtalet ska reglera det säkerhetsskydd som behövs för den upphandlade verksamheten eller, i vissa fall, även för upphandlingen som sådan.

Säkerhetsskyddsavtal i säkerhetsskyddslagens mening kan endast ingås av stat, kommun eller landsting och alltså inte av övriga aktörer (däribland statliga och kommunala bolag) för vilka säkerhetsskyddslagen gäller. Även dessa övriga aktörer är skyldiga att ha ett fullgott säkerhetsskydd för sin verksamhet. Det kan innebära att även sådana myndigheter måste ingå avtal med snarlikt innehåll som ett säkerhetsskyddsavtal för att säkerställa att leverantörer lever upp till de krav som ställs för hantering av uppgifter, tillträdesbegränsning et cetera.

För exempelvis kommunala bolag kan det ibland vara klokt att i en upphandling ställa krav på att leverantören ska ingå ett säkerhetsskyddsavtal med kommunen.

Vilken nivå på säkerhetsskyddet som den enskilda myndigheten behöver ha är beroende på verksamhetens art och omfattning samt övriga omständigheter. Det är därför viktigt att före upphandlingen inventera verksamheten ur ett säkerhetsskyddsperspektiv.

Något generellt undantag från upphandlingsskyldighet för säkerhetsskyddade upphandlingar finns  inte.

Enligt 3 kap. 5 § LOU (2016:1145) och 3 kap. 3 § LUF (2016:1146) gäller inte dessa lagar när upphandlingen och fullgörandet av kontraktet omfattas av sekretess eller rör Sveriges väsentliga intressen, om det skydd som behövs inte kan säkerställas vid en upphandling. Upphandling som omfattas av detta undantag kallas ibland för säkerhetsskyddad upphandling. En vanlig missuppfattning är att all säkerhetsskyddad upphandling omfattas av detta undantag. Ett säkerhetsskyddsavtal eller ett sekretessförbehåll är dock ofta tillräckligt för att det ska vara möjligt att upphandla enligt LOU eller LUF även om delar av innehållet i en upphandling omfattas av sekretess eller rör Sveriges väsentliga intressen. Något generellt undantag från upphandlingsskyldighet för sådana upphandlingar finns alltså inte.

Termen säkerhetsskyddad upphandling avser all upphandling som medför att säkerhetsskyddsavtal i säkerhetsskyddslagens mening måste tecknas. Om en sådan upphandling är undantagen från upphandlingsskyldighet eller inte får bedömas från fall till fall, utifrån om det är möjligt att säkerställa ett tillräckligt skydd i en annonserad upphandling.

Inledande arbete med att upphandla något som berörs av säkerhetsskydd
Eftersom aktörer som omfattas av säkerhetsskyddslagstiftningen är skyldiga att upprätthålla säkerhetsskyddet, men samtidigt måste respektera de grundläggande principerna för upphandling, bör en av de inledande åtgärderna från den upphandlande myndigheten vara att besvara frågan om säkerhetsskydd behöver beaktas vid upphandlingen.

Det är endast om det, under upphandlingen eller under utförandet av kontraktet, förekommer uppgifter som med hänsyn till rikets säkerhet omfattas av sekretess som säkerhetsskydd behöver beaktas. Avgörande för om säkerhetsskydd behöver beaktas i upphandlingen är således om leverantören kommer få tillgång till uppgifter, som med hänsyn till rikets säkerhet omfattas av sekretess, under upphandlingen eller under genomförandet av kontraktet. Om så inte är fallet men myndigheten ändå skulle ställa krav på ingående av säkerhetsskyddsavtal kan det vara ett oproportionerligt krav i upphandlingen.

Om myndigheten finner att det kommer att förekomma uppgifter som med hänsyn till rikets säkerhet ska omfattas av sekretess ska myndigheten gå vidare till frågan om när behovet av att säkerställa skyddet hos leverantören inträder. Myndigheten bör under alla omständigheter kravställa att ett ingånget avtal om säkerhetsskydd och sekretess är en förutsättning för att kunna teckna avtal om upphandlingsföremålet.

Det är vid upphandlingar som berörs av säkerhetsskydd särskilt viktigt för myndigheten att upprätta en väl tilltagen tidplan eftersom en säkerhetsprövning kan vara tidskrävande och innefatta registerkontroll av de personer som ska anlitas.

Om det inte är möjligt att beskriva och kravställa upphandlingen utan att använda sig av hemliga uppgifter måste myndigheten redan i detta skede ingå avtal om säkerhetsskydd och sekretess med potentiella anbudsgivare. Säkerhetsprövning av berörda personer hos leverantören bör i så fall också ske i detta tidiga skede. Om hemliga uppgifter inte förekommer under upphandlingen utan först vid leverans ska avtal om säkerhetsskydd och sekretess träffas med den vinnande leverantören senast i samband med att avtal tecknas om upphandlingsföremålet.

Sammanfattande kommentarer
Ovanstående genomgång är inte på något sätt uttömmande utan syftet är endast att lyfta några av de frågor som myndigheter har att ta ställning till på området för säkerhetsskydd. Jämte den reglering i säkerhetsskyddslagen som vi har behandlat ovan finns det dessutom även mycket annan reglering på området för informationssäkerhet som myndigheter har att ta ställning till såsom den reglering som framgår personuppgiftslagen, GDPR, offentlighets- och sekretesslagen et cetera.

Vi hoppas att de senaste månadernas nyhetsrapportering ska bära det goda med sig att det hjälper till att få upp dessa frågor på myndigheters dagordning och att det leder till en mer dynamisk diskussion kring informationssäkerhet i en föränderlig värld.

Erik Olsson och Johan Falk, advokat respektive biträdande jurist, Advokatfirman Kahn Pedersen

Läs mer: Juridik

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Så upphandlar du med säkerhetsskydd”

  1. Gitte skriver:
    2018-07-23 kl. 10:27

    Hej, jag undrar om det finns någon utbildning för privata företag som iom den nya säkerhetsskyddslagen måste göra säkerhetsskyddade upphandlingar? eller iaf om det finns något råd eller rekommendation som man kan ge inköpsavdelningen?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025