Ansaldobreda döms att betala cirka 120 miljoner i ersättning till Göteborgs stad. Skiljedomen i denna upphandlingsskandal slår fast att det funnits brister i de 65 spårvagnar som företaget levererat.
– Det är skönt att vi nu är på denna sida tvisten och att vi i egen regi kan fortsätta att få ut alltfler vagnar i trafik och fortsätta utveckla god kollektivtrafik, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör vid Göteborgs stad.
Fast beloppet är långt, mycket långt, från kommunens ursprungliga krav. Det lydde på 573 miljoner kronor.
Göteborgs stad har krävt ersättning för 17 så kallade seriefel som man anser att Ansaldobreda är ansvariga för. Skiljemännen gav kommunen rätt på tio av dessa, dock inte den överlägset största posten som var hjulringsslitage.
Det material som offentliggjorts visar hur långt från varandra som tillverkare och köpare stod. Ansaldobreda hade för sin del begärt 490 miljoner kronor för extraarbete, incitament samt innehållna betalningar och skadestånd.
Kommunen får enligt domen runt 190 miljoner kronor. Större delen den summan är ersättning för bristande tillgänglighet och driftsäkerhet i och med att alltför få vagnar har kunnat gå i trafik.
Ansaldobreda blir inte lottlöst i dispyten. Företaget tilldöms 140 miljoner kronor, varav 70 miljoner kronor som Göteborgs stad redan accepterat, men hållit inne.
Göteborgs stad går därmed ”plus” 120 miljoner kronor. Fast det kommer till ett pris eftersom respektive part betalar sina egna processkostnader. Juristarvoden, kostnad för skiljemännen samt eget arbete uppgår för kommunens del till 30 miljoner kronor.
I skiljeförfarandet har de tvistande parterna utsett var sin skiljeman. Skiljedomsinstitutet vid Stockholms handelskammare utser en tredje skiljeman som ordförande. Domen kan inte överklagas i sak, även om den kan tas upp i domstol om ”allvarliga formaliafel” skulle ha begåtts.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer