Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Intressant idé att betygsätta leveranser

ExpertkommentarUtgångspunkten vid offentlig upphandling måste vara att öppna för en sund och effektiv konkurrens. Det är i vart fall ett syfte med lagstiftningen. Den offentliga affären är komplex och det finns praktiska tillämpningsproblem. Inte minst för att bekämpa välfärdsbrott. Ett intressant initiativ är att betygsätta leveranser, konstaterar Magnus Johansson, Företagarna.

| 2024-05-31
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Vi måste beakta att upphandlande organisationer i vissa fall har möjlighet att utföra arbete i egen regi, så när man väl fattar beslutet att konkurrensutsätta ett kontrakt så bör utgångspunkten vara att vilja skapa förutsättningar för en schyst konkurrens. I vart fall om man tror på marknadskrafterna i sig.

Men allt är inte svart och vitt. Den offentliga affären är komplex och det finns praktiska tillämpningsproblem. Inte minst för att kunna utesluta leverantörer av både obligatoriska och fakultativa skäl, men även tillämpningen av bland annat reglerna om onormalt låga anbud. Dessa regler har bland annat till syfte att inte grusa konkurrensen med leverantörer som av olika skäl inte är lämpade för den offentliga affären.

Vi känner alla till de utmaningar som upphandlande organisationer ställs inför vid tillämpningen av dessa regler. Av denna anledning har mer kreativa försök gjorts från upphandlande organisationer att komma till bukt med problemen med välfärdsbrott och arbetslivskriminalitet. Golvpriserna är ett gott exempel på detta, och något som accepterades av både leverantörer, branschföreträdare och offentliga beställare.

Men initiativet tog slut när HFD beslutade att anbudsgivare måste ges rätt att förklara sitt låga pris och att detta inte kan sättas ur spel genom att på förhand bestämma vad som utgör just golvpriset i den enskilda upphandlingen.

Detta är i och för sig en rimlig utgångspunkt, men vad ska vi nu hitta på för lösning? Vad skulle kunna fungera effektivt för både leverantörer och beställare och verkligen bidra till att den offentliga affären stärks på ett positivt sätt?

Leverantörskontrollutredningen, förutsatt att de förslagen går i lås förstås, kan bidra till att förenkla hanteringen av leverantörskontrollen hos många av de upphandlande organisationerna. Med vissa farhågor dock om att Bolagsverket kommer att drunkna i hanteringen av alla förfrågningar. Men allt kan förstås lösas i denna del genom att tillsätta rätt resurser och kompetens.

Men frågan kvarstår, kommer någonsin dessa kontroller att vara tillräckliga eller måste upphandlande organisationer lägga på ytterligare lager på den här löken?

Ett intressant initiativ är rating av leverantörer, det vill säga ett system för hur upphandlande organisationer kan betygsätta utförda leveranser. Vi ser redan nu initiativ från privata aktörer att bygga upp dylika system och jag tror på idén som sådan, förutsatt att systemen blir tillräckligt förutsebara och transparenta.

Vi kommer säkerligen att se ytterligare initiativ på andra områden. I vart fall kan konstateras att vi måste befinna oss på rätt sida upphandlingslagarna i försök att bekämpa välfärdsbrott och arbetslivskriminalitet, utan att blanda in särintressen som till och med kan utgöra brott mot upphandlingslagstiftningen.

Magnus Johansson
Företagarna

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Bo Nordlin

Grundare och chefredaktör för Inköpsrådet. Bo Nordlin har även grundat Upphandling24 och varit dess chefredaktör fram till september 2015.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl