I december 2016 slöt Mjölby kommun två ”innovationsavtal” med Samhall. Avtalen avser städ- och tvättjänster för hemtjänst och serviceboende. Trots att värdet på fyra år uppgick till cirka 6,9 miljoner kronor skedde ingen annonserad upphandling.
Konkurrenskommissionen, en expertgrupp som är knuten till tankesmedjan Den Nya Välfärden, är kritisk. Man konstaterar bland annat att det inte handlar om någon innovationsupphandling i lagens mening.
– Mjölby kommun har i det här fallet struntat i upphandlingslagstiftningen och verkar inte ens inse det felaktiga i förfarandet, säger Inger Ridderstrand-Linderoth, ledamot av Konkurrenskommissionen.
Hon menar att det inte spelar någon roll om en upphandlande myndighet väljer att kalla sina avtal för ”projektavtal” eller ”innovationsavtal”:
– Upphandlingen måste ändå annonseras.
Kommunen försvarar beslutet att inte annonsera upphandlingen. Avtalen beskrivs som ett sätt att undersöka om eftersträvade, socialt betingade syften kunnat uppnås på detta sätt. Tanken har varit att utvärdera och sedan besluta om eventuell upphandling.
Det påpekas särskilt att avtalstiden begränsades till ett drygt år. I reda pengar handlar det därmed om cirka 1,7 miljoner kronor.
Enligt Konkurrenskommissionen hade denna typ av projektsamverkan mycket väl kunnat upphandlas i konkurrens.
– Det finns anledning att rikta allvarlig kritik mot kommunen, säger Inger Ridderstrand-Linderoth.
Förvaltningsrätten har, efter Förenade Services överklagande, bedömt avtalen som otillåtet direktupphandlade. Därför ska avtalen ogiltigförklaras.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer