Stockholms stads upphandlingar av taxiresor för äldre samt barn och vuxna med olika funktionsnedsättningar har utvecklats till en följetong som spänner över flera år. Samtrans, som hade det förra avtalet, fick hård kritik för bland annat bilar som inte kommit i tid.
Förhoppningen var att det skulle bli bättre på den här sidan årsskiftet. Den 1 januari i år trädde ett nytt avtal i kraft. Det är tecknat på kort tid, fram till den 5 november.
Samtrans tilldelades tre och ett halvt område av sex, vilket motsvarar två tredjedelar av den totala volymen. Enligt Anders Larsson, vd för Samtrans, lade företaget anbud på tre områden för att säkerställa en högkvalitativ leverans.
– Det är extra kul, med tanke på tidigare kritik, att staden utöver vårt anbud bad oss att ta ytterligare ett halvt område.
Den första tiden på nya avtalet har varit problemfylld i stadsdelarna Farsta, Skarpnäck och Enskede-Årsta-Vantör. Inte beroende på Samtrans, utan på Favura som är en av de nya entreprenörerna.
Enligt Favuras vd Hans Eriksson har företaget inte haft brist på förare eller fordon. För Dagens Nyheter pekar han ut planeringssystemet som problemet:
– Tyvärr har vi inte kunnat leverera enligt avtal, vi hade massiva tekniska problem.
Lotta Edholm är liberalt oppositionsborgarråd. Trots att hon tillhörde den majoritet som slöt avtalet med Samtrans år 2014 är hon kritisk det nu mot ansvariga borgarrådet Olle Burell.
– Det vi ser är en allvarlig brist på ledarskap från den politiska majoriteten som drabbar de barn och elever som är i allra störst behov av stöd. Elevers och föräldrars jobb och vardag är beroende av att man kan lita på skolskjutsen.
Kommunen halverar nu Favuras uppdrag. Några viten utgår dock inte under första månaden.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer