Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inköp som förändrar världen

ExpertkommentarLandets kommuner köper varje år in livsmedel för cirka sju miljarder kronor. "Vi kan inte fortsätta förlita oss på att det vi köper är bra nog utan vi måste tänka till hur vi kan spendera våra sju miljarder på ett sätt som hjälper i stället för stjälper vår värld", skriver Linda Bjarle, livsmedelscontroller.

| 2021-08-26
Linda Bjarle är livsmedelscontroller och en av Inköpsrådets experter.

Varje år köper Sveriges kommuner in livsmedel för cirka sju miljarder kronor.  Även om det är en imponerande summa så är det bara en bråkdel av den privata livsmedelskonsumtionen. Livsmedel är en marknad som är väldigt känslig för trender och konsumentkrav.

Ena veckan är det jättehippt att äta handmasserat nötkött från Japan och nästa vecka blir man bränd på bål om man köper något annat än kött från sin lokala bonde. Det måste vara svårt för våra livsmedelsproducenter och leverantörer att hänga med i svängarna.

Jag kommer ihåg när ”Mat-Tina” i början av 2000-talet kom med sin tv-serie ”Tinas kök”. Flingsalt blev trendigt och helt plötsligt fanns det inget flingsalt att få tag på i butikerna. Sveriges samlade köpkraft av livsmedel är stor och tillsammans kan vi göra skillnad.

Som kommun har vi fördelen att kunna samordna och styra våra inköp genom olika policyer och riktlinjer. Även om vi också påverkas av trender så mal det kommunala kvarnhjulet långsammare och vi kan arbeta med långsiktiga strategier oberoende av trender.

Vi kan besluta om hur många procent ekologiskt vi ska köpa eller vilken fisk som ska finnas i fiskpinnen. Där har vi inom det offentliga en stor möjlighet att ta rätt beslut gällande livsmedelsinköpen och på så sätt använda skattemedel till att styra inköpen åt rätt håll.  

Med befogenheter kommer även ett stort ansvar . Den enskilda konsumenten har ett ansvar för den maten de serverar vid middagsbordet och vi som kommun har ett ansvar för den maten vi serverar till våra barn och äldre.

En producent, dagligvarubutik, grossist eller konsument måste alla se sin del i den enorma matkassen. Alla måste ta ansvar och producera, leverera, köpa in och servera ”bra mat”. Vad menar jag då med ”bra mat”? Om jag ska vara lite kommunalt återhållsam så blir svaret på den frågan ”Mat som inte bara är god utan även näringsrik”. Men om jag ska vara lite mer rebellisk så svarar jag ”Mat som förändrar världen!”.

Vi kan inte fortsätta förlita oss på att det vi köper är bra nog utan vi måste tänka till hur vi kan spendera våra sju miljarder på ett sätt som hjälper i stället för stjälper vår värld.

En livsmedelsgrossist får inte luta sig tillbaka och tycka att de inte har något ansvar i att leverera ”bra mat” eftersom de bara levererar det kunden efterfrågar. Bara för att en tvååring vill äta godis varje dag så behöver man inte ge den det eller hur?

Det är grossistens ansvar att se till att de samarbetar med schysta leverantörer som kan leverera livsmedel som producerats på ett bra sätt. Det vill säga utan att varken djur, människa eller natur kommit till skada.

Jag kan förstå att en grossist vill tillhandahålla produkter av varierande kvalitet och varierande pris för det ligger i deras affärsintresse att vara så breda som möjligt. Samtidigt måste de vara en ännu tydligare gränspolis mot varor som inte är ok. Om vi som konsumenter är tvååringen så måste grossisten vara den vuxna.

Det är vårt ansvar som kravställare att efterfråga och kräva livsmedel som har producerats på ett bra sätt. Vi måste driva utvecklingen framåt genom vår köpkraft. Visst kommer det kosta mer men bra mat måste få kosta.

Tänkt om vi alla i livsmedelskedjan kom överens om att vi inte ska producera, sälja eller köpa kött ifrån djur som avlivats på ett inhumant sätt eller torsk som skickats från Norge till Kina för att fileas, då hade vi kunnat använda vår köpkraft till att förändra världen.

Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Linda Bjarle

Linda Bjarle är livsmedelscontroller på Inköpsenheten i Helsingborgs stad och ansvarar för stadsövergripande livsmedelsupphandlingar. Hon är med i Fokusgrupp upphandling inom Kost&Näring, som är Sveriges största branschförening för personer som leder landets offentliga måltidsverksamheter.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud