Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ingen skada trots att takvolym saknas

RättsfallsanalysI den här rättsfallsanalysen refererar Alexander Hantosi och Björn Bergström, Ramberg Advokater, ett avgörande från Kammarrätten i Göteborg angående skadebedömning i ett mål om takvolym.

| 2021-05-18
Alexander Hantosi och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

Sammanfattning
Även om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principerna om öppenhet och transparens genom att inte ange ett ramavtals maximala kvantitet, måste anbudsgivaren i skadebedömningen på ett tydligt sätt bevisa att den lidit eller riskerat lida skada.

Fakta i målet
Västra Götalandsregionen, VGR, genomförde en ramavtalsupphandling av radiologiska tjänster för specialiserad öppenvård i Göteborg. Upphandlingen genomfördes som ett förenklat förfarande enligt 19 kapitlet LOU.

I upphandlingsdokumenten angavs att för tjänsterna gällde en totalvolym 15 000 undersökningar per år. En option gav dock möjlighet för VGR att utöka volymerna för hela eller delar av uppdraget.

En anbudsgivare, kallad Bolaget, ansökte om överprövning och gjorde gällande att optionen innebar att takvolymen inte var i enlighet med Coopservice-domen och att de därmed lidit skada.

Domstolens bedömning
Den första frågan som kammarrätten prövade var om skyldigheten att ange takvolymer. Kammarrätten uttalade att mot bakgrund av EU-domstolens uttalanden i mål C-216/17 (Coopservice) att bestämmelserna i 7 kap. LOU liksom de grundläggande principerna även gäller för upphandlingar enligt 19 kap. LOU.

VGR var därmed skyldiga att precisera den maximala kvantitet som skulle kunna avropas från ramavtalet.

Den andra frågan var om optionen i avtalet stod i strid med LOU. I upphandlingsdokumenten angavs en begränsning (produktionstak) på 15 000 undersökningar per år.  Med hänsyn till att det fanns en optionsklausul samt att denna klausul inte skulle fylla något syfte om den avsåg produktion inom ramen för produktionstaket ansåg kammarrätten att klausulen måste tolkas som att den gav VGR möjlighet att utöka produktionen utöver produktionstaket.

Upphandlingsdokumenten hade därmed inte på ett tillräckligt tydligt sätt har angetts någon maximal kvantitet som kan avropas från ramavtalet, vilket strider mot öppenhetsprincipen och principen om likabehandling.

Den tredje frågan var om Bolaget på grund av den aktuella bristen inte hade kunnat lämna sitt mest konkurrenskraftiga anbud, och därmed i vart fall riskerat att lida skada.

Kammarrätten fann att upphandlingens löptid var kort, 1 + 1 år, och att det i upphandlingen framgick både den statistik och de uppskattade volymer vilka hade legat till grund för produktionstaket. Därtill hade Bolaget deltagit i upphandlingen, lämnat ett anbud och framfört invändningarna först efter att en annan leverantör tilldelats uppdraget. Rätten fann att Bolaget inte visat att det på denna grund har lidit eller kan komma att lida skada enligt 20 kap. 6 § LOU.

Bolaget menade även att det riskerat att lida skada genom att potentiella volymer kan komma att undandras från framtida upphandlingar som bolaget hade kunnat delta i och tilldelas uppdraget i. Kammarrätten hänvisade till HFD 2017 ref. 62, om talerätt, att det krävs att den skada som en leverantör åberopar hänför sig till möjligheten att erhålla det aktuella kontraktet.

Enligt kammarrätten bör inte lägre ställda krav gälla för skadebegreppet enligt 20 kap. 6 § LOU, där det inte bara är fråga om talerätt utan även att leverantören ska visa att det finns grund för ett ingripande enligt LOU. Bolaget bedömdes i detta fall inte heller anses lida skada, då den skada som bolaget anser sig komma att lida framstår som avlägsen och hypotetisk.

Analys
Att en otydligt utformad takvolym de facto kan innebära ett brott mot LOU är inte längre en nyhet. Den intressanta frågan i målet är bedömningen av skada som kammarrätten gjorde.

Det har utvecklats en oroande trend, identisk med detta mål, att missnöjda anbudsgivare angriper en upphandling med det enda argumentet att takvolymen inte är tillräckligt tydlig. Den enda ”bristen” i upphandlingen synes därmed vara att den klagande leverantören inte har vunnit.

Gemensamt för dessa överprövningar, enligt vår erfarenhet, är att ingen anbudsgivare under anbudstiden ställt en enda fråga om takvolym eller för den del ansökt om överprövning innan anbudstiden gått ut.

Beteendet uppmärksammas av kammarrätten som uttalar att i skadebedömningen ska vägas in att om anbudsgivaren deltagit i upphandlingen och framfört invändningarna först senare.

Vidare uttalar kammarrätten att allmänna påståenden om att överträdelsen leder till ett framtida undandragande av volymer inte är relevant i skadebedömningen, eftersom skadebedömningen ska omfatta enbart den aktuella upphandlingen.

Enligt vår uppfattning innebär målet en välkommen och efterlängtad förtydligande och skärpning av en klagandes beviskrav när det gäller skadebedömningen.

Så här långt innebär kammarrättens beslut även att det i vissa mål föreligger en faktisk preklusionsfrist. Låt oss se hur framtida avgöranden hanterar denna fråga, men den som värnar om en effektiv upphandlingsprocess har all anledning att glädjas åt utgången i målet.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Göteborg 2020-7414

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud