Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ingen regel utan undantag

RättsfallsanalysJohan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater, refererar ett avgörande från kammarrätten i Sundsvall angående förhandlat förfarande utan föregående annonsering enligt LUF.

| 2021-03-16
Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

Sammanfattning
Undantag från annonseringsplikten på grund av tekniska skäl. Köpet kunde även motiveras som kompletterande beställningar från den ursprungliga varuleverantören.

Fakta i målet
Trafikverket har tidigare haft ett ramavtal med Bombardier Transportation Sweden som avsåg köp av bangårds- och signalmaterial. Efter att avtalet upphört inledde Trafikverket förhandlingar med Bombardier om ett nytt ramavtal för verkets löpande behov av reservdelar till gamla befintliga signalställverk i järnvägssystemet.

Förhandlingarna med Bombardier inleddes utan någon föregående annonsering enligt 10 kap. 1 § lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, LUF.

LP Signalutveckling ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle göras om. Förvaltningsrätten kom i mål 308-20 fram till att undantagen i 6 kap. 7 § punkt 2 LUF och 6 kap. 10 § punkt 1 LUF var tillämpliga varpå LP:s ansökan om överprövning avslogs.

LP överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten som, efter att avtal tecknats mellan Trafikverket och Bombardier, avskrev målet i den del som gällde överprövning av upphandlingen. Eftersom LP även yrkat att avtalet skulle förklaras ogiltigt beslutade kammarrätten att  förvaltningsrätten skulle pröva avtalets giltighet.

Domstolarnas bedömning
Förvaltningsrätten
I målet fäste förvaltningsrätten vikt vid att de komponenter som omfattas av upphandlingen måste vara tillverkade av Bombardier för att uppnå de krav som ställs på kompabilitet och säkerhet. De skulle även vara godkända av Transportstyrelsen för att användas i det befintliga systemet.

Förvaltningsrätten ifrågasatte inte att det finns andra leverantörer som kan leverera komponenter i produktkategorierna, men det framgick inte att de komponenter som LP Signalutveckling levererar är tekniskt identiska med de komponenter som omfattas av upphandlingen. Härigenom motiverades således undantaget av tekniska skäl enligt 6 kap. 7 § punkt 2 LUF.

Förvaltningsrätten ansåg även att det inte framkommit skäl att ifrågasätta att ett byte av leverantör skulle medföra omfattande tester, vilka ansågs vara av sådan omfattning att det skulle leda till tekniska svårigheter avseende drift och underhåll. Härigenom motiverades även undantaget för kompletterande leveranser från den ursprungliga varuleverantören på ett sådant sätt som avses i 6 kap. 10 § punkt 1 LUF.

Kammarrätten
Kammarrätten gjorde inte någon annan bedömning än den förvaltningsrätten gjort. Kammarrätten ansåg därför att Trafikverket har haft förutsättningar att tillämpa undantagen i 6 kap. 7 § första stycket 2 och 6 kap. 10 § 1 LUF och att därmed sluta avtal utan föregående annonsering. Överklagandet avslogs.

Analys
Det är inte särskilt vanligt att de undantag från annonseringsplikten som nu aktualiserats prövas i domstol. Anledningarna är säkert flera.

Rent generellt finns det en viss rädsla för att tillämpa undantagsregler då riskerna och konsekvenserna av dessa är svåra att överblicka, eller där det faktiskt går att konstatera att det är möjligt att genomföra en konkurrensutsättning trots allt.

Det ligger också i sakens natur att dessa upphandlingsförfaranden sker lite i det dolda utan att marknaden eller konkurrenter känner till dem.

På marknader med få aktörer som känner varandras verksamheter förekommer det dock att frågan aktualiseras, men prövningarna är då ofta avgränsade till de specifika omständigheterna i varje enskilt fall.

Vad som blir helt avgörande vid dessa prövningar är vad respektive part kan bevisa samt vilken nivå av bevisning som domstolen anser krävs. I det här målet tog förvaltningsrätten fasta på det båda parter anfört, men då LP inte lyckats visa att komponenterna var tekniskt identiska med de som omfattades av upphandlingen ansågs det inte visat att det förelåg en verklig konkurrens på marknaden.

Det är ett tydligt argument som onekligen öppnar upp för en tillämpning av undantaget i många teknikrelaterade upphandlingar. Särskilt när det rör sig om hela system, där komponenter inte är utbytbara utan ett föregående godkännande från en myndighet (eller ett tekniskt organ).

Med tanke på den komplexitet som de system som Trafikverket använder i det aktuella fallet, är förvaltningsdomstolarnas bedömning helt naturlig. En leverantör som vill kunna konkurrera om den här typen av kontrakt behöver med andra ord börja hos den myndighet som godkänner produkter och system, snarare än att gå via domstolen.

I det här målet aktualiserades inte skaderekvisitet då undantaget från annonseringsskyldighet var tillämpligt. Även om det är hypotetiskt i det här fallet, är det ändå relevant att fundera över vad som krävs för att nå över den lägsta nivån, det vill säga ”kan komma att lida skada”.

Det räcker i ett sådant fall troligen att göra det antagligt att klaganden hade lämnat ett anbud i den hypotetiska upphandlingen. Enklast genom att visa på att klaganden normalt levererar den typ av produkter som efterfrågas i upphandlingen.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Sundsvall mål nummer 1546-20 från den 26 januari 2021.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026