Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

In i stormen med nytt system

Tonläget har varit högt under en längre tid mellan politiker och jägare efter beslutet att öppna viltvårdsfonden för konkurrens. Naturvårdsverket tar sig an den infekterade frågan med ett dynamiskt inköpssystem, DIS.

| 2021-04-28
Jens Andersson, Naturvårdsverket.

-Vi tycker att viltförvaltning är ett område som passar väl för DIS. För uppdragen har vi behov av en ganska stor spännvidd av kompetens men med det gemensamt att man måste ha en stor förståelse för viltförvaltningssystemet, säger Jens Andersson, projektledare på Naturvårdsverket.

Ett särskilt dynamiskt inköpssystem för konsulttjänster inom viltförvaltnings byggs nu upp för att täcka de uppdrag som finansieras av viltvårdsfonden.

Fonden finansieras av jaktavgifter med medel som tidigare varit öronmärkta för jägare för att bekosta insatser som exempelvis uppföljning och övervakning av viltstammarna.

Enligt regeringen har den tidigare modellen inte varit förenlig med LOU och EU-kommissionen har tryckt på för en förändring och där Naturvårdsverket sedan utsetts till upphandlande myndighet.

Det nya systemet har väckt stark kritik från jägarhåll och något oförskyllt har Naturvårdsverket blivit en del av konflikten, där gamla spänningar mellan jägare och myndigheten väckts till liv.

-Bra viltförvaltning är alltid beroende av samverkan och att jägarnas engagemang och deltagarna är en central del av detta råder det inget tvivel om hos oss på Naturvårdsverket. Sedan är det för mig inte helt klart för mig om det är just Naturvårdsverket som upphandlande myndighet eller som viltförvaltningsenhet som misstroendet gäller, säger Jens Andersson.

-Det finns ju frågor om de här tjänsterna bör upphandlas och det är ju intressanta diskussioner, men där bör man nämna att uppdraget inte är någonting som Naturvårdsverket bett om utan som vi fått utifrån en bedömning som gjorts av regeringen.

Enligt Jens Andersson handlar det om DIS-premiär för Naturvårdsverket. Den juridiska analys som genomförts undersökte även IOP-avtal som en tänkbar lösning, men utan att se det som hållbart med rättspraxis som gäller efter HFD:s ”Alingsåsdom”.

-Det startas företag med nya kunskaper som är intressanta för oss och det finns en mångfald med både större och mindre företag och föreningar. Med DIS får vi möjligheter att fånga upp utvecklingen på leverantörsmarknaden för att få in viktig kompetens och som ett snabbt och effektivt sätt att upphandla, säger Jens Andersson.

-Aktuell DIS för konsulttjänster inom viltförvaltning kommer inte bara att täcka det uppdrag vi fått av regeringen genom viltvårdsfonden utan även viltförvaltningsfrågor som myndigheten ansvarat för sedan tidigare.

Naturvårdsverket har beräknat ett totalt värde för uppdragen på 25 miljoner kronor per år med totalt upp mot ett 30-tal anbudsinbjudningar.

-Men vi befinner oss på ny mark och får ta lärdom av hur saker faller ut. Jag tycker i alla fall att grunden känns väldigt bra med att göra klart med formella delar i kvalificeringsfasen för DIS och att vi sedan kan lägga mycket fokus på innehållet, säger Jens Andersson.

-Det viktigaste kvalificeringskravet som vi ställer är att man kan visa referenser för kompetens inom viltförvaltning. Kompetens är det centrala – sedan kan det handla om företag eller föreningar eller andra sätt för leverantören att organisera sig.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Dynamiskt inköpssystem DisJaktNaturvårdsverket

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen