Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

In i stormen med nytt system

Tonläget har varit högt under en längre tid mellan politiker och jägare efter beslutet att öppna viltvårdsfonden för konkurrens. Naturvårdsverket tar sig an den infekterade frågan med ett dynamiskt inköpssystem, DIS.

| 2021-04-28
Jens Andersson, Naturvårdsverket.

-Vi tycker att viltförvaltning är ett område som passar väl för DIS. För uppdragen har vi behov av en ganska stor spännvidd av kompetens men med det gemensamt att man måste ha en stor förståelse för viltförvaltningssystemet, säger Jens Andersson, projektledare på Naturvårdsverket.

Ett särskilt dynamiskt inköpssystem för konsulttjänster inom viltförvaltnings byggs nu upp för att täcka de uppdrag som finansieras av viltvårdsfonden.

Fonden finansieras av jaktavgifter med medel som tidigare varit öronmärkta för jägare för att bekosta insatser som exempelvis uppföljning och övervakning av viltstammarna.

Enligt regeringen har den tidigare modellen inte varit förenlig med LOU och EU-kommissionen har tryckt på för en förändring och där Naturvårdsverket sedan utsetts till upphandlande myndighet.

Det nya systemet har väckt stark kritik från jägarhåll och något oförskyllt har Naturvårdsverket blivit en del av konflikten, där gamla spänningar mellan jägare och myndigheten väckts till liv.

-Bra viltförvaltning är alltid beroende av samverkan och att jägarnas engagemang och deltagarna är en central del av detta råder det inget tvivel om hos oss på Naturvårdsverket. Sedan är det för mig inte helt klart för mig om det är just Naturvårdsverket som upphandlande myndighet eller som viltförvaltningsenhet som misstroendet gäller, säger Jens Andersson.

-Det finns ju frågor om de här tjänsterna bör upphandlas och det är ju intressanta diskussioner, men där bör man nämna att uppdraget inte är någonting som Naturvårdsverket bett om utan som vi fått utifrån en bedömning som gjorts av regeringen.

Enligt Jens Andersson handlar det om DIS-premiär för Naturvårdsverket. Den juridiska analys som genomförts undersökte även IOP-avtal som en tänkbar lösning, men utan att se det som hållbart med rättspraxis som gäller efter HFD:s ”Alingsåsdom”.

-Det startas företag med nya kunskaper som är intressanta för oss och det finns en mångfald med både större och mindre företag och föreningar. Med DIS får vi möjligheter att fånga upp utvecklingen på leverantörsmarknaden för att få in viktig kompetens och som ett snabbt och effektivt sätt att upphandla, säger Jens Andersson.

-Aktuell DIS för konsulttjänster inom viltförvaltning kommer inte bara att täcka det uppdrag vi fått av regeringen genom viltvårdsfonden utan även viltförvaltningsfrågor som myndigheten ansvarat för sedan tidigare.

Naturvårdsverket har beräknat ett totalt värde för uppdragen på 25 miljoner kronor per år med totalt upp mot ett 30-tal anbudsinbjudningar.

-Men vi befinner oss på ny mark och får ta lärdom av hur saker faller ut. Jag tycker i alla fall att grunden känns väldigt bra med att göra klart med formella delar i kvalificeringsfasen för DIS och att vi sedan kan lägga mycket fokus på innehållet, säger Jens Andersson.

-Det viktigaste kvalificeringskravet som vi ställer är att man kan visa referenser för kompetens inom viltförvaltning. Kompetens är det centrala – sedan kan det handla om företag eller föreningar eller andra sätt för leverantören att organisera sig.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Dynamiskt inköpssystem DisJaktNaturvårdsverket

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl