Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

I sommaroffensiv mot korruption

Regeringen vill se fler insatser mot korruption och sätter igång en kartläggning om korruptionsrisker specifikt inom kommuner och regioner.  En särskild utredning om åtgärder mot otillåten påverkan och korruption ska också genomföras.

| 2022-07-28
Civilminister Ida Karkiainen. Foto: Magnus Liljegren, Regeringskansliet.

I ett av utredningsuppdragen ska Statskontoret ta fram en lägesbild av korruption inom kommuner och regioner, analysera samma lägesbild samt föreslå åtgärder för att motverka korruption.

Regeringen ser initiativet som en del av en bredare satsning mot korruption med andra åtgärder som en nationell handlingsplan och att skärpta övergångsrestriktioner efter offentliga uppdrag nu utreds.

– Även om Sverige i olika internationella rankingar framstår som ett land med låg nivå av korruption är vi inte befriade från problemet. Vi får aldrig slå oss till ro i kampen mot korruption och nu behöver vi höja kunskapsnivån nationellt om korruptionsrisker inom kommuner och regioner, säger civilminister Ida Karkiainen.

Regeringen beslutade om uppdraget 21 juli med krav på redovisning från Statskontoret senast i juni 2023.

I ett annat regeringsbeslut från 7 juli initieras en utredning som ska föreslå åtgärder mot otillåten påverkan och korruption.

Utredningen, med krav på redovisning senast i januari 2024, ska genomför en bred översyn av all offentlig verksamhet samt även näringslivet med extra fokus på verksamhet som är offentligt finansierad.

Utredaren ska sammanställa kunskap på området, analysera riskfaktorer och föreslå åtgärder.

– Tillräckliga åtgärder måste vidtas så att verksam­heter bedrivs på ett korrekt sätt och att offent­liga medel inte används på felaktiga grunder. Det är förutsätt­ningar för att högt förtro­ende för den offent­liga förvalt­ningen och välfärds­systemen ska kunna upprätt­hållas, säger justitie- och inrikes­minister Morgan Johansson.

I kommittédirektivet som grund för utredningen noterar regeringen bland annat att Institutet mot mutor (IMM) i sin årliga rättsfallssamling för 2021 kommit fram till att hela 25 av 30 mutbrottsdomar bygger på en relation mellan privat och offentlig verksamhet.

”Det finns således skäl att särskilt analysera privat verksamhet med kopplingar till det offentliga.”, skriver regeringen.

– Verksamheter som är finansierade via offentliga medel behöver särskilt värna om allmänhetens förtroende. Den senaste tiden har även röster inom den offentliga sektorn höjts om otillåten påverkan och det är därför mycket välkommet att utredningen tar sikte på arbetet mot korruption samt otillåten påverkan, säger IMM:s generalsekreterare Hayaat Ibrahim i en kommentar på organisationens webbplats.

Läs mer: Upphandling Ida KarkiainenInstitutet mot mutorKorruptionMorgan JohanssonStatskontoret

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist