Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hyresundantag och byggherretjänst

ExpertkommentarUpphandlingsreglerna omfattar inte avtal där upphandlande myndigheten snarare är hyresgäst än byggherre. Detta förutsätter att det så kallade ”hyresundantaget” är tillämpligt. Men var går gränsen mellan entreprenadavtal och hyresavtal? Inköpsrådets expert Jakob Waldersten redogör för rättsläget.

| 2023-11-16
Jakob Waldersten är Inköpsrådets expert på entreprenadupphandlingar.

I början av sommaren blev jag tillfrågad av Konkurrensverket att medverka i paneldebatt om hyresundantaget i LOU i ljuset av några nyligen meddelade domar i ämnet. Diskussionerna visade att rättsläget kring denna, närmast ökända, regel inom upphandlingsrätten fortfarande är oklar – till viss del på grund av förvaltningsdomstolarnas ovilja att behandla sakfrågorna.

Jag tänkte därför sammanfatta läget hittills för att ge er upphandlare med flera en tydligare nulägesbild.

Om hyresundantaget och dess motstående regel
Regeln som brukar benämnas hyresundantaget återfinns i 3 kap. 19 § i LOU i vilken det anges att lagen inte tillämpas på ”förvärv av fastighet, arrenderätt, hyresrätt, bostadsrätt, tomträtt, servitutsrätt eller någon annan rätt till fastighet”. Av förklarliga skäl är det normalt hyresrätt (och då lokalhyra) som är det intressanta.

Regeln trumfas emellertid av 1 kap. 9 § i vilken begreppet byggentreprenadkontrakt definieras i tre punkter:

Den första punkten avser utförande, med eller utan projektering, av arbete som är ”hänförlig till en verksamhet” i bilaga 1 till LOU (bilagan är något svårfunnen, men den motsvarar bilaga II till upphandlingsdirektivet).

I den andra punkten anges kort att entreprenadkontrakt är när byggnadsverk utförs och projekteras, eller endast utförs. Med byggnadsverk avses: ”samlade resultatet av bygg- och anläggningsarbeten, om resultatet självständigt fyller en teknisk eller ekonomisk funktion.” (att byggnadsverk utförs är inte nödvändigt för tillämpning av första punkten).

Den tredje punkten är betydligt mer intrikat och definierar entreprenadkontrakt som att det innebär att ”ett byggnadsverk realiseras, enligt krav som ställs upp av en upphandlande myndighet som utövar ett avgörande inflytande över typen av byggnadsverk eller över projekteringen.”.

Det är den sista punkten som medför att gränsdragningen mellan byggentreprenadkontrakt och förvärv av hyresrätt har varit och fortfarande är något diffus. På senare tid har även hyresundantaget ställts mot upphandlingsreglerna i förhållande till så kallade byggherretjänster.

Hyra befintlig lokal
Till att börja med kan vi konstatera det närmast självklara. Om en hyresvärd har, en för upphandlande myndigheten ändamålsenlig, hyreslokal ledig (fristående byggnader inräknade) och som inte kräver några egentliga anpassningar omfattas ingående av hyresavtal inte av upphandlingsrätten.

Det är just när någon form av anpassningsåtgärd är nödvändig som man måste hålla tungan rätt i mun.

Utgångspunkten vid hyra av befintlig lokal som kräver anpassningar är att hyresavtalet och anpassningsåtgärderna utgör en odelbar enhet om hyresvärden också ska tillhandahålla anpassningsarbetena (La Scala-domen C-536/07, p. 28).

Under sådana förhållanden behöver man göra en sammantagen bedömning av huruvida de anpassande byggarbetena är av underordnad betydelse i förhållande till hyreskontraktets omfattning. Faktorer som kontraktsvärdets fördelning samt graden av inflytande på lokalernas utformning har då stor betydelse. Bedöms byggarbeten vara underordnade kan hyresundantaget tillämpas (prop. 2015/16:195, s. 946). I annat fall behöver byggarbetena konkurrensutsättas enligt tillämpliga upphandlingsregler.

Det är alltså endast den del av avtalet som omfattas av begreppet byggentreprenad som berörs. I praktiken hanteras detta ofta genom att den upphandlande myndigheten konkurrensutsätter entreprenaden, tilldelar och undertecknar kontrakt för att sedan föra över det (transportera) avtalet till hyresvärden som blir ny beställare.

Ett alternativ är givetvis att en upphandlande myndighet i samråd med hyresvärden själv både upphandlar och genomför hyresgästanpassningarna.

Hyra icke uppförd byggnad
Är byggnaden med lokalen ännu inte uppförd blir situationen något annorlunda eftersom byggnadsarbetena som sådana då är av tämligen omfattande slag. Det innebär emellertid inte per automatik att hyresundantaget inte går att tillämpa vilket framgår av Wiener Wohnens-domen. I målet nyanseras EU-domstolen hyresundantaget vid nyproduktion.

Lavér och Svensson, Hannes Snellman Advokatbyrå, har tidigare skrivit om domen på Inköpsrådet på ett tillfredsställande sätt så jag nöjer mig här med att citera valda delar av deras artikel:

”Har den upphandlande myndigheten vidtagit åtgärder för att definiera byggentreprenadens särdrag eller åtminstone för att utöva ett avgörande inflytande över projekteringen rör det sig om ett offentligt byggentreprenadkontrakt. […]

Enbart om specifikationerna går längre än vad som vanligtvis krävs av en hyresgäst vad gäller den aktuella typen av byggnad kan det vara fråga om ett avgörande inflytande. Även om Wiener Wohnen i detta fall framställt många och detaljerade krav anser EU-domstolen inte att de går längre än sådana krav som andra hyresgäster hade kunnat ställa.”.

Byggherretjänster då?
I några fåtal upphandlingsmål har frågan om åtgärder som sammanfattningsvis brukar utgöra sedvanliga konsultuppdrag åt byggherren, byggherretjänster, kunna sätta hyresundantaget ur spel.

I Botryggmålet (mål 7960-15) gjorde sökande gällande att en kommun brutit mot LOU genom att låta hyresvärden stå för ett antal byggherretjänster som sedan skulle ersättas genom hyran. Förvaltningsrätten ansåg att sökanden inte visat att några byggherretjänster ingick i hyresavtalet varför sakfrågan inte prövades (domen har därefter missförståtts som att domstolen sagt ok till det påstådda upplägget).

Inte heller gavs tydliga besked när Konkurrensverket uttalade kritik mot Domstolsverket i en publikation. Konkurrensverket hade bland annat gjort gällande att även tjänster som projektledningsansvar utgjorde hinder mot hyresundantaget.

Domstolsverket betraktade skrivelsen som ett beslut och överklagade det till förvaltningsrätten. Den senare ansåg emellertid att Domstolsverket haft sådant inflytande att hyresavtalet alldeles oaktat utgjorde entreprenadkontrakt som skulle upphandlas och avslog överklagande. Kammarrätten kom därefter fram till att publikationen inte utgjorde något överklagningsbart beslut och upphävde förvaltningsrättens dom.

Klarare besked lämnade däremot kammarrätten i mål 9370-21. Polismyndigheten hade ingått tre separata avtal med hyresvärd om uthyrning av nybyggt polishus i Järfälla (entreprenaden skulle konkurrensutsättas enligt upphandlingsreglerna). Två av avtalen utgjorde projekterings- och genomförandeavtal vilka påstods utgöra hinder mot hyresundantaget (det tredje var själva hyresavtalet).

Kammarrätten kom fram till att avtalen inte innehöll några inslag av entreprenadkontrakt enligt någon av punkterna i 1 kap. 9 § i LOU (se ovan). Inte heller ansågs avtalen tillsammans utgöra blandat kontrakt enligt 2 kap. 1 §.

Däremot innefattade avtalen (byggherre)tjänster vars kostnader skulle påverka storleken på samt ersättas av den kommande hyran. Dessutom ansågs dessa kostnader i sammanhanget utgöra en ”stor del av anskaffningen”. Eftersom tjänsterna var upphandlingspliktiga kom domstolen fram till att avtalskonstruktion och avtalens i viss mån inbördes beroende av varandra medförde att alla de tre avtalen skulle ha upphandlats.

Sammanfattning

  • Hyresundantag är tillämpligt när upphandlande myndighet vill hyra lokaler under förutsättning att avtalet också inte innefattar upphandlingspliktiga byggentreprenadkontrakt och/eller (byggherre)tjänster.
  • Hyresundantaget är inte tillämpligt om hyresgästanpassningar ska ombesörjas av hyresvärden och upphandlande, såvida entreprenadarbetena och/eller tjänsterna inte är av underordnad betydelse.
  • Hyresundantaget gäller inte om upphandlande myndighet får möjlighet att ställa krav som går utöver vad andra (privata) hyresgäster normalt kan ställa.
  • Även icke uppförda byggnader kan omfattas av hyresundantaget.

Jakob Waldersten
jakob@walderstens.com

Annons

Är du intresserad av entreprenadupphandling?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning för dig som arbetar med entreprenadupphandlingar. En intensiv tvådagarskurs som ger förståelse för entreprenadupphandlingens olika steg, standardavtal, uppföljning och mycket mer.
Läs mer här!

Läs mer: EntreprenadHyresundantaget

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Jakob Waldersten

Jakob Waldersten är jurist och ger rådgivning, håller utbildningar och föreläser genom egna bolaget Walderstens juridiska. Han har tidigare varit bolagsjurist på byggbolag, upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…

Senaste inläggen

  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026