Även om detta i mångt och mycket är ett faktum så känns det fortfarande inte som cirkulära inköp är på plats i alla organisationer och inte heller att det är en integrerad del av organisationens övergripande strategi. För vissa organisationer är det så, för majoriteten inte.
Pågående klimat- och coronakris pockar på att vi omedelbums går från hållbara linjära inköp till cirkulära. Inte bara för att tiden håller på att rinna ut utan även för att fördelarna är många.
Med cirkulära inköp kan vi bland annat:
- Erhålla robusta försörjningskedjor genom att minska vårt beroende av resurser som är begränsade.
- Få tillgång till nya innovationer genom samarbete med våra leverantörer eller mellan olika försörjningskedjor (till exempel att avfall från en värdekedja blir en resurs/råvara i en annan).
- Locka till oss inköpstalanger som söker och vill ha ett meningsfullt arbete.
- Leverera lägre kostnader.
För att få cirkulärt inköp på plats måste vi strategiskt arbeta både på en övergripande inköpsnivå (för att se helheten), men även i detalj och på djupet inom varje kategori.
För att lyckas behöver vi ta hjälp av våra tvärfunktionella kategoriteam och våra leverantörer (och deras underleverantörer). Ett sätt att göra detta är att inkludera cirkulära inköp i er möjlighetsanalys (när ni arbetar med er inköpsstrategi och era kategoristrategier).
Använd er av era sedvanliga modeller (till exempel SWOT, VA/VE1) med flera) och inkludera det cirkulära perspektivet. Ställ frågor såsom till exempel:
- Köper vi produkter som är designade för att hålla längre, som använder alternativa eller återvunna material och som i tillverkning förbrukar mindre resurser?
- Går det att returnera våra köpta produkter till leverantören när vi inte längre kan använda dem? Det vill säga att leverantören ansvarar för återvinning eller reparation (till gagn för nya användare)?
- Hur kan vi bidra till att avfall i försörjningskedjan kan bli råvara i en annan?
- Hur kan vi bidra till partnerskap och samarbete över försörjningskedjegränserna?
Upphandlingsmässigt innebär detta nya spännande förväntningar och lösningar på våra organisationers olika behov, men även nya förväntningar och krav på oss inköpare.
Vi behöver fortsätta att ta ett livscykelperspektiv utvärderingsmässigt, men även lägga till ambitiösa tvåsiffriga cirkulära inköpsmål som mäts och följs upp.
Helena Brynolfsson
Har du frågor om inköp? Mejla info@inkopsradet.se
1) I många avseenden liknar cirkulära inköp uppkomsten och appliceringen av VA/VE (”value engineering/value analysis”), som Lawrence Miles och Harry Erlicher utvecklade på General Electric under andra världskriget, då det rådde brist på kvalificerad arbetskraft, råvaror och komponenter. Man var piskad att hitta alternativa lösningar och upptäckte då att dessa alternativ/substitut ofta innebar minskade kostnader och/eller förbättrade produkter/tjänster. Det som började som en brist på resurser utvecklades till en linjär systematisk process.
Bra och inspirerande artikel, detta behöver vi göra mer av! Kanske också att inköpare söker mer av delningstjänster också i stället för ägande av produkter.