Definitionen för vad som klassas som miljöbil ska skärpas. Regeringen har nu skickat ut sitt förslag till förordning om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar på remiss.
– Genom att ställa tuffare krav på myndigheter att köra klimatsmarta bilar visar vi att staten går före och tar ansvar för omställningen av transportsektorn. Det blir också enklare och tydligare krav för upphandlare och leverantörer, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Den nya miljöbilsdefinitionen följer regelverket för klimatbonusbilar. Som högst får bilen släppa ut 70 gram koldioxid per kilometer, alternativt drivas på gas.
Till kravbilden hör även fem stjärnor i krockprovningsprogrammet Euro Ncap eller motsvarande. Personbilar och lätta lastbilar som en myndighet köper in eller ingår leasingavtal om ska också vara utrustade med alkolås.
Anders Hånberg, chef för gruppen av key account managers vid Upplands Motor, uppskattar regeringens sedan länge emotsedda förslag:
– Många företagskunder väntar på tydliga statliga riktlinjer för att kunna anpassa sina fordonsinköp så dessa svarar mot den nya definitionen.
Förordningen ska inte gälla enbart vid köp. Kraven ska hedras även vid upphandling av hyrbil och taxiresor. Det finns även en del fordonstyper som inte omfattas av kraven. Hit hör bland annat utrycknings- och militärfordon.
Målsättningen är att det nya regelverket ska gälla från och med den 1 mars 2020.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer