Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Höga beviskrav vid överprövning

RättsfallsanalysHur bevisbördan ska placeras och bevisning värderas kan vara avgörande i mål där en leverantör påstår att konkurrerande anbud ska förkastas på grund av bristande kravuppfyllelse. Fredrik Linder och Jesper Fahlgren på Advokatfirman Schjødt kommenterar ett nytt kammarrättsavgörande där sökande leverantör har åberopat ett sakkunnigutlåtande.

| 2022-10-24
Fredrik Linder och Jesper Fahlgren på Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
Det sökande bolagets anbud uppfyller inte samtliga krav. Inte heller har bolaget gjort sannolikt att det vinnande anbudet brister i kravuppfyllelse. Sakkunnigutlåtandet som åberopats som bevis för bristerna i vinnande anbud har ansetts vara av tämligen högt bevisvärde.

Bevisvärdet har dock enligt kammarrätten dragits ned bland annat av att regionen redovisat en motsatt uppfattning som grundats på den samlade verksamhetskompetens som normalt återfinns hos en upphandlande myndighet.

Referat
En region upphandlade ett ramavtal avseende hematologiutrustning och förkastade ett bolags anbud på grund av bristande kravuppfyllelse.

Bolaget ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle rättas, i första hand på så sätt att bolagets anbud ansågs uppfylla samtliga krav och i andra hand på så sätt att det vinnande anbudet skulle förkastas på grund av bristande kravuppfyllelse. I tredje hand yrkades att upphandlingen skulle göras om.

Förvaltningsrätten avslog bolagets ansökan på alla punkter.

I kammarrätten åberopade bolaget ett sakkunnigutlåtande från en universitetsprofessor i kemi till stöd för att utrustningen i det vinnande anbudet inte uppfyllde vissa tekniska krav på funktion och prestanda.

Som motbevisning åberopade regionen en kommentar från den upphandlingsgrupp som bedömt anbuden i upphandlingen. Baserat på kommentaren invände regionen att sakkunnigutlåtandet inte var tillförlitligt, dels för att det grundade sig på dokumentation som gav ett missvisande resultat, dels för att professorn inte hade tillräcklig kompetens att uttala sig i sakfrågan.

Även kammarrätten ansåg att bolagets anbud inte uppfyllde samtliga krav. Bolaget ansågs inte heller ha gjort sannolikt att det vinnande anbudet inte uppfyllde alla krav. Inför denna slutsats gjordes vissa bevismässiga överväganden.

Kammarrätten ansåg att bolagets sakkunnigutlåtande var sakmässigt underbyggt och därmed av tämligen högt bevisvärde. Däremot var det inte tillräckligt för att göra sannolikt att vinnande anbud brast i kravuppfyllelse. Det som drog ned bevisvärdet var enligt kammarrätten bland annat att professorns huvudkompentens inte låg inom, utan snarare anknöt till, specialområdet som upphandlingen avsåg.

Dessutom hade regionens motsatta uppfattning, som redovisats på ett utförligt sätt, grundats på ”den samlade verksamhetskompetens som normalt återfinns hos en upphandlande myndighet”, även om regionen enligt kammarrätten inte närmare specificerat vilken kompetens som fanns i upphandlingsgruppen som stod för bedömningen. 

Kammarrätten avslog överklagandet.

Analys
Kammarrättens bevisvärdering ger upphov till flera intressanta frågor om bevisbörda och beviskrav.

Upphandlingslagstiftningen saknar bestämmelser om bevisbördans placering, relevanta bevismedel och beviskrav i mål där sökande leverantör exempelvis anför att konkurrerande anbud ska förkastas på grund av bristande kravuppfyllelse.

Utgångspunkten i praxis är att det ankommer på sökanden att visa de omständigheter som ska medföra att det konkurrerande anbudet ska förkastas.

Vad gäller bevismedel och beviskrav har Högsta förvaltningsdomstolen konstaterat att bristen på upphandlingsrättsliga bestämmelser innebär att förvaltningsprocesslagen och allmänna förvaltningsrättsliga principer får tillämpas i stället. Detta innebär bland annat att fri bevisföring gäller (det vill säga det finns ingen begränsning till vissa bevismedel) och att beviskravet varierar med hänsyn till sakens beskaffenhet (HFD 2013 ref. 61).

Av domskälen framgår att kammarrätten har placerat bevisbördan som gäller bristerna i det vinnande anbudet på sökandebolaget och som beviskrav ansett att förekomsten av dessa brister ska göras sannolikt av bolaget. Trots att sakkunnigutlåtandet som åberopats av sökandebolaget enligt kammarrätten var underbyggt och av tämligen högt bevisvärde, ansågs bolaget inte ha uppfyllt detta beviskrav.

Det faktum att den aktuella sakkunnige professorns huvudkompetens inte låg inom upphandlingens specialområde var inte avgörande för slutsatsen att bolaget inte gjort sannolikt att de aktuella bristerna fanns i det vinnande anbudet.

Större avseende tycks kammarrätten ha fäst vid förhållandet att regionens motsatta uppfattning grundats på den samlade verksamhetskompetens som kammarrätten anser normalt återfinns hos en upphandlande myndighet.

Vår erfarenhet är att upphandlande myndigheter ofta ges tolkningsföreträde i överprövningsmål när sökande bolag har en annan uppfattning om kravuppfyllelse i vinnande anbud. Även denna kammarrättsdom ger uttryck för detta.

Förvisso får det förutsättas att myndigheter har god kompetens inom de områden som de upphandlar. Likväl är normalt leverantörerna de verkliga experterna avseende de produkter och tjänster som de offererar till offentlig sektor.

Kammarrättens bevisvärdering leder till frågan vad som egentligen krävs av en sökande i bevisväg för att denne ska kunna anses ha gjort sannolikt att det finns brister i konkurrerande anbud.

I ett tidigare rättsfall, där det krävts teknisk sakkunskap för att bedöma tillförlitligheten i påståenden om bristande kravuppfyllelse, har det ansetts nödvändigt att sökanden ger in sakkunnigbevisning eller liknande underlag (Kammarrätten i Göteborg i mål nummer 6092-13). Där avslogs ansökan om överprövning eftersom sökanden inte presenterat någon sakkunnigbevisning som gav stöd för påståendena om brister i övriga anbud.

I aktuellt mål var situationen en annan eftersom bolaget har åberopat sakkunnigbevisning som enligt kammarrätten gav visst stöd för att vinnande anbud brast i kravuppfyllelse.

En bevismetod som förekommer är att tillämpa en så kallad hoppande bevisbörda (se exempelvis Kammarrätten i Jönköping i mål nummer 3492-18). Detta innebär att om sökanden kan lägga fram underbyggd utredning som gör att det går att ifrågasätta om konkurrerande anbud uppfyller ett visst krav, så ankommer det på den upphandlande myndigheten att presentera egen bevisning för att styrka att anbudet uppfyller kravet.

Om den upphandlande myndigheten inte kan motbevisa att anbudet faktiskt uppfyller kravet, så ska den sökande leverantörens talan vinna bifall.

I det refererade målet åberopade regionen motbevisning i form av en kommentar från sin upphandlingsgrupp. Som domskälen får förstås syftade denna kommentar primärt till att ifrågasätta sakkunnigutlåtandets tillförlitlighet och inte till att direkt styrka att det vinnande anbudet uppfyllde kraven.

Mot bakgrund av att upphandlande myndighet normalt sett har bättre möjlighet än sökande leverantör att presentera bevisning för att vinnande leverantör uppfyller kraven så är kammarrättens domskäl avseende bevisvärderingen i målet inte övertygande.

Vår erfarenhet är att det ofta saknas protokoll och annan dokumentation från när upphandlande myndigheter exempelvis har testat om vissa produkter uppfyller tekniska krav som ställts i upphandlingar. Detta innebär normalt att dokumentationsplikten enligt LOU och LUF inte uppfyllts.

Vår rekommendation är att upphandlande myndigheter upprättar sådan dokumentation, vilket ökar transparensen kring de bedömningar som gjorts av exempelvis en upphandlingsgrupp. En tydlig dokumentation blir även ett bevis för att myndighetens bedömning är korrekt, vilket gör att risken för överprövning minskar. Om överprövning ändå sker kan detta bevis åberopas av myndigheten i domstolsprocessen.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Jönköpings dom av den 30 september 2022 i mål nummer 3943-21.

Juristpanelen

Läs mer: KvalificeringPraxisRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst

Nytt från Upphandling24

  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling
  • Välkomnar försörjningsavtal
  • “Ta mer risk, upphandlare”

Kommentarer från läsarna

Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…

Senaste inläggen

  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar