Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Höga ambitioner för ambulansen

Högre kompetens, större möjligheter att styra verksamheten och ett specialfordon är delar av Region Östergötlands nya ambulansavtal till en merkostnad på nästan 25 procent.

| 2021-08-27
Torbjörn Holmqvist, Region Östergötland.

Den S-ledda regionledningen menar att avtalen höjer ambitionsnivån ytterligare:

-Ambulanssjukvården i Östergötland idag har bland landets snabbaste responstider och högst överlevnad vid hjärtstopp utanför sjukhus. De nya avtalen ger goda förutsättningar att göra en redan mycket välfungerande ambulanssjukvård ännu bättre, säger Socialdemokraternas regionråd Torbjörn Holmqvist.

Upphandlingen annonserades i början av sommaren och under veckan kom tilldelningsbeslut med Falck och Samariten som de båda vinnande leverantörerna för varsitt distrikt – väst respektive öst.

Östgötamodellen för ambulanssjukvård är väl etablerad sedan länge: politisk samsyn om fördelarna med att upphandla verksamheten, en modell för att minska sårbarheten där en entreprenör endast kan tilldelas ett område och inriktningen att tillhöra Sverigetoppen i vårdkvalitet.

Nuvarande avtal löper ut i januari 2023 och sedan gäller en ny avtalsperiod på fem år med möjlighet till förlängning i tre år.

Nuvarande kostnad på 210 miljoner kronor per år beräknas i det nya avtalet öka till 262 miljoner kronor.

-Vi hade fyra kvalificerade anbud för varje anbudsområde och det var ungefär som förväntat. Kanske hade vi hoppats att några fler bolag skulle delta i konkurrensen, men upphandlad ambulanssjukvård är en relativt liten marknad, säger Region Östergötlands ansvarige enhetschef Martin Lindfors.

-Avtalen bygger på att vi tydligt styr vilken kvalitet som vi köper och att priset blir avgörande. Det kräver också att vi är aktiva med uppföljning under avtalstiden så att leverantörerna uppfyller kraven.  Det är en modell som vi använt oss av under en längre tid och tycker fungerar väl.

Regionens ambulansområde väst är det något större, centrerat runt universitetssjukhuset i Linköping och som täcker även sjukhuset i Motala. I det området ser det ut att bli kontinuitet med Falck som får behålla uppdraget.

I område öst – med Norrköping som centralort – väntar leverantörsbyte från Premedic till Samariten om regionens beslut står sig över pågående avtalsspärr.

Nyheter i de nya avtalen är ökade ekonomiska krav på företagen, så kallad fast dimensionering med större möjligheter för regionen att styra ambulansernas placering samt högre krav på god arbetsmiljö och personalens kompetens.

Region Östergötland sällar sig också till de regioner som nu satsar på en bariatrisk ambulans för lyft och transport av kraftigt överviktiga patienter. Sedan två år har Region Stockholm en sådan specialambulans.

-Fortfarande är det ganska ovanligt med bariatriska ambulanser men det finns sådana i några regioner och i vissa fall under annan benämning som mini-max i Region Skåne. Fordonet är större och båren ska klara vikter över 200 kilo. Det är ändå sällanuppdrag så ambulansen kommer också att användas för ordinarie intensivvårdsuppdrag, säger Martin Lindfors.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling AmbulansRegion Östergötland

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar