Flera av de upphandlingar som under senare tid genomförts av hälso- och sjukvårdsförvaltningen vid Stockholms läns landsting har fått kritik. Utöver ”strumpaffären” handlar det om direktupphandlad experthjälp i landstingets stora psykiatriupphandling. Detta samtidigt som Konkurrensverket kräver böter för flera vårdupphandlingar.
Även om avtalet med Onemed kring förbrukningshjälpmedel fortfarande detaljutreds har hälso- och sjukvårdsdirektör Barbro Naroskyin just lanserat ett handlingsprogram för långsiktigt förbättringsarbete.
Programmet syftar till att stärka upphandlingskompetensen inom förvaltningen, ge bättre projektstöd och fler resurser vid upphandlingar. Även rollerna ska förtydligas, så att rätt kompetens kan knytas till respektive upphandling.
– Vi ska bli bättre på att leda och utveckla hälso- och sjukvårdsförvaltningens upphandlingar. Jag introducerar nu ett större handlingsprogram, där vi tar ett helhetsgrepp över processer, verktyg, roller och ansvar.
Alla medarbetare inom förvaltningen kommer att beröras av handlingsprogrammet. Rent praktiskt handlar det bland annat om en genomgång av avtal och upphandlingar utifrån förvaltningens uppdaterade långsiktiga upphandlingsplan. Ett särskilt upphandlingsråd kommer att skapas.
Komplexa upphandlingar ska framöver ledas av projektledare med särskild projektledarkompetens. Närmare och tydligare samarbete mellan förvaltningen och SLL Upphandling samt SLL Juridik ingår också.
Barbro Naroskyin beskriver handlingsprogrammet som ett viktigt steg på vägen, men poängterar att arbetet tar inte slut när programmet avslutas:
– Detta är en större intern förändring, där vi nu fortsätter arbetet tillsammans, både inom förvaltningen och med tätare samarbete med andra delar av landstingsorganisationen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer