I höstas var det premiär i linjetrafik för den första M33-vagnen. Fem vagnar har levererats hittills och med en ”utrullningstakt” på två fordon per månad ska samtliga 40 vagnar i grundbeställningen ha nått Göteborg hösten 2022.
-Redan de första fordonen som rullar i trafik presterar bra, säger Johan Henriksson, som är projektledare vid Göteborgs spårvägar (GS) för inköpet av M33-fordon.
Affären är värd drygt 1,3 miljarder kronor och där leveranserna kopplas till ett rigoröst kontrollarbete för att säkerställa alla kvalitetsaspekter.
GS har inte minst säkrat närvaro på plats i Tyskland där leverantörerna Bombardier och Kiepe har sina enheter för konstruktion och tillverkning. STHK är exempelvis ett av företagen som anlitats av Göteborgs spårvägar för att granska leverantörerna och GS har sett en tydlig utveckling där kvalitén i slutmonteringen förbättras.
-Det finns identifierade brister och möjliga förbättringar på fordonen som har åtgärdats och ska åtgärdas av leverantören, säger Johan Henriksson.
Han framhåller att kvalitetssäkring täcker alla områden som fordon, teknisk dokumentation, miljö, ergonomi, säkerhet och livscykelkostnader.
-Projektet har både externa konsulter men framför allt interna resurser inom GS som arbetar i projektet med dom här delarna. En nyckel i kvalitetsuppföljningen av tillverkning och slutmontering av fordon har varit lokal förankring i detta arbete. Utifrån att tillverkning och slutmontering framför allt sker i Tyskland, var projektet tidigt med att få ett företag med lokal närvaro för tillverkningskontroll och besiktning av fordon.
Han pekar på en rad ”fordonsspecifika” åtgärder som GS fokuserat på:
- Uppföljning har skett under konstruktionsfasen där systemlösningar granskats och utvärderats.
- Enskilda system har testats av leverantören och även besiktats av beställaren.
- De två första levererade fordonen har genomgått omfattande testning under cirka nio månader gällande myndighetskrav och beställarens krav.
- Samtliga levererade fordon ska gå i testdrift i normal trafik 20 000 kilometer i Göteborg och uppfylla krav på ett max antal felutfall.
Avtal med leverantörerna skrevs i oktober 2016 efter en upphandling med prekvalificering där åtta företag sedan fick möjlighet att lämna anbud.
Stor betydelse i kvalitetsutvärderingen hade leverantörens förmåga att genomföra projektet professionellt och med hög kvalitet på dokumentation och utbildning.
Avtalspart är numera Västra Götalandsregionen, VGR, som genom Västtrafik har uppdragsavtal med Göteborgs spårvägar som driver projektet.
Avtalet har även en option för ytterligare 60 vagnar. I så fall kan det bli aktuellt med upp till 45 meter långa vagnar som lär sticka ut i gatubilden i Göteborg, där trafiken idag bygger på en vagnslängd på omkring 30 meter.
Optionsfrågan blir ett beslut för VGR, men att det inletts ett utvecklingsarbete för 45-meterfordon kan ses som en hint om framtiden.
Känns återigen skumt med denna upphandlingen av dom ”nya” vagnarna som säkert är gamla innan dom träder i tjänst någon gång i framtiden…
Hur i herrans namn kan det vara så svårt för Gbg:s kommun att köpa in en såpass enkel konstruktion som det faktiskt är utan att hela tiden åka på bakslag?
Jag tro det beror på inkompetens hos dessa tjänstemän som skriver på dessa usla avtal utan att kunna specificera en riktig kravspecifikation för leverantören!
Gör om gör rätt någon enda gång Gbg:s kommun, lär av era dålig upphandlingar och skärp er!!
Som f d projektchef för upphandlingen av M33, ända från skrivande av anbudshandlingar (2014) och fram till leverans av de två vagnarna (2019/2020), kan jag bara konstatera att det har varit en jättelyckad upphandling. Vagnarna fungerar väldigt bra (hög teknisk tillförlitlighet) och de är också högt uppskattade av såväl förare som passagerare.
Att en tidigare upphandling av vagnar inte varit lyckad innebär inte att upphandlingen av M33 också är det.
Det har lagts ner ett otroligt gediget arbete av projektgruppen för att dessa vagnar ska vara av absolut toppklass, och att tidigare misslyckande inte ska upprepas.
Med facit i hand (alla 40 vagnar levererade) kan man nu, med stolthet, säga att det lyckades.