Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hög kvalitet från start

Omfattande kvalitetssäkring och tidig uppföljning värderas högt när nya spårvagnar tas i drift i Göteborg. Med närvaro vid produktionen i Tyskland har Göteborgs spårvägar sett till att kvalitén är hög från start.

| 2021-03-31
M33, det nyaste spårvagnsmodellen i Göteborg. Foto: Eddie Löthman.

I höstas var det premiär i linjetrafik för den första M33-vagnen. Fem vagnar har levererats hittills och med en ”utrullningstakt” på två fordon per månad ska samtliga 40 vagnar i grundbeställningen ha nått Göteborg hösten 2022.

-Redan de första fordonen som rullar i trafik presterar bra, säger Johan Henriksson, som är projektledare vid Göteborgs spårvägar (GS) för inköpet av M33-fordon.

Affären är värd drygt 1,3 miljarder kronor och där leveranserna kopplas till ett rigoröst kontrollarbete för att säkerställa alla kvalitetsaspekter.

GS har inte minst säkrat närvaro på plats i Tyskland där leverantörerna Bombardier och Kiepe har sina enheter för konstruktion och tillverkning. STHK är exempelvis ett av företagen som anlitats av Göteborgs spårvägar för att granska leverantörerna och GS har sett en tydlig utveckling där kvalitén i slutmonteringen förbättras.

-Det finns identifierade brister och möjliga förbättringar på fordonen som har åtgärdats och ska åtgärdas av leverantören, säger Johan Henriksson.

Han framhåller att kvalitetssäkring täcker alla områden som fordon, teknisk dokumentation, miljö, ergonomi, säkerhet och livscykelkostnader.

-Projektet har både externa konsulter men framför allt interna resurser inom GS som arbetar i projektet med dom här delarna. En nyckel i kvalitetsuppföljningen av tillverkning och slutmontering av fordon har varit lokal förankring i detta arbete. Utifrån att tillverkning och slutmontering framför allt sker i Tyskland, var projektet tidigt med att få ett företag med lokal närvaro för tillverkningskontroll och besiktning av fordon.

Han pekar på en rad ”fordonsspecifika” åtgärder som GS fokuserat på:

  • Uppföljning har skett under konstruktionsfasen där systemlösningar granskats och utvärderats.
  • Enskilda system har testats av leverantören och även besiktats av beställaren.
  • De två första levererade fordonen har genomgått omfattande testning under cirka nio månader gällande myndighetskrav och beställarens krav.
  • Samtliga levererade fordon ska gå i testdrift i normal trafik 20 000 kilometer i Göteborg och uppfylla krav på ett max antal felutfall.

Avtal med leverantörerna skrevs i oktober 2016 efter en upphandling med prekvalificering där åtta företag sedan fick möjlighet att lämna anbud.

Stor betydelse i kvalitetsutvärderingen hade leverantörens förmåga att genomföra projektet professionellt och med hög kvalitet på dokumentation och utbildning.

Avtalspart är numera Västra Götalandsregionen, VGR, som genom Västtrafik har uppdragsavtal med Göteborgs spårvägar som driver projektet.

Avtalet har även en option för ytterligare 60 vagnar. I så fall kan det bli aktuellt med upp till 45 meter långa vagnar som lär sticka ut i gatubilden i Göteborg, där trafiken idag bygger på en vagnslängd på omkring 30 meter.

Optionsfrågan blir ett beslut för VGR, men att det inletts ett utvecklingsarbete för 45-meterfordon kan ses som en hint om framtiden.

Läs mer: Upphandling KollektivtrafikVästra Götalandsregionen

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Hög kvalitet från start"

  1. Anders Blennsjö skriver:
    2021-05-03 kl. 19:36

    Känns återigen skumt med denna upphandlingen av dom ”nya” vagnarna som säkert är gamla innan dom träder i tjänst någon gång i framtiden…
    Hur i herrans namn kan det vara så svårt för Gbg:s kommun att köpa in en såpass enkel konstruktion som det faktiskt är utan att hela tiden åka på bakslag?
    Jag tro det beror på inkompetens hos dessa tjänstemän som skriver på dessa usla avtal utan att kunna specificera en riktig kravspecifikation för leverantören!
    Gör om gör rätt någon enda gång Gbg:s kommun, lär av era dålig upphandlingar och skärp er!!

    Svara
    1. Mårten Ignell skriver:
      2024-06-08 kl. 13:44

      Som f d projektchef för upphandlingen av M33, ända från skrivande av anbudshandlingar (2014) och fram till leverans av de två vagnarna (2019/2020), kan jag bara konstatera att det har varit en jättelyckad upphandling. Vagnarna fungerar väldigt bra (hög teknisk tillförlitlighet) och de är också högt uppskattade av såväl förare som passagerare.
      Att en tidigare upphandling av vagnar inte varit lyckad innebär inte att upphandlingen av M33 också är det.
      Det har lagts ner ett otroligt gediget arbete av projektgruppen för att dessa vagnar ska vara av absolut toppklass, och att tidigare misslyckande inte ska upprepas.
      Med facit i hand (alla 40 vagnar levererade) kan man nu, med stolthet, säga att det lyckades.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt