Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hög kvalitet från start

Omfattande kvalitetssäkring och tidig uppföljning värderas högt när nya spårvagnar tas i drift i Göteborg. Med närvaro vid produktionen i Tyskland har Göteborgs spårvägar sett till att kvalitén är hög från start.

| 2021-03-31
M33, det nyaste spårvagnsmodellen i Göteborg. Foto: Eddie Löthman.

I höstas var det premiär i linjetrafik för den första M33-vagnen. Fem vagnar har levererats hittills och med en ”utrullningstakt” på två fordon per månad ska samtliga 40 vagnar i grundbeställningen ha nått Göteborg hösten 2022.

-Redan de första fordonen som rullar i trafik presterar bra, säger Johan Henriksson, som är projektledare vid Göteborgs spårvägar (GS) för inköpet av M33-fordon.

Affären är värd drygt 1,3 miljarder kronor och där leveranserna kopplas till ett rigoröst kontrollarbete för att säkerställa alla kvalitetsaspekter.

GS har inte minst säkrat närvaro på plats i Tyskland där leverantörerna Bombardier och Kiepe har sina enheter för konstruktion och tillverkning. STHK är exempelvis ett av företagen som anlitats av Göteborgs spårvägar för att granska leverantörerna och GS har sett en tydlig utveckling där kvalitén i slutmonteringen förbättras.

-Det finns identifierade brister och möjliga förbättringar på fordonen som har åtgärdats och ska åtgärdas av leverantören, säger Johan Henriksson.

Han framhåller att kvalitetssäkring täcker alla områden som fordon, teknisk dokumentation, miljö, ergonomi, säkerhet och livscykelkostnader.

-Projektet har både externa konsulter men framför allt interna resurser inom GS som arbetar i projektet med dom här delarna. En nyckel i kvalitetsuppföljningen av tillverkning och slutmontering av fordon har varit lokal förankring i detta arbete. Utifrån att tillverkning och slutmontering framför allt sker i Tyskland, var projektet tidigt med att få ett företag med lokal närvaro för tillverkningskontroll och besiktning av fordon.

Han pekar på en rad ”fordonsspecifika” åtgärder som GS fokuserat på:

  • Uppföljning har skett under konstruktionsfasen där systemlösningar granskats och utvärderats.
  • Enskilda system har testats av leverantören och även besiktats av beställaren.
  • De två första levererade fordonen har genomgått omfattande testning under cirka nio månader gällande myndighetskrav och beställarens krav.
  • Samtliga levererade fordon ska gå i testdrift i normal trafik 20 000 kilometer i Göteborg och uppfylla krav på ett max antal felutfall.

Avtal med leverantörerna skrevs i oktober 2016 efter en upphandling med prekvalificering där åtta företag sedan fick möjlighet att lämna anbud.

Stor betydelse i kvalitetsutvärderingen hade leverantörens förmåga att genomföra projektet professionellt och med hög kvalitet på dokumentation och utbildning.

Avtalspart är numera Västra Götalandsregionen, VGR, som genom Västtrafik har uppdragsavtal med Göteborgs spårvägar som driver projektet.

Avtalet har även en option för ytterligare 60 vagnar. I så fall kan det bli aktuellt med upp till 45 meter långa vagnar som lär sticka ut i gatubilden i Göteborg, där trafiken idag bygger på en vagnslängd på omkring 30 meter.

Optionsfrågan blir ett beslut för VGR, men att det inletts ett utvecklingsarbete för 45-meterfordon kan ses som en hint om framtiden.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling KollektivtrafikVästra Götalandsregionen

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Hög kvalitet från start"

  1. Anders Blennsjö skriver:
    2021-05-03 kl. 19:36

    Känns återigen skumt med denna upphandlingen av dom ”nya” vagnarna som säkert är gamla innan dom träder i tjänst någon gång i framtiden…
    Hur i herrans namn kan det vara så svårt för Gbg:s kommun att köpa in en såpass enkel konstruktion som det faktiskt är utan att hela tiden åka på bakslag?
    Jag tro det beror på inkompetens hos dessa tjänstemän som skriver på dessa usla avtal utan att kunna specificera en riktig kravspecifikation för leverantören!
    Gör om gör rätt någon enda gång Gbg:s kommun, lär av era dålig upphandlingar och skärp er!!

    Svara
    1. Mårten Ignell skriver:
      2024-06-08 kl. 13:44

      Som f d projektchef för upphandlingen av M33, ända från skrivande av anbudshandlingar (2014) och fram till leverans av de två vagnarna (2019/2020), kan jag bara konstatera att det har varit en jättelyckad upphandling. Vagnarna fungerar väldigt bra (hög teknisk tillförlitlighet) och de är också högt uppskattade av såväl förare som passagerare.
      Att en tidigare upphandling av vagnar inte varit lyckad innebär inte att upphandlingen av M33 också är det.
      Det har lagts ner ett otroligt gediget arbete av projektgruppen för att dessa vagnar ska vara av absolut toppklass, och att tidigare misslyckande inte ska upprepas.
      Med facit i hand (alla 40 vagnar levererade) kan man nu, med stolthet, säga att det lyckades.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl