Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hög kvalitet från start

Omfattande kvalitetssäkring och tidig uppföljning värderas högt när nya spårvagnar tas i drift i Göteborg. Med närvaro vid produktionen i Tyskland har Göteborgs spårvägar sett till att kvalitén är hög från start.

| 2021-03-31
M33, det nyaste spårvagnsmodellen i Göteborg. Foto: Eddie Löthman.

I höstas var det premiär i linjetrafik för den första M33-vagnen. Fem vagnar har levererats hittills och med en ”utrullningstakt” på två fordon per månad ska samtliga 40 vagnar i grundbeställningen ha nått Göteborg hösten 2022.

-Redan de första fordonen som rullar i trafik presterar bra, säger Johan Henriksson, som är projektledare vid Göteborgs spårvägar (GS) för inköpet av M33-fordon.

Affären är värd drygt 1,3 miljarder kronor och där leveranserna kopplas till ett rigoröst kontrollarbete för att säkerställa alla kvalitetsaspekter.

GS har inte minst säkrat närvaro på plats i Tyskland där leverantörerna Bombardier och Kiepe har sina enheter för konstruktion och tillverkning. STHK är exempelvis ett av företagen som anlitats av Göteborgs spårvägar för att granska leverantörerna och GS har sett en tydlig utveckling där kvalitén i slutmonteringen förbättras.

-Det finns identifierade brister och möjliga förbättringar på fordonen som har åtgärdats och ska åtgärdas av leverantören, säger Johan Henriksson.

Han framhåller att kvalitetssäkring täcker alla områden som fordon, teknisk dokumentation, miljö, ergonomi, säkerhet och livscykelkostnader.

-Projektet har både externa konsulter men framför allt interna resurser inom GS som arbetar i projektet med dom här delarna. En nyckel i kvalitetsuppföljningen av tillverkning och slutmontering av fordon har varit lokal förankring i detta arbete. Utifrån att tillverkning och slutmontering framför allt sker i Tyskland, var projektet tidigt med att få ett företag med lokal närvaro för tillverkningskontroll och besiktning av fordon.

Han pekar på en rad ”fordonsspecifika” åtgärder som GS fokuserat på:

  • Uppföljning har skett under konstruktionsfasen där systemlösningar granskats och utvärderats.
  • Enskilda system har testats av leverantören och även besiktats av beställaren.
  • De två första levererade fordonen har genomgått omfattande testning under cirka nio månader gällande myndighetskrav och beställarens krav.
  • Samtliga levererade fordon ska gå i testdrift i normal trafik 20 000 kilometer i Göteborg och uppfylla krav på ett max antal felutfall.

Avtal med leverantörerna skrevs i oktober 2016 efter en upphandling med prekvalificering där åtta företag sedan fick möjlighet att lämna anbud.

Stor betydelse i kvalitetsutvärderingen hade leverantörens förmåga att genomföra projektet professionellt och med hög kvalitet på dokumentation och utbildning.

Avtalspart är numera Västra Götalandsregionen, VGR, som genom Västtrafik har uppdragsavtal med Göteborgs spårvägar som driver projektet.

Avtalet har även en option för ytterligare 60 vagnar. I så fall kan det bli aktuellt med upp till 45 meter långa vagnar som lär sticka ut i gatubilden i Göteborg, där trafiken idag bygger på en vagnslängd på omkring 30 meter.

Optionsfrågan blir ett beslut för VGR, men att det inletts ett utvecklingsarbete för 45-meterfordon kan ses som en hint om framtiden.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling KollektivtrafikVästra Götalandsregionen

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Hög kvalitet från start"

  1. Anders Blennsjö skriver:
    2021-05-03 kl. 19:36

    Känns återigen skumt med denna upphandlingen av dom ”nya” vagnarna som säkert är gamla innan dom träder i tjänst någon gång i framtiden…
    Hur i herrans namn kan det vara så svårt för Gbg:s kommun att köpa in en såpass enkel konstruktion som det faktiskt är utan att hela tiden åka på bakslag?
    Jag tro det beror på inkompetens hos dessa tjänstemän som skriver på dessa usla avtal utan att kunna specificera en riktig kravspecifikation för leverantören!
    Gör om gör rätt någon enda gång Gbg:s kommun, lär av era dålig upphandlingar och skärp er!!

    Svara
    1. Mårten Ignell skriver:
      2024-06-08 kl. 13:44

      Som f d projektchef för upphandlingen av M33, ända från skrivande av anbudshandlingar (2014) och fram till leverans av de två vagnarna (2019/2020), kan jag bara konstatera att det har varit en jättelyckad upphandling. Vagnarna fungerar väldigt bra (hög teknisk tillförlitlighet) och de är också högt uppskattade av såväl förare som passagerare.
      Att en tidigare upphandling av vagnar inte varit lyckad innebär inte att upphandlingen av M33 också är det.
      Det har lagts ner ett otroligt gediget arbete av projektgruppen för att dessa vagnar ska vara av absolut toppklass, och att tidigare misslyckande inte ska upprepas.
      Med facit i hand (alla 40 vagnar levererade) kan man nu, med stolthet, säga att det lyckades.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud