Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hjälp fler leverantörer att överleva

ExpertkommentarUnder pandemin gjorde många konsumenter vad de kunde för att stötta mindre lokala leverantörer. I en lågkonjunktur är det svårare att hjälpa eftersom många brottas med att få ihop den egna ekonomin. Offentliga beställare måste därför bli bättre på att utforma sina upphandlingar så att fler och mindre företag får chansen att leverera, skriver Magnus Johansson.

| 2023-04-04
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Hur ska vi spendera våra 800 miljarder på allra bästa sätt? Sverige är på väg in i en lågkonjunktur där inflation, ränta, drivmedelspriser, elpriser och matpriser rusar i höjden. Samtidigt har offentliga beställare stora ofta hyggligt konstanta behov av att fylla på varor, tjänster och byggentreprenader.

Under pandemin tog många konsumenter initiativ till att göra vad de kunde för att hjälpa företag att ta sig ur krisen, som exempelvis val att stödja mindre lokala leverantörer. I den stundande lågkonjunkturen är det svårare för konsumenter att ta liknande initiativ, då många brottas med att få ihop hushållskassan.

Offentliga beställare måste därför bli bättre på att utforma sina upphandlingar så att fler och framförallt även mindre företag får en möjlighet att leverera till det offentliga.

Fyra av fem jobb skapas i de små företagen. Många unga får sina första jobb i dessa företag. Om de riskerar att försvinna ökar både arbetslösheten och på sikt även utanförskapet. Den lokala servicen försämras och tomma affärslokaler skapar en otryggare stadsbild.

Offentliga beställare måste därför bli bättre på att inkludera en större leverantörsmångfald i sina kontrakt, trots att det kan bidra till större transaktionskostnader. Men kostnaderna att inte ge fler en chans att delta i offentlig upphandling kommer att bli desto större, ur ett bredare samhällsperspektiv.

När jag träffar offentliga beställare slås jag ibland av ett motstånd att tänka nytt. Man använder sig gärna av tidigare upphandlingsdokument och duplicerar krav i kommande upphandlingar, krav som i sin tur kanske har kopierats. Man drivs av en rädsla för att göra fel och att hamna i krångliga och utdragna överprövningsprocesser.

Men låt oss inte styras av rädsla, utan det faktum att offentliga beställare sitter på en stor köparmakt som varsamt måste hanteras, och förändras över tid.

Låt oss ta ett konkret exempel. Separata operativa enheter kan under vissa förutsättningar, beroende på om de ansvarar självständigt för sin upphandling eller för vissa kategorier av upphandlingar, träffas av en egen direktupphandlingsgräns.

Vissa kommuner har angett om de anser att de består av olika separata operativa enheter medan andra inte. Förutsättningarna i våra 290 kommuner kan förstås se väldigt olika ut men jag tänker att många borde bestå av några sådana självständiga enheter. Om så är fallet är det förstås till stor hjälp för marknaden ifall detta kanaliseras ut. Inte minst för mindre leverantörer som ser det offentliga som en trygg affärspartner och som vill få en ingång till offentliga kontrakt genom direktupphandling.

Vi har för närvarande ingen statistik över hur många direktupphandlade kontrakt som faktiskt ingås. Vid möte med en mindre kommun uppskattades att cirka 50 procent av alla inköp direktupphandlades. Detta sätter direktupphandling i ett annat perspektiv, nämligen att sådana köp kan påverka marknaden i allra högsta grad.

Det finns förstås mycket annat som upphandlande organisationer kan göra för att underlätta för fler och framför allt mindre företag att kunna delta i offentlig upphandling, även i annonserade kontrakt.

Min vädjan och mitt budskap till offentliga beställare är att de nu mer än kanske någonsin behövs. Låt oss fördela de 800 miljarderna på ett sådant sätt att vi inte skapar fler kungliga hovleverantörer till det offentliga, utan höjer blicken och ser värdet av att kunna bidra till fler leverantörers överlevnad i bistra tider!

Magnus Johansson
Företagarna

 

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026