Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hjälp fler leverantörer att överleva

ExpertkommentarUnder pandemin gjorde många konsumenter vad de kunde för att stötta mindre lokala leverantörer. I en lågkonjunktur är det svårare att hjälpa eftersom många brottas med att få ihop den egna ekonomin. Offentliga beställare måste därför bli bättre på att utforma sina upphandlingar så att fler och mindre företag får chansen att leverera, skriver Magnus Johansson.

| 2023-04-04
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Hur ska vi spendera våra 800 miljarder på allra bästa sätt? Sverige är på väg in i en lågkonjunktur där inflation, ränta, drivmedelspriser, elpriser och matpriser rusar i höjden. Samtidigt har offentliga beställare stora ofta hyggligt konstanta behov av att fylla på varor, tjänster och byggentreprenader.

Under pandemin tog många konsumenter initiativ till att göra vad de kunde för att hjälpa företag att ta sig ur krisen, som exempelvis val att stödja mindre lokala leverantörer. I den stundande lågkonjunkturen är det svårare för konsumenter att ta liknande initiativ, då många brottas med att få ihop hushållskassan.

Offentliga beställare måste därför bli bättre på att utforma sina upphandlingar så att fler och framförallt även mindre företag får en möjlighet att leverera till det offentliga.

Fyra av fem jobb skapas i de små företagen. Många unga får sina första jobb i dessa företag. Om de riskerar att försvinna ökar både arbetslösheten och på sikt även utanförskapet. Den lokala servicen försämras och tomma affärslokaler skapar en otryggare stadsbild.

Offentliga beställare måste därför bli bättre på att inkludera en större leverantörsmångfald i sina kontrakt, trots att det kan bidra till större transaktionskostnader. Men kostnaderna att inte ge fler en chans att delta i offentlig upphandling kommer att bli desto större, ur ett bredare samhällsperspektiv.

När jag träffar offentliga beställare slås jag ibland av ett motstånd att tänka nytt. Man använder sig gärna av tidigare upphandlingsdokument och duplicerar krav i kommande upphandlingar, krav som i sin tur kanske har kopierats. Man drivs av en rädsla för att göra fel och att hamna i krångliga och utdragna överprövningsprocesser.

Men låt oss inte styras av rädsla, utan det faktum att offentliga beställare sitter på en stor köparmakt som varsamt måste hanteras, och förändras över tid.

Låt oss ta ett konkret exempel. Separata operativa enheter kan under vissa förutsättningar, beroende på om de ansvarar självständigt för sin upphandling eller för vissa kategorier av upphandlingar, träffas av en egen direktupphandlingsgräns.

Vissa kommuner har angett om de anser att de består av olika separata operativa enheter medan andra inte. Förutsättningarna i våra 290 kommuner kan förstås se väldigt olika ut men jag tänker att många borde bestå av några sådana självständiga enheter. Om så är fallet är det förstås till stor hjälp för marknaden ifall detta kanaliseras ut. Inte minst för mindre leverantörer som ser det offentliga som en trygg affärspartner och som vill få en ingång till offentliga kontrakt genom direktupphandling.

Vi har för närvarande ingen statistik över hur många direktupphandlade kontrakt som faktiskt ingås. Vid möte med en mindre kommun uppskattades att cirka 50 procent av alla inköp direktupphandlades. Detta sätter direktupphandling i ett annat perspektiv, nämligen att sådana köp kan påverka marknaden i allra högsta grad.

Det finns förstås mycket annat som upphandlande organisationer kan göra för att underlätta för fler och framför allt mindre företag att kunna delta i offentlig upphandling, även i annonserade kontrakt.

Min vädjan och mitt budskap till offentliga beställare är att de nu mer än kanske någonsin behövs. Låt oss fördela de 800 miljarderna på ett sådant sätt att vi inte skapar fler kungliga hovleverantörer till det offentliga, utan höjer blicken och ser värdet av att kunna bidra till fler leverantörers överlevnad i bistra tider!

Magnus Johansson
Företagarna

 

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud