Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hittade vägen till nya normer

Kungsbacka kommun har fått arbetskläderna att leva längre genom att förankra miljövinsterna med cirkulära tjänster i kommunorganisationen och se över formerna för avtal om cirkulationstvätt.

| 2023-03-08
Anna hallin
Anna Hallin, Kungsbacka kommun.

Ur ”tröghet” internt växte acceptans fram när kommunen tecknade avtal om skrädderitjänster.

– Vi visste att det skulle vara svårt att ändra normer och till en början var det främst redan frälsta som nyttjade avtalen. Vi hade svårt att nå ut på bredden. Många tyckte att just de hade skäl att göra som de alltid gjort – köpa nytt istället för att laga, säger Anna Hallin, hållbarhetssamordnare inom Kungsbacka kommuns inköpsorganisation.

Kommunen hade då direktupphandlat två leverantörer för skrädderitjänster. Dels ett lokalt företag med inlämning på plats, dels alternativet ”Skrädderi online” med plagg som skickades till en leverantör i Malmö.

För att öka intresset gjordes ett omtag och det gav önskad effekt med betydligt fler medarbetare som nyttjade avtalen.

– Vi riktade information till chefer inom de verksamheter som använder arbetskläder. För tekniska förvaltningen infördes också en ny rutin för driftspersonal, där alla utgår från samma hus och där man vänder sig till något som kallas lagret för bedömning om befintliga plagg går att skicka till skrädderi för lagning, berättar Anna Hallin.

Ökad efterfrågan ledde sedan till att Kungsbacka genomförde en annonserad upphandling av skrädderitjänsten som ett reserverat kontrakt där ett lokalt, arbetsintegrerat företag, K2C, blev leverantör.

Anna Hallin har vid ett webbinarium som anordnats av Naturvårdsverket och Avfall Sverige valt att även lyfta fram hur Kungsbacka kommun tänkt i nya banor för avtal gällande cirkulationstvätt med en övergång från egenägda plagg till hyrgods för vård- och omsorgspersonalen.

I dialog med leverantörsmarknaden har nya avtal växt fram.

– Traditionellt har affärsmodellen varit inriktad på nya kläder till varje kund där vi exempelvis inte kunde få Falkenbergs gamla kläder när de avslutat ett avtal. Normalt var det ramavtalslängd som gällde med nya kläder vart fjärde år. När vi tog upp diskussion med leverantörerna blev det tydligt att livslängden är längre än fyra år och just livslängden är avgörande ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Anna Hallin.

Kungsbacka kommun valde att rata ett nytt ramavtal för att istället upphandla ett sexårigt kontrakt som bättre nyttjar klädernas livslängd.

Erfarenheterna har därefter varit till nytta för en upphandling av cirkulationstvätt för måltidspersonalens arbetskläder.

– Där har vi ännu mer cirkularitet genom en öppning för begagnade kläder där vi också sänker kraven för dessa – exempelvis färg och detaljer som krav på vilken sorts knappar det ska vara.

Anna Hallin betonar att Kungsbacka kommun kan göra skillnad som konsument. Att jobba med hållbar konsumtion har också varit en av de delar som kommunen benämner ”prioriterade initiativ” för att nå sina politiskt uppsatta mål.

Läs mer: Upphandling HållbarhetKungsbacka kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt