Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hemligheter, molntjänst och Cloud Act

Hur kan uppgifter som omfattas av sekretess göras tillgängliga för en it-leverantör, som i sin tur omfattas av den amerikanska Cloud Act, utan att uppgifterna ska anses vara avslöjade? Den frågan diskuterar Peter Nordbeck, advokat och expert på it-avtal.

| 2020-03-23

En högaktuell fråga av stor betydelse för upphandlande enheter är om och hur uppgifter som omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen, OSL, kan göras tillgängliga för en it-leverantör som i sin tur omfattas av den amerikanska Cloud Act-lagstiftningen, utan att uppgifterna ska anses röjda i strid med OSL.

Cloud Act innebär mycket förenklat att amerikanska myndigheter, under vissa omständigheter, kan kräva att få se en molntjänstleverantörs kunders data om leverantören omfattas av amerikansk jurisdiktion. Ett exempel på bolag som omfattas av amerikansk jurisdiktion är sådana som ingår i en koncern med verksamhet i USA.

I anslutning till att Cloud Act trädde i kraft publicerade Esam, ett program för samverkan i digitaliseringsfrågor mellan myndigheter och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, ett rättsligt utlåtande.

Det tar sikte på anlitande av molntjänstleverantörer som enligt ett annat lands lagstiftning kan tvingas överlämna sekretesskyddade uppgifter i strid med OSL. Den mest omdiskuterade delen av utlåtandet lyder:

”Om sekretessreglerade uppgifter görs tekniskt tillgängliga för en tjänsteleverantör som till följd av ägarförhållanden eller annars är bunden av regler i ett annat land, enligt vilka tjänsteleverantören kan bli skyldig att överlämna information utan att internationell rättshjälp anlitats eller annan laglig grund föreligger enligt svensk rätt, får uppgifterna anses vara röjda. Anledningen är att det inte längre är osannolikt att uppgifterna kan komma att lämnas till utomstående.” (min understrykning)

I avsaknad av modern lagstiftning och rättspraxis om hur begreppet ”röjande” ska tolkas i en modern it-kontext har uttalandet, trots att det är icke-bindande, i praktiken fått stor betydelse.

Det har rent av fått aktörer inom det offentliga att avvakta med viktiga investeringar av rädsla för att sekretesskyddade uppgifter med automatik skulle anses röjda till amerikanska myndigheter, vilket skulle vara förbjudet enligt OSL.

Samtidigt har uttalandet mötts av viss kritik för att vara alltför kategoriskt och för att det inte skulle vila på tillräcklig kunskap om hur Cloud Act och amerikansk processuell lagstiftning fungerar. Kritikerna har bland annat ifrågasatt om lagstiftning likt Cloud Act verkligen innebär att ”det inte längre är osannolikt att uppgifterna kan komma att lämnas till utomstående”.

2019 publicerade Esam en ny vägledning om sekretess och dataskydd i samband med outsourcing av funktioner som annars skulle skötas i det offentligas egen regi. Vägledningen innehåller bland annat avsnitt som bemöter kritiken kring sannolikhetsbedömningen.

I 2019 års vägledning skriver Esam att en sannolikhetsbedömning enligt 2018 års uttalande aldrig blir aktuell om det framgår av den svenska myndighetens bedömning att ”tjänsteleverantören på grund av regler i en främmande rättsordning [kan] bli tvungen att lämna ut uppgifter”. Motiveringen är kraftigt nedkortat i denna text men sammanfattningsvis menar Esam att uppgifterna under sådana omständigheter ska anses röjda.

Esams uttalanden måste värderas i ljuset av de skarpa rättskällor som finns. Rättskällor som tydligast behandlar tolkningen av begreppet ”röjande” enligt OSL är ett rättsfall från Högsta domstolen (NJA 1991 s. 103) och ett från Arbetsdomstolen (AD 2019 nr 15).

Enligt dessa domar krävs inte att någon de facto tagit del av en uppgift för att den ska anses röjd. Det avgörande är om uppgiften har blivit tillgänglig för någon obehörig under sådana omständigheter att man måste räkna med att den obehörige kommer att ta del av uppgiften.

Detta ger visst fog för 2018 års uttalande, i vilket Esam talar om en sannolikhetsbedömning. Det rimliga utfallet av en sådan sannolikhetsbedömning kan däremot diskuteras och det finns i vart fall vissa omständigheter som kan användas till stöd för kritikernas argumentationslinje.

Däremot saknar 2019 års uttalande, om att en sannolikhetsbedömning aldrig blir aktuell om tjänsteleverantören på grund av regler i en främmande rättsordning kan bli tvungen att lämna ut uppgifter, tydligt stöd i de rättskällor som finns i dag.

Samtidigt kan det inte uteslutas att en domstol vid prövning av frågan skulle komma fram till en liknande slutsats som Esam.

Avslutningsvis förtjänar att påpekas att det är mycket fokus på Cloud Act, men att det mycket väl kan finnas lagstiftning i flera länder som ger myndigheterna i de länderna rätt att kräva tillgång till uppgifter som en svensk myndighet har gett en molntjänstleverantör tillgång till.

Det behöver inte nödvändigtvis vara fråga om lagstiftning med extraterritoriell räckvidd (likt Cloud Act) men icke desto mindre lagstiftning som kan användas för att få åtkomst till uppgifter som omfattas av sekretess enligt OSL.

Hur ska man till exempel se på lagstiftning som kan tvinga en molntjänstleverantör att lämna över en svensk myndighets sekretessreglerade uppgifter inom ramen för en husrannsakan?

Peter Nordbeck
Advokat, Advokatfirman Delphi

Vill du ställa frågor till Peter Nordbeck? Mejla info@inkopsradet.se

 

Läs mer: Expertkommentar

Peter Nordbeck

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Peter Nordbeck

Peter Nordbeck har över tjugo års erfarenhet av att arbeta med it-rättsliga frågor. Han fokuserar på outsourcing, molntjänstavtal och dataskydd och biträder klienter både inom privat och offentlig sektor. Vanliga ärenden är upprättande av avtal vid upphandlingar och risk- och sårbarhetsanalyser när myndigheter och andra enheter inom offentlig sektor tänker anlita molntjänstleverantörer. Han föreläser regelbundet om it-avtal, molntjänster och dataskydd.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud