Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Har koll på valet

Kuvert, röstlängder, valsedlar, röstkort och en massa annat – Skatteverket har som värdmyndighet för Valmyndigheten ordnat inköpen till årets val. Den totala inköpsvolymen landar på omkring 135 miljoner kronor och i år tas ordentlig höjd för ett eventuellt extraval.

| 2022-09-07
Ingrid Nilsson, inköpschef på Skatteverket. Foto: Fialotta Bratt.

-Det har varit mer fokus än tidigare på att säkra upp för ett extraval efter den osäkerhet som fanns efter förra valet. Avtalen täcker upp att vi ska klara ett extraval, säger Ingrid Nilsson, inköpschef på Skatteverket.

Två av Skatteverkets strategiska inköpare, Jacob Grunander och Kenneth Karlsson, har sedan ifjol särskilt jobbat mot Valmyndigheten för inköp av varor och tjänster till årets val.

Men modellen bygger också på att dra nytta av Skatteverkets hela inköpsorganisation.

-Vi ser det som en bra avvägning att Valmyndigheten haft två kontaktpersoner för att det ska fungera enkelt och smidigt, samtidigt blir det som en brygga in till vårt sätt att arbeta med kategoristyrning. Totalt sett har därför ganska många av inköpsorganisationens runt 40 medarbetare varit involverade i valet som handläggare inom olika kategorier, säger Ingrid Nilsson.

Inriktningen med värdmyndigheter är att en mindre myndighet som Valmyndigheten ges tillgång till resurser och kunskap inom en större organisation.

Skatteverket hanterar därför Valmyndighetens inköp och upphandlingar i sin helhet.

-Det som gör det lite speciellt är att Valmyndighetens inköpsbehov varierar så kraftigt mellan olika år beroende på när det är val. Men annars finns en vana hos att arbeta på uppdrag även för andra myndigheter. Vi utför exempelvis en stor del av Kronofogdemyndighetens inköp, säger Ingrid Nilsson, som leder en inköpsorganisation med merparten av medarbetarna i Stockholm men även tjänster i Luleå, Eskilstuna, Örebro, Uddevalla, Visby och Malmö.

Inköpssamarbetet med Valmyndigheten har utvecklats under många år.

-Det är ju en van behovsställare som vet vad som behövs och vad som kan hända. Sedan tillkommer det saker att ta hänsyn till inför varje val. En stor förändring är att vi måste vara mer vaksamma över påverkan utifrån mot våra demokratiska institutioner.

-Arbetet med årets val växlades upp rejält under 2021. De största kategorierna för ett val är brev- och paketförmedlingstjänster samt tryckeritjänster och de större avtalen där har varit klara en längre tid. Vissa mindre tjänsteupphandlingar annonserades i våras, berättar Ingrid Nilsson.

Större leverantörer inom tryckeritjänster – med avtal som totalt omsätter 40 miljoner kronor för årets val – är Åtta45, Parajett, DanagårdLitho och Bong Sverige.

På sin webbplats beskriver Åtta45 uppdraget att trycka valsedlar.

Lite om varorna som köps in till ett val – allt från valsedlar till ”fingertutor” – speglas av SvT i ett inslag från Uppsala kommun.

På Valmyndighetens webbplats finns information om antal röstberättigade och deltagande partier.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling SkatteverketVal 2022Valmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Har koll på valet”

  1. Valförrättare skriver:
    2022-09-08 kl. 10:09

    Behövs en bättre kvalitetssäkring vid inköp av valmaterial. Olika val har haft olika problem med materialet. Valsedelställen i wellpapp rasar lätt och röstsedlar ramlar ner vilket gör att partierna klagar på oordning i valsedelställen och röstsedlar ”försvinner”. Vid årets val har det ffa varit problem med valkuverten. De är ihopklistrade i nedre hörnen så det är svårt att få ner röstsedeln. Röstmottagarna får sitta och sprätta upp hörnen i varje kuvert innan de lämnas till de som ska rösta. Röstsedelns färg måste synas längst ner i kuvertet så att de kan sorteras rätt.
    För några år sedan var det teipen på omslagen som inte fungerade. Uppenbarligen går brister att rätta till med det vore bra om det var kontrollerat så det är rätt fån början.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026