-Det har varit mer fokus än tidigare på att säkra upp för ett extraval efter den osäkerhet som fanns efter förra valet. Avtalen täcker upp att vi ska klara ett extraval, säger Ingrid Nilsson, inköpschef på Skatteverket.
Två av Skatteverkets strategiska inköpare, Jacob Grunander och Kenneth Karlsson, har sedan ifjol särskilt jobbat mot Valmyndigheten för inköp av varor och tjänster till årets val.
Men modellen bygger också på att dra nytta av Skatteverkets hela inköpsorganisation.
-Vi ser det som en bra avvägning att Valmyndigheten haft två kontaktpersoner för att det ska fungera enkelt och smidigt, samtidigt blir det som en brygga in till vårt sätt att arbeta med kategoristyrning. Totalt sett har därför ganska många av inköpsorganisationens runt 40 medarbetare varit involverade i valet som handläggare inom olika kategorier, säger Ingrid Nilsson.
Inriktningen med värdmyndigheter är att en mindre myndighet som Valmyndigheten ges tillgång till resurser och kunskap inom en större organisation.
Skatteverket hanterar därför Valmyndighetens inköp och upphandlingar i sin helhet.
-Det som gör det lite speciellt är att Valmyndighetens inköpsbehov varierar så kraftigt mellan olika år beroende på när det är val. Men annars finns en vana hos att arbeta på uppdrag även för andra myndigheter. Vi utför exempelvis en stor del av Kronofogdemyndighetens inköp, säger Ingrid Nilsson, som leder en inköpsorganisation med merparten av medarbetarna i Stockholm men även tjänster i Luleå, Eskilstuna, Örebro, Uddevalla, Visby och Malmö.
Inköpssamarbetet med Valmyndigheten har utvecklats under många år.
-Det är ju en van behovsställare som vet vad som behövs och vad som kan hända. Sedan tillkommer det saker att ta hänsyn till inför varje val. En stor förändring är att vi måste vara mer vaksamma över påverkan utifrån mot våra demokratiska institutioner.
-Arbetet med årets val växlades upp rejält under 2021. De största kategorierna för ett val är brev- och paketförmedlingstjänster samt tryckeritjänster och de större avtalen där har varit klara en längre tid. Vissa mindre tjänsteupphandlingar annonserades i våras, berättar Ingrid Nilsson.
Större leverantörer inom tryckeritjänster – med avtal som totalt omsätter 40 miljoner kronor för årets val – är Åtta45, Parajett, DanagårdLitho och Bong Sverige.
På sin webbplats beskriver Åtta45 uppdraget att trycka valsedlar.
Lite om varorna som köps in till ett val – allt från valsedlar till ”fingertutor” – speglas av SvT i ett inslag från Uppsala kommun.
På Valmyndighetens webbplats finns information om antal röstberättigade och deltagande partier.
Behövs en bättre kvalitetssäkring vid inköp av valmaterial. Olika val har haft olika problem med materialet. Valsedelställen i wellpapp rasar lätt och röstsedlar ramlar ner vilket gör att partierna klagar på oordning i valsedelställen och röstsedlar ”försvinner”. Vid årets val har det ffa varit problem med valkuverten. De är ihopklistrade i nedre hörnen så det är svårt att få ner röstsedeln. Röstmottagarna får sitta och sprätta upp hörnen i varje kuvert innan de lämnas till de som ska rösta. Röstsedelns färg måste synas längst ner i kuvertet så att de kan sorteras rätt.
För några år sedan var det teipen på omslagen som inte fungerade. Uppenbarligen går brister att rätta till med det vore bra om det var kontrollerat så det är rätt fån början.