Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Har koll på valet

Kuvert, röstlängder, valsedlar, röstkort och en massa annat – Skatteverket har som värdmyndighet för Valmyndigheten ordnat inköpen till årets val. Den totala inköpsvolymen landar på omkring 135 miljoner kronor och i år tas ordentlig höjd för ett eventuellt extraval.

| 2022-09-07
Ingrid Nilsson, inköpschef på Skatteverket. Foto: Fialotta Bratt.

-Det har varit mer fokus än tidigare på att säkra upp för ett extraval efter den osäkerhet som fanns efter förra valet. Avtalen täcker upp att vi ska klara ett extraval, säger Ingrid Nilsson, inköpschef på Skatteverket.

Två av Skatteverkets strategiska inköpare, Jacob Grunander och Kenneth Karlsson, har sedan ifjol särskilt jobbat mot Valmyndigheten för inköp av varor och tjänster till årets val.

Men modellen bygger också på att dra nytta av Skatteverkets hela inköpsorganisation.

-Vi ser det som en bra avvägning att Valmyndigheten haft två kontaktpersoner för att det ska fungera enkelt och smidigt, samtidigt blir det som en brygga in till vårt sätt att arbeta med kategoristyrning. Totalt sett har därför ganska många av inköpsorganisationens runt 40 medarbetare varit involverade i valet som handläggare inom olika kategorier, säger Ingrid Nilsson.

Inriktningen med värdmyndigheter är att en mindre myndighet som Valmyndigheten ges tillgång till resurser och kunskap inom en större organisation.

Skatteverket hanterar därför Valmyndighetens inköp och upphandlingar i sin helhet.

-Det som gör det lite speciellt är att Valmyndighetens inköpsbehov varierar så kraftigt mellan olika år beroende på när det är val. Men annars finns en vana hos att arbeta på uppdrag även för andra myndigheter. Vi utför exempelvis en stor del av Kronofogdemyndighetens inköp, säger Ingrid Nilsson, som leder en inköpsorganisation med merparten av medarbetarna i Stockholm men även tjänster i Luleå, Eskilstuna, Örebro, Uddevalla, Visby och Malmö.

Inköpssamarbetet med Valmyndigheten har utvecklats under många år.

-Det är ju en van behovsställare som vet vad som behövs och vad som kan hända. Sedan tillkommer det saker att ta hänsyn till inför varje val. En stor förändring är att vi måste vara mer vaksamma över påverkan utifrån mot våra demokratiska institutioner.

-Arbetet med årets val växlades upp rejält under 2021. De största kategorierna för ett val är brev- och paketförmedlingstjänster samt tryckeritjänster och de större avtalen där har varit klara en längre tid. Vissa mindre tjänsteupphandlingar annonserades i våras, berättar Ingrid Nilsson.

Större leverantörer inom tryckeritjänster – med avtal som totalt omsätter 40 miljoner kronor för årets val – är Åtta45, Parajett, DanagårdLitho och Bong Sverige.

På sin webbplats beskriver Åtta45 uppdraget att trycka valsedlar.

Lite om varorna som köps in till ett val – allt från valsedlar till ”fingertutor” – speglas av SvT i ett inslag från Uppsala kommun.

På Valmyndighetens webbplats finns information om antal röstberättigade och deltagande partier.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling SkatteverketVal 2022Valmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Har koll på valet”

  1. Valförrättare skriver:
    2022-09-08 kl. 10:09

    Behövs en bättre kvalitetssäkring vid inköp av valmaterial. Olika val har haft olika problem med materialet. Valsedelställen i wellpapp rasar lätt och röstsedlar ramlar ner vilket gör att partierna klagar på oordning i valsedelställen och röstsedlar ”försvinner”. Vid årets val har det ffa varit problem med valkuverten. De är ihopklistrade i nedre hörnen så det är svårt att få ner röstsedeln. Röstmottagarna får sitta och sprätta upp hörnen i varje kuvert innan de lämnas till de som ska rösta. Röstsedelns färg måste synas längst ner i kuvertet så att de kan sorteras rätt.
    För några år sedan var det teipen på omslagen som inte fungerade. Uppenbarligen går brister att rätta till med det vore bra om det var kontrollerat så det är rätt fån början.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026