Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Har koll på valet

Kuvert, röstlängder, valsedlar, röstkort och en massa annat – Skatteverket har som värdmyndighet för Valmyndigheten ordnat inköpen till årets val. Den totala inköpsvolymen landar på omkring 135 miljoner kronor och i år tas ordentlig höjd för ett eventuellt extraval.

| 2022-09-07
Ingrid Nilsson, inköpschef på Skatteverket. Foto: Fialotta Bratt.

-Det har varit mer fokus än tidigare på att säkra upp för ett extraval efter den osäkerhet som fanns efter förra valet. Avtalen täcker upp att vi ska klara ett extraval, säger Ingrid Nilsson, inköpschef på Skatteverket.

Två av Skatteverkets strategiska inköpare, Jacob Grunander och Kenneth Karlsson, har sedan ifjol särskilt jobbat mot Valmyndigheten för inköp av varor och tjänster till årets val.

Men modellen bygger också på att dra nytta av Skatteverkets hela inköpsorganisation.

-Vi ser det som en bra avvägning att Valmyndigheten haft två kontaktpersoner för att det ska fungera enkelt och smidigt, samtidigt blir det som en brygga in till vårt sätt att arbeta med kategoristyrning. Totalt sett har därför ganska många av inköpsorganisationens runt 40 medarbetare varit involverade i valet som handläggare inom olika kategorier, säger Ingrid Nilsson.

Inriktningen med värdmyndigheter är att en mindre myndighet som Valmyndigheten ges tillgång till resurser och kunskap inom en större organisation.

Skatteverket hanterar därför Valmyndighetens inköp och upphandlingar i sin helhet.

-Det som gör det lite speciellt är att Valmyndighetens inköpsbehov varierar så kraftigt mellan olika år beroende på när det är val. Men annars finns en vana hos att arbeta på uppdrag även för andra myndigheter. Vi utför exempelvis en stor del av Kronofogdemyndighetens inköp, säger Ingrid Nilsson, som leder en inköpsorganisation med merparten av medarbetarna i Stockholm men även tjänster i Luleå, Eskilstuna, Örebro, Uddevalla, Visby och Malmö.

Inköpssamarbetet med Valmyndigheten har utvecklats under många år.

-Det är ju en van behovsställare som vet vad som behövs och vad som kan hända. Sedan tillkommer det saker att ta hänsyn till inför varje val. En stor förändring är att vi måste vara mer vaksamma över påverkan utifrån mot våra demokratiska institutioner.

-Arbetet med årets val växlades upp rejält under 2021. De största kategorierna för ett val är brev- och paketförmedlingstjänster samt tryckeritjänster och de större avtalen där har varit klara en längre tid. Vissa mindre tjänsteupphandlingar annonserades i våras, berättar Ingrid Nilsson.

Större leverantörer inom tryckeritjänster – med avtal som totalt omsätter 40 miljoner kronor för årets val – är Åtta45, Parajett, DanagårdLitho och Bong Sverige.

På sin webbplats beskriver Åtta45 uppdraget att trycka valsedlar.

Lite om varorna som köps in till ett val – allt från valsedlar till ”fingertutor” – speglas av SvT i ett inslag från Uppsala kommun.

På Valmyndighetens webbplats finns information om antal röstberättigade och deltagande partier.

 

Läs mer: Upphandling SkatteverketVal 2022Valmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Har koll på valet”

  1. Valförrättare skriver:
    2022-09-08 kl. 10:09

    Behövs en bättre kvalitetssäkring vid inköp av valmaterial. Olika val har haft olika problem med materialet. Valsedelställen i wellpapp rasar lätt och röstsedlar ramlar ner vilket gör att partierna klagar på oordning i valsedelställen och röstsedlar ”försvinner”. Vid årets val har det ffa varit problem med valkuverten. De är ihopklistrade i nedre hörnen så det är svårt att få ner röstsedeln. Röstmottagarna får sitta och sprätta upp hörnen i varje kuvert innan de lämnas till de som ska rösta. Röstsedelns färg måste synas längst ner i kuvertet så att de kan sorteras rätt.
    För några år sedan var det teipen på omslagen som inte fungerade. Uppenbarligen går brister att rätta till med det vore bra om det var kontrollerat så det är rätt fån början.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025