Konkurrensverkets ges fullt bifall i målet mot Louis de Geer Konsert & Kongress. Det framgår av en färsk dom från förvaltningsrätten.
Norrköpings kommuns helägda event- och konferensbolag döms till 260 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för att inte ha annonserat köp av alkohol och livsmedel. För detta ansåg sig bolaget kunna betala 100 000 kronor i böter, men det var alltså för lite.
Målet gäller drycker och livsmedel som Louis de Geer Konsert & Kongress under 2018 köpte från en grossist för sin restaurangverksamhet. Via sin omvärldsbevakning noterade övervakande myndighet att avtal värda drygt tre miljoner kronor slutits utan att inköpen annonserats.
Några skriftliga avtal har inte ingåtts. Beställningarna har skett per telefon, mejl och vid personliga möten.
Efter utredning lämnade Konkurrensverket i höstas in en ansökan om upphandlingsskadeavgift. I samband med det påpekade generaldirektör Rikard Jermsten:
– Med annonserad upphandling ökar möjligheten att den leverantör som erbjuder de mest förmånliga villkoren vinner kontraktet.
Av domen framgår en annan och smått häpnadsväckande uppgift. Louis de Geer Konsert & Kongress har bedrivit verksamhet, utan att tillämpa upphandlingsreglerna, sedan år 1994. Konkurrensverkets granskning har dock tvingat fram en ändring på den punkten.
Louis de Geer Konsert & Kongress underkänner Konkurrensverkets bedömning av frågan om bolaget är ett offentligt styrt organ. Utredningen beskrivs som ”ytterst summarisk”. Förvaltningsrätten anser inte att rättsläget beträffande bolagets upphandlingsrättsliga status är oklar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer