Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hantering av onormalt låga anbud

RättsfallsanalysEU-domstolen har lämnat ett avgörande angående det kontradiktoriska förfarandet vid onormalt låga anbud och konsekvenserna av att inte tillämpa det. Domen analyseras av Johan Stern och Björn Bergström vid Ramberg Advokater.

| 2022-10-02
Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

Sammanfattning
Vid misstanke om att ett anbud är onormalt lågt är det en skyldighet för en upphandlande myndighet att kontrollera om så verkligen är fallet. Samtliga relevanta omständigheter i anbudsinfordran och förfrågningsunderlaget ska beaktas.

Detta gäller oavsett vad den nationella lagstiftningen anger, som i det här fallet, att det gjorts beroende av antalet anbud som har ingetts och att det varit omöjligt att tillämpa de kriterier som föreskrivits för dess beräkning då det endast kommit in två anbud och inte de minst tre som krävs.

Om en upphandlande myndighet inte har inlett ett kontrollförfarande av om ett anbud eventuellt är onormalt lågt, på grund av att den anser att inget av de anbud som har lämnats in är av sådan karaktär, kan dess bedömning bli föremål för domstolsprövning inom ramen för en talan mot det aktuella tilldelningsbeslutet.

Fakta i målet
Bulgariens högsta förvaltningsdomstol begärde ett förhandsavgörande avseende tolkningen av artiklarna 56 och 69 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/24/EU motsvarande då gällande artiklarna 38 och 49 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/81/EG.

Frågorna handlade om kontroll av anbudssökandes lämplighet, val av deltagare och tilldelning av kontrakt samt onormalt låga anbud i ett selektivt upphandlingsförfarande avseende planering, uppbyggnad och förvaltning av ett system för utfärdande av 2019 års generation av bulgariska identitetshandlingar.

Enligt den bulgariska lagstiftningen ska ett onormalt lågt anbud definieras som ett anbud som är mer än 20 procent lägre än de övriga deltagarnas medelvärde. För selektiva förfaranden krävs minst tre deltagare. I upphandlingen inkom endast två anbudssökande, vilket innebar att ett sådant medelvärde följaktligen inte kunde beräknas. Frågorna som ställdes var:

  • Är den upphandlande myndigheten inte skyldig att pröva huruvida det är frågan om ett onormalt lågt anbud om ett kriterium för bedömningen av ett onormalt lågt anbud som fastställts i nationell rätt inte är objektivt tillämpligt?
  • Är den upphandlande myndigheten endast skyldig att pröva huruvida det föreligger onormalt låga anbud när något anbud föranleder misstanke, eller är den upphandlande myndigheten tvärtom skyldig att alltid förvissa sig om att de anbud som har inkommit är seriösa och ange en motsvarande motivering?
  • Är ett sådant krav tillämpligt på den upphandlande myndigheten om det endast har inkommit två anbud inom ramen för upphandlingsförfarandet?
  • Kan upphandlande myndighetens bedömning att det inte föreligger några misstankar om ett onormalt lågt anbud, respektive dess uppfattning att det anbud som rangordnats på första plats i upphandlingsförfarandet är seriöst, bli föremål för en domstolsprövning?
  • Om ovanstående fråga besvaras jakande, har då en upphandlande myndighet som inte har prövat huruvida det föreligger ett onormalt lågt anbud en skyldighet att rättfärdiga och motivera skälen till att det inte misstänks föreligga ett onormalt lågt anbud, det vill säga huruvida det anbud som rangordnats på första plats i upphandlingsförfarandet är seriöst?”

EU-domstolens bedömning
Frågorna 1, 2 och 3 ska tolkas så att de upphandlande myndigheterna, vid misstanke om att ett anbud är onormalt lågt, är skyldiga att kontrollera huruvida så verkligen är fallet, med beaktande av samtliga relevanta omständigheter i anbudsinfordran och förfrågningsunderlaget.

Antalet anbud som har ingetts eller den omständigheten att det är omöjligt att tillämpa de kriterier som föreskrivs för detta ändamål i nationell lagstiftning saknar relevans.

Angående frågorna 4 och 5 framgick av handlingarna i målet att den upphandlande myndigheten varken har genomfört det kontradiktoriska kontrollförfarandet eller fattat något uttryckligt beslut i detta avseende.

Fråga 4 och 5 ska tolkas så att när en upphandlande myndighet inte har inlett ett kontrollförfarande avseende huruvida ett anbud eventuellt är onormalt lågt, eftersom den anser att inget av de anbud som har lämnats in till den är av sådan karaktär, kan dess bedömning bli föremål för domstolsprövning inom ramen för en talan mot det aktuella tilldelningsbeslutet.

Analys
EU-domstolen dom sätter fokus på en viktig fråga vad gäller hanteringen av onormalt låga anbud. Även om vi i svensk lagstiftning inte har satt upp några egna regler för att definiera onormalt låga anbud så framgår det nu med tydlighet att det är av största vikt att inte negligera bestämmelsen om onormalt låga anbud.

Enligt vår uppfattning är Sverige och dess upphandlingskår generellt sett duktiga på att tillämpa det kontradiktoriska förfarandet när onormalt låga anbud identifieras, i vart fall i de klara fallen. Däremot förekommer det att upphandlande myndigheter anser att ett anbud, företrädesevis det vinnande, inte är onormalt lågt och till följd av detta inte tillämpar det kontradiktoriska förfarandet. Det förekommer att dessa tilldelningsbeslut överprövas, men där det tidigare har varit förhållandevis enkelt att nå framgång med invändningen att det är den upphandlande myndigheten som har att göra denna bedömning.

Även om nu refererat avgörande inte kommer att få så stor inverkan på svensk rättstillämpning är det att rekommendera att i de fall då upphandlande myndighet anser att ett vinnande anbud inte är onormalt lågt, fatta ett beslut med motivering till varför så inte är fallet.

Målnummer och domstol 
EU-domstolens dom (fjärde avdelningen) av den 15 september 2022, C-669/20  Veridos GmbH mot Ministar na vatreshnite raboti na Republika Bulgaria och Mühlbauer ID Services GmbH – S.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys Onormalt lågt anbud

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning