Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Håller ögonen på Affärsconcept

Flera kommuner och landsting direktupphandlar Affärsconcept med motiveringen att de deläger konsultbolaget. Konkurrensverket har uppmärksammat beteendet.

| 2016-08-23

Att kommuner och landsting utan föregående upphandling köper tjänster av Affärsconcept verkar vara vanligt. Inköpsrådet har tidigare berättat om hur Värmdö direktupphandlat med motiveringen att delägandet av SKL Kommentus gör Affärsconcept till en intern resurs.

Nu visar det sig att även Folktandvården i Stockholms län gett Affärsconcept en gräddfil, med risk för snedvridning av marknaden för upphandlingskonsulttjänster.

Folktandvården har under fjolåret tagit hjälp vid olika upphandlingar. De sammanlagt 13 fakturorna från Affärsconcept uppgår till cirka 640 000 kronor.

Inköpen har inte föregåtts av offentlig upphandling, utan skett i form av en direktupphandling. Det förklarar av ekonomienheten med att Affärsconcept tillhör SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) och därmed får användas av kommuner och landsting.

Som ägandet av SKL Kommentus, moderbolag till Affärsconcept och SKL Kommentus Inköpscentral, är organiserat uppfyller ingen kommun på egen hand kontrollkriteriet.

SKL Kommentus ägs till 98 procent av SKL Företag som har SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, som ägare. De resterande två procenten är spridda på 256 kommuner och landsting. SKL Kommentus kontrollerar samtliga aktier i Affärsconcept.

Frågan är därmed om det då går att hävda undantag. Ann Fryksdahl är chef för enheten för upphandlingstillsyn vid Konkurrensverket:

– Vi har uppmärksammat att det finns en intressant juridisk fråga i detta, men har i dagsläget inget ärende prioriterat.

Kan du utveckla er syn på hur dessa direktupphandlingar motiverats?

– Jag vill inte göra det eftersom vi inte utrett frågan närmare inom ramen för ett ärende, säger hon och berättar att verket följer utvecklingen.

Även Nacka kommun har gynnat Affärsconcept vid förlängning av ett konsultuppdrag som gick långt över brytgränsen för direktupphandling.

Läs mer: DirektupphandlingKonkurrens

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Håller ögonen på Affärsconcept"

  1. Upphandlare skriver:
    2016-08-24 kl. 22:59

    Kammarrätten Mål nr 8459-12

    Utdrag ur domen:

    Av utredningen framgår att kommunerna tillsammans äger, genom SKL Kommentus AB, endast en mindre del av aktierna i SKI. Resterande del av aktierna ägs varken direkt eller indirekt av kommuner eller landsting ensamma eller tillsammans. Kommuner eller landsting förfogar inte heller på annat sätt, varken direkt eller indirekt, över mer än hälften av rösterna i SKI. Kommuner eller landsting utövar således inte något sådant rättsligt bestämmande inflytande som avses i 2 kap. 3 § andra stycket 1 OSL i SKI.

    Det framgår vidare att kommuner och landsting inte har rätt att utse eller avsätta mer än hälften av ledamöterna i styrelsen för SKI. Någon sådan rätt föreligger inte heller genom indirekt ägande. Därmed utövar kommuner eller landsting inte heller något sådant rättsligt bestämmande inflytande som avses i 2 kap. 3 § andra stycket 2 OSL i SKI.

    Sammanfattningsvis utövar kommuner eller landsting inte ett sådant rättsligt bestämmande inflytande i SKI att vad som gäller i fråga om rätt att ta del av allmänna handlingar enligt 2 kap. TF också ska gälla hos bolaget. SKI är därmed inte heller att jämställa med myndigheter vid tillämpning av OSL.

    SKI finns inte heller med bland de organ för vilka det i 2 kap. 4 § OSL särskilt föreskrivs att TF:s regler om handlingsoffentlighet ska gälla.

    Denna bedömning av kammarrätten borde väl också innebära att kommuner och landsting inte kan avropa upphandlingskonsulter av SKL utan att följa LOU?

    Eller?

    Svara
  2. PO skriver:
    2016-08-25 kl. 07:42

    Dessutom kan väl
    Inte ett offentligt ägt bolag agera på en konkurrensutsatt marknad .

    Svara
  3. Upphandlare skriver:
    2016-08-25 kl. 09:33

    Jodå. Så länge de inte begränsar eller negativt påverkar konkurrensen. Det får tex inte vara verksamhet som är subventionerad av skattepengar som i sin tur konkurrerar med privat marknad.

    Men däremot skriver kammarrätten att SKL inte omfattas av Teckal-undantaget, även om domen inte specifikt handlar om det. Och därmed skall det också upphandlas enligt LOU.

    Svara
  4. PO skriver:
    2016-08-25 kl. 09:47

    Håller med om att det ska upphandlas.
    Dock är ägaren till Affärsconcept sådan att det finns en mindre risk för bristande finansiell ställning med därtill hörande risker så där håller jag inte med.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna